Ytterligare en Storebro Combi Mill
Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill
Du har den där: G00 G17 G90 G54 X0 Y0 S1000 M03
Och måste alltid kvitter på S alla S kommandon i maskinen så.
Nu kan jag inte Sinumerik, men på mitt Fanuc där måste dessa fasta cykler skrivas in i styrsystemet en gång.NeoTech skrev:den skiter jue heligt i inbakade R kommando cycler för borrning, hålmönster, slottade hålmönster o liknande grejer. E väl iofs inget jätte problem då jag försöker få dripfeed o fungera.
Har du tappat parametrarna, då har du förmodligen även tappat dessa fasta cykler.
En gissning från min sida.

Jag tror jag förstår hur du menar.NeoTech skrev:Du har den där: G00 G17 G90 G54 X0 Y0 S1000 M03
Om "S1000" upprepas i programmet, stör du dig på att behöva kvittera varje gång?
Det förklarar dock inte varför programmet kör förbi varvtalsväxlingen utan att stanna.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Intressanta är väl lite kod med T1 S1000 och sen ett T2 med S= nåt som definitivt behöver handpåläggning vid maskinen.
Stör mig inte så mkt på att jag måste kvitter den, ja stör mig på att programmet inte bromsar DNC dripfeeden o väntar på att jag har kvitterat och fortsätter därifrån sen.
Som Tecno säger, om man gör en T1 S1000, kör lite skit, o sen gör en T2 S1000 så måste ja fortf. kvitter hastigheten mellan bytet.
plus att den ska jue stoppa maskinen för växlingen av verktyg då. och kvitter att man monterat nya verktyget..
men dripfeeden bara lallar på o väntar inte på inputen från tastaturen.
Som Tecno säger, om man gör en T1 S1000, kör lite skit, o sen gör en T2 S1000 så måste ja fortf. kvitter hastigheten mellan bytet.
plus att den ska jue stoppa maskinen för växlingen av verktyg då. och kvitter att man monterat nya verktyget..
men dripfeeden bara lallar på o väntar inte på inputen från tastaturen.
Du menar att maskinen stannar, men att dripfeeden fortsätter?
Detta kan vara helt normalt.
På vissa system fortsätter dripfeeden tills minnet är fullt i styrsystemet.
Detta kan vara helt normalt.
På vissa system fortsätter dripfeeden tills minnet är fullt i styrsystemet.
Men borde den inte fortsätta där den stoppade då, ist så gjorde jag S1000, kvittade, förväntamig att spindeln skulle starta men programmet va redan slut så fick bara felkod att den inte fick ngt vidare kommando sen.. vilket va knepigt mest.. hade jue förväntat mig att den där 10kb buffern skulle bara fortsätta jobba då eller ngt.
Jag tror vi måste se hela programmet, med lite kommentarer.tecno skrev:Intressanta är väl lite kod med T1 S1000 och sen ett T2 med S= nåt som definitivt behöver handpåläggning vid maskinen.
Alltså de test programmet jag skickat till maskin är allt som ja posta tidigare.. jag har haft maskinen i en vecka ja väntar fortf. på verktygshållare.. försöker bara reda ut allt innan jag försöker smälla en fräs pinne in i ett metall block, typ torrkör bara.
"T1 M06", vad gör detta på en maskin utan verktygsväxlare?
Snabbtransport till handväxlingsläge?
Snabbtransport till handväxlingsläge?
- tecno
- Kontakt:
Har jag förstått detta rätt att du vill dripfeeda till första verktygsväxling, pausa och invänta signal att växling har skett och fortsätta dripfeeda till nästa?
Men är det inte så att allt som får plats i minnet dripfeedas och fortsätter sedan att fylla på vartefter, då hänger det ju på att PP är rätt utformad med stopp i spindel för verktygsväxling och sedan vidare i programmet.
Som jag uppfattat så gasar den på kod från start till slut utan att stanna upp för verktygsväxling, är det så?
Men är det inte så att allt som får plats i minnet dripfeedas och fortsätter sedan att fylla på vartefter, då hänger det ju på att PP är rätt utformad med stopp i spindel för verktygsväