autodownrelä volvo 850
autodownrelä volvo 850
hej , är nybörjare på detta forumet och hoppas jag är välkommen ,
jag vil ha reda på om det finns relän som bryter när det känner motstånd, tex när en ruta åker upp till stoppläget i bilen , det kallas ju auto up/autodown, har volvos relä framför mig och det sitter inkopplat på fönsterhissknapparna i bilen och när man trycker snabt på knappen så åker rutan ner av sig själv och stannar sedan när den är nere ,
finns det sådana relän att köpa förutom de som volvo har eller?
hoppas på lite experthjälp
ps bilder finns på relär om ni är nyfikna ds
jag vil ha reda på om det finns relän som bryter när det känner motstånd, tex när en ruta åker upp till stoppläget i bilen , det kallas ju auto up/autodown, har volvos relä framför mig och det sitter inkopplat på fönsterhissknapparna i bilen och när man trycker snabt på knappen så åker rutan ner av sig själv och stannar sedan när den är nere ,
finns det sådana relän att köpa förutom de som volvo har eller?
hoppas på lite experthjälp
ps bilder finns på relär om ni är nyfikna ds
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Har funderat en del på hur de där fungerar och min gissning är att den övervakar strömmen till motorn. Så snart strömmen skenar iväg bryter den. Relän finns i hur många utföranden som helst, både med och utan logik. Från de mest avancerade med en mikrodator till enklare som är rent elektromekaniska.
Det kan utföras på många sätt, vilket sätt som är aktuellt beror på vilken ström som ska anses OK och vilken som ska anses överström.
Rent omedelbart skulle jag ta ett metalltungarelä och slå en eller fler lindningar kring i lagom tjock tråd. Under en viss ström (beror på lindningar) drar relät inte. över en viss ström dra det. Reläutgången får sedan kopplas till styrningen men det förstår du nog.
Rent omedelbart skulle jag ta ett metalltungarelä och slå en eller fler lindningar kring i lagom tjock tråd. Under en viss ström (beror på lindningar) drar relät inte. över en viss ström dra det. Reläutgången får sedan kopplas till styrningen men det förstår du nog.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Nej Tekko, det är faktisk för dyrt och ostabilt med gränslägebrytare! (mekanik kostar, glappar och går sönder, elektronik är billigt)
Jag skulle gissa att det kanske kan vara en förstärkare som förstärkar störningarna som motorn ger när den kör, när det fysiska ändstoppet kommer stannar den strömbegränsade motorn och störningerna likaså.
Det kan även vara en överströmsavkänning (under xA = OK, över xA = stopp)
Jag skulle gissa att det kanske kan vara en förstärkare som förstärkar störningarna som motorn ger när den kör, när det fysiska ändstoppet kommer stannar den strömbegränsade motorn och störningerna likaså.
Det kan även vara en överströmsavkänning (under xA = OK, över xA = stopp)
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
IC-kretsen: specialnummer, finns enbart hos beställaren, alltså finns det inget att säga om det = okänd.
Spolan: nåja, relä som relä....
Dessutom verkar du ha fått en massa svar som omhandlar de olika möjligheter som finns så vad mer kan man säga?
En möjlighet skulle ju vara om du kan rita ett schema, då kan vi nog komma fram till vad kretsen består av men som det är kan vi lika väl vara utan bilden, den ger ingen information som kan användas till något.
Hade det varit skärpa och båda sidor hade läget kanske varit lite annolunda.
Spolan: nåja, relä som relä....
Dessutom verkar du ha fått en massa svar som omhandlar de olika möjligheter som finns så vad mer kan man säga?
En möjlighet skulle ju vara om du kan rita ett schema, då kan vi nog komma fram till vad kretsen består av men som det är kan vi lika väl vara utan bilden, den ger ingen information som kan användas till något.
Hade det varit skärpa och båda sidor hade läget kanske varit lite annolunda.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Lite onödigt vetande, jag dissikerade ett bränslepumpsrelä till en Volvo 7/900 för ett tag sedan. I den satt en födröjningskrets (DIL8) från Atmel. I databladet stod det att den var för vindrutetorkarna. Jämförde dessutom med samma relä fast typ 10 årsmodeller tidigare. I den satt ett gäng me dtransistorer och kondensatorer.