3D-skrivare av Delta-typ med 2020 V-slot

Berätta om dina pågående projekt.
h.soderholtz

3D-skrivare av Delta-typ med 2020 V-slot

Inlägg av h.soderholtz »

Hej Svenska Elektronikforumet!

Jag har för avsikt att bygga en 3D-skrivare av typen Delta. Designen utgår från modellen Kossel 250 V-slot från Ultibots men med en del modifikationer, som säkert kommer att driva en del under tiden allteftersom jag inser för- eller nackdelar med olika val.

Det blir en ram som har 750mm vertikaler och 360mm horisontella profiler. Konstruktionen kommer att ha 3 ramar som skapar ett utrymme under skrivbädden där jag hoppas att så mycket som möjligt av elektronik och kopplingar skall få plats. Direkt på profilerna rullar mina vagnar "V-wheels". Vad jag kunnat läsa mig till är detta tillräckligt styvt för att inte skapa en massa backlash, och jag sparar kostnaden för linjärlager + skenor. Rörelsen sker med hjälp av 0,9deg/step NEMA17-motorer, och extruderingen med en 5.13:1-reducerad NEMA17. Alltihop styrs med en Beagle Bone Black mackad med en Replicape.

BOM:
- V-slot 2020: Kossel XL kit (9x360mm + 3+750 mm) från RatRig.com
- BeagleBoneBlack från Farnell
- Replicape från Thing-Printer
- E3D v6 1.75mm Universal (with Bowden Add-on) (24V) från E3D-Online
- 0,9deg/step stegmotorer från 3D-Grottan
- Delrin V-Wheels x 9 AliExpress
- GT2 Gear Kit med 6m kuggrem och 16-tands pulley och lager AliExpress
- 5:1-reducerad NEMA17 AliExpress
- 64GB MicroSD SDXC AliExpress
- 24V 15A LED Strip Power Supply eBay
- Hexagonal Heat bed 120W eBay

Jag har beställt det mesta till projektet men eftersom en hel del kommer från Aliexpress dröjer nog mycket innan det är framme.

Det var tänkt att detta skulle bli ett budgetbygge, men bara hotend, aluminiumprofiler och styrelektronik har redan sprungit iväg uppåt 3.000kr. Motiveringen för att välja de finare komponenterna är för att förhoppningsvis inte bygga in begränsningar från start och förhoppningsvis slippa trassel med en hotend-kopia som inte håller måttet.

Ett par referensbyggen jag har:
David Crocker Solutions Blog - Stor Delta och relativt väldokumenterat bygge, härifrån har jag tagit tipsen att köra 0,9deg/step och att gå på 24V t.ex. för att klara accelerationerna med 0,9deg-motorerna.
UltiBots 250 V-slot Härifrån tänkte jag plocka strukturella bitar såsom hörnen och vissa fästen. 3D-printade delar har jag dock inte ännu fått tag i en källa till.
h.soderholtz

Re: 3D-skrivare av Delta-typ med 2020 V-slot

Inlägg av h.soderholtz »

Det första som kommit hem är BBB och Replicape. Det här blir ju hjärnan i konstruktionen. BBB beställde jag via Micro-Kit och den levererades således så fort Farnell fått hem den i lager igen. Replicape marknadsförs av norska företaget Thing-Print och leverans därifrån var också snabb.

Idag har jag laddat över Kamikaze releasad 2016-02-16 på microSD-kortet samt tryckt ihop modulerna. Jag saknar dock en microHDMI -> HDMI-adapter för att kunna köra igång den och börja titta på konfiguration.

Några inledande bilder på de två enheterna samt microSD-kort från AliExpress och hur det hela mackas ihop:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Frank

Inlägg av Frank »

Ska bli intressant att se någon som använder en bbb. Har själv varit sugen på att testa den men skaffade precis min printer så det blir att lära mig den först innan jag gör några uppgraderingar.

Kamikaze har jag inte hört talas om tidigare, jag sneglade lite mer på machinekit men det är mest för att jag har linuxcnc till fräsen.

//Frank
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Kamikaze är egentligen Thing-Printers distribution för användning just med BBB ihop med Replicape med allt som behövs fint ihoppackat och installerat för att köra igång skrivaren.

Jag har inte hunnit dra igång min BBB+Replicape ännu eftersom jag inte har någon microHDMI till DVI-adapter, men det borde lösa sig i nästa vecka, och då väntar jag mig även leverans av stegmotorerna, så jag borde kunna börja leka lite och se om det händer något.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Har äntligen fått min RepliCape att göra det den skall. Då man är van med Marlin, är det lätt att ställa in sakerna fel :vissla:

Får ge ett STORT tack till konstruktörerna som har tålmodigt svarat på mina frågor :tumupp: :tumupp:

Vilken modell av extruderdrivning tänker du välja?

/// Marcus

edit: Bilder på min skrivare

Bild

Bild
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Hej Marcus!

Kul att det finns fler här som kör med Replicape! Kommer säkert ha massor med frågor till dig framöver! :)

Jag ser att du fått tag i en av deras skärmar också. Blev sugen på en sådan men de verkar slut sedan länge. Vet du om de kommer att producera fler?

Vad gäller extruder så har jag tänkt prova en som heter B'struder. Den ser enkel ut och ska fungera med min Hob-Goblin 8mm drive gear och 5:1-växlade NEMA17 jag har på väg.

