Latching relay On/Off med momentary switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Guitarhearo

Latching relay On/Off med momentary switch

Inlägg av Guitarhearo »

Hej. Jag vill kunna öppna/stänga ett latching relay med en momentary push-button switch. Tryck en gång = öppna, tryck en gång till = stäng. Har hittat följande schema (det till höger). Jag är nybörjare inom elektronik och har försökt att rita om det till någon som känns tydligare för mig när jag ska bygga ihop komponenterna. Har jag förstått schemat rätt??

Bild

How it Works
When power is first applied to the circuit, the parallel combination of C1/R2 is charged to 1/2 Vcc through the voltage divider R1/R2. When S1 is closed, C1 discharges through the coil of RL1. This pulls in the relay. The wiper is held in by the current through RL1 and R1.

Any charge remaining on C1 discharges through R2, so when S1 is pressed again, C1 (now a short circuit) releases the relay, returning the circuit to its original condition.

What results is a toggled push-on/push-off action. The momentary switch can originate from another machine or switch closure.
Senast redigerad av Guitarhearo 6 april 2016, 22:42:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Re: Latching relay On/Off med momentary switch

Inlägg av nsbvzy »

Det finns färdiga reläer med den funktionen. impulsrelä kallas det.
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Ok Impulsrelä är det samma sak som "Bistable Relay" ?
Guitarhearo

Inlägg av Guitarhearo »

Är det här ett impulsrelä? http://se.rs-online.com/web/p/latching-relays/0515555/ Men kan jag verkligen använda en momentary switch till ett sådant relä (vilket jag måste) och det blir som jag beskriver: tryck en gång = öppna, tryck en gång till = stäng.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Guitarhero, låter som du spelar.
Är det någon pedalbox du håller på med?

Nej det där relät från RS funkar nog inte, det kräver endera en knapp för till och en knapp för från eller det med en coil att man polvänder strömmen. Behöver du förresten ett relä som tål 16 A?

Men om du förklarar vad du ska göra så finns det alltid lösningar.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Guitarhearo: Själva det att kunde växla mellan två tillstånd med en puls är ett tema som det finns många lösningar på och som har uppträdd många gångar i forumet.

Schemat du länkar till blir varmt med tiden, det eldar upp 0,872W i onödan - men kan nog fungera om man väljer relä rätt i förhållande till de andra komponenter.

Så om det är en bra lösning eller bara en simpel lösning beror på vad du behöver. Om du t.ex. kör något batteridrivet finns det lösningar som knappast tar något ström alls och behöver du inte växla ström av betydelse men t.ex. signal kan den koppling du länkar till vara direkt olämplig pga. reläets uppbyggnad.

Så kan du ange vad du ska växla med kopplingen och vilken spänning du har att jobba med kommer det att bli mycket enklare att ge råd.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

På Electrokit har dom ett kit som heter "Växlande relä".
Kolla på det schemat. I korthet består det av en vippa, transistor och ett konventionellt relä.
Den startar dock alltid i det ena läget pga den vanliga reläet och drar därför lite ström när reläet är draget.

Jag har en i MC:n för hel/halv ljus och en annan som jag byggt utifrån det schemat men med lite utbytta komponenter för ett 6/12V agg till garaget.
Skriv svar