Jag har nu påbörjat ännu ett bygge av mina KLA.
Vet inte om det kan vara av intresse annat än att jag tycker det är kul när projekt tar form.
Samtidigt, upprepade projekt av samma typ kanske inte är så intressant.
Å andra sidan är det den verklighet jag lever i när jag mycket naivt försöker starta eget (eller åtminstone få in lite cash).
Lyckades alltså få sålt förra KLA (enbart volym på fronten, en källa in).
Fick 3000 spänn för den, kan ni fatta

Eftersom jag i grunden mest vill göra folk uppmärksamma på hur bra enkla rörförstärkare kan låta så vill jag producera fler.
Det är lite det som driver mig, ihop med möjligheten att kanske tjäna lite kosing naturligtvis.
Jag har dock fått ett litet problem, "väggvårtorna" (12VAC/1A) går inte att få tag i längre säger min hovleverantör som jag köpt dom av sen 20 år tillbaka.
Jag måste alltså försöka få tag i en ersättare.
Jag har nyligen köpt på mig ett gäng 15V/10VA-trafos för kretskortsmontage (Hahn).
Jag kör alltså in 12VAC på dess sekundär och får tydligen ut närmare 150VDC innan RC-filtreringen (använder 200V-glättningskondingar).
Idag önskar jag jag hade köpt 12V-trafos istället för totalströmmen hos alla mina försteg är runt 0,7A map 12V. 0,7*12=8,4VA men om jag nyttjar 15V-trafos (med seriemotstånd för 12V) blir P=0,7*15V=10,5VA och det är lite väl mycket på det berömda håret.
Vad jag alltså tänker mig är att eventuellt gjuta in 15V/10VA-trafosarna, montera ett kort EU-kablage (nät) och en DC-plugg (2.1mm) med kabel på trafon samt köpa en stor spruta med epoxy där jag sprutar ner hälften i nån lämplig ingjutningslåda, rör om och stoppar ner trafon med benen och alla lödningarna/kablarna neråt för fixering.
Dock har jag hittat ett något dyrare alternativ (Tufvassons): 56-298-29
Vet just nu inte riktigt hur jag ska göra.
Dock är mina Hahn redan köpta så då tillkommer bara ingjutningslåda (<30:-), EU-nätkablage (<30:-), kabel med DC-plugg (<30:-, kan tillverkas själv), epoxy (<60:-, 120:-/spruta@Clas) dvs tot 150:-.
Något pessimistiskt kanske men typ 150:-/väggvårta alltså (trafon på c.a 80:- borträknad).
Tufvassons kostar totalt sett c.a 170:- med alla detaljer.
Lägg sedan på allt jobb jag måste göra för typ 20:- vinning/vårta...
Tufvassons, here I come

MVH/Roger
PS
Jag vill skaffa mig minst 10 väggvårtor.
Som kuriosa kan nämnas att jag hållit på med rörförstärkare i 25 år och detta är första gången jag får sålt en. Jag sålde ett Williamson-slutsteg runt 98 men som betalning betalade kunden ett gäng fakturor åt mig så det var knappast pengar in. Denna gången är det dock så även om dom inte är disponibla förrän 13/4 eftersom alla "kunder" har 1 månads öppet köp.