Styra fläktstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Styra fläktstyrning

Inlägg av superx »

Jag har mekanisk frånluft i huset som suger luft från badrummet. Funderar på om man kan styra fläkten så den byter luft snabbare när det är fuktigt efter att någon duschat.

Idag styrs fläkten helt manuellt med en trafo med flera lindningar och ett vred. Se bild.

Vet någon hur dessa brukar funka? Kan man koppla förbi hela trafon med ett relä, eller behövs isolationen? Eller finns det enkla fläktstyrningar som går att kontrollera elektriskt?0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av Spazze »

Jag har för mig att det finns en PAX-fläkt med den funktionen som du vill ha. Är den nuvarande fläkten så dyr och fin att du vill behålla den och bygga en egen styrning istället för att köpa en ny fläkt med inbyggd styrning?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av superx »

Nja, men den sitter monterad uppe på skorstenen. Så jag är inte jättesugen på att ta dit en plåtslagare för att passa dit en ny.
nomis_82
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av nomis_82 »

Jag monterade ett relä i en Femstegstranformator från systemair (se länk) Relät kopplar om till maxfart samma som läge fem på ratten minns inte riktigt hur jag kopplade tyvärr. Den du har ser dock inte så stor ut att den rymmer ett relä inuti. Skruva isär och kolla om du vet vad du gör :)

http://www.frico.se/Produkter/Reglering ... sformator/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av Glenn »

Jag har en exakt likadan styrning för min vanliga ventilation som jag funderad epå hur dne funkade för nåt år sen, östberg hade då manualen för nedladdning på deras sida.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av superx »

Jag har kikat lite snabbt i, och det blir svårt att få plats med något där inne tyvärr. Manualen säger inte mycket tyvärr. Jag gissar att transformatorn är sparkopplad, men det framgår inte.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av VikHe »

Den är sparkopplad och används bara för att sänka varvtalet på motorn, har ingenting med elsäkerheten att göra.

Enklast löser du detta genom att montera en separat apparatlåda med ett relä som väljer om matningen till fläkten ska komma via trafon eller om fläkten ska få 230V direkt.

Då slipper du bygga om själva transformatorn som förmodligen är provad och godkänd i sin helhet.


Reläet styr du antingen med en egenkonstruerad hygrostat, eller en färdig sådan :)

En enklare men tråkigare lösning är att styra forceringen med en tryckknapp och ett frånslagsfördröjt tidrelä.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av superx »

Tack, det låter bra! Då ska jag bara hitta ett växlande Z-wave-relä och en fuktsensor så ska det nog bli bra.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Styra fläktstyrning

Inlägg av superx »

Växlande Z-wave-relän verkar inte finnas. Känns lite krångligt, men då blir det väl att ha ett extra löst relä som styrs via ett annat radiostyrt dito.
Skriv svar