Idag fick jag meddelande om att mina alu-profiler skickats från tillverkaren RatRig i Portugal, förväntas anlända om ~5 arbetsdagar.

I början på nästa vecka förväntar jag mig bl.a. stegmotorer och en rulle filament från 3D-grottan. Ska få hjälp med att fräsa axlarna på motorerna så att de får en plan yta för set-skruven eftersom 3D-grottans har rund 5mm axel. Börjar kanske bli dags att på allvar leta någon som kan tänka sig att printa lite delar mot en rulle filament eller liknande. Any takers? :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skärmen kommer från AdaFruit och HDMI-kabeln köpte jag i Australien :)

Såg att e3D släppt sin extruder Titan, som ser lockande ut. Annars fungerar extrudern jag har från BondTech väldigt bra.

/// Marcus
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Där ser man! Tyckte den såg ut som Thing-Printers Manga Screen..

Ja, deras Titan ser fin ut, men jag kommer att börja med en extruder av Bowden-typ. Vill hålla vikten nere på effektorn för att försöka få upp hastigheten så småningom.

Får man fråga vad Bondtechs extruder gick loss på?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ca 1000 :vissla:
E3Ds kan man köra i bowden-läge med en liten adapter.

/// Marcus
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Alright, idag kom så två paket med posten.

Det första lite större kom från 3D-Grottan.se och först möttes jag av överraskning. [Paus för nom nom nom...]

Bild

I lådan fanns 0,9deg/step NEMA 17-motorer. Här får 3D-Grottan lite bassning för bristfälligt emballage. Den söndersmulade frigoliten hade letat sig in i minst en motor, och jag vet inte vad som händer om motorn går varm? En påse eller åtminstone plastfolie runt hade varit toppen, och enkelt fixat.
Bild

Modellen på motorerna är SUNCOR MOTOR SC42STHM47-1684AC-1m (phew!)
Bild

Notera den runda 5mm axeln, för imorgon skall den förhoppningsvis bli fräst till en D-formad dito.
Bild

Med i paketet från 3D-grottan var också filament. En 1kg rulle Torwell "Galaxy Blue" PLA. Inte RIKTIGT :roll: så blå som jag hade tänkt mig, utan skiftar starkt åt det lila hållet.

Bild
Bild

Jag passade även på att beställa några provförpackningar av olika sorter. Från vänster till höger, uppifrån och ner:
PETG - Svart
ABS - Vit
ABS - Clear
PLA - Neongrön
PLA - Blå
Nylon - Clear
PLA - Trä
TPE - Vit

Bild

Ska jag vara ärlig har jag inte hunnit läsa på om alla filamentsorter, men eftersom det bara är tänkt att bli en beställning från 3D-grottan under bygget så passade jag på.

Andra förpackningen kom från E3D-online.com. Välförpackat när man öppnade kartongen och hela vägen igenom egentligen, allt i förslutna påsar.

Bild

Här kom en Hob-Goblin 8mm, en E3D V6-hotend med tillbehör och kulleder av Traxxas-typ.
Bild

Kuggade hjulet (vad kallas de här på svenska?) ser i mitt öga ut att hålla fin kvalitet på bearbetningen.

Bild

Likaså hotend såg fin ut och kom fram oskadd.

Bild

Min enda besvikelse var nog att kullederna inte håller särskilt jämn kvalitet. Vissa går knappt att röra medan andra glappar lite. Kanske får jag användning av de jag råkat dubbelbeställa från AliExpress ändå, eller så tar jag till gummibandsknepet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur ska du lyckas fixera axlarna för att fräsa av dem? det är nog lite av en utmaning. Se också till att skärma av resten av motorn, få in spånor i motorn vill du inte.
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Tack för tipset om avskärmning, ska se om vi kan plasta in motorerna.

Vad gäller infästning så provade vi att fästa en 5mm borr i skruvstädet, och det gick bra att få fast den stadigt. Tror du det skulle vara svårare med en motoraxel?

Jag vet ju inte hur mjukt axelstålet är, det är väl isf. risken för att skada axeln jag är mer rädd för....

Tips mottages såklart tacksamt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Problemet är väl att få den helt parallell med skruvstycket och att den inte ska vibrera loss vid avfräsningen. Man brukar använda V-block för att hålla rundgods, men det blir ju svårt i detta fallet när axlarna är så korta.
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Jag trotsade X-ILs olycksbådande orosyttringar och gick vidare med planen att fräsa axeln till D-formad dito. Som ni ser på bilden gick det alldeles utmärkt!
image.jpeg
Vid kvällens pysselbord med barnen skar jag till tre motordämpare för att minska resonanserna in i ramen, men det återstår att se om det är för tjockt och mjukt med musmatta emellan, eller om de ens kommer behövas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
h.soderholtz

Inlägg av h.soderholtz »

Igår hämtade jag ut heatbed och nätagg som kommit från eBay-säljare. Dessvärre var inte emballagen "lysande"..

En lätt kantstött heatbed, lite lite skev, men inte så farligt.
image.jpeg
Nätagget var det något värre med. Förpackat i simpel kartong och vadderat kuvert har det fått en del smällar.
image.jpeg
Ett hörn på PCB:t lite tilltryckt, men förhoppningsvis är funktionen OK.
image.jpeg
Så fort prylar för microHDMI->DVI kommer ska jag ge mig på att prova nätagg, motorer och heatbed.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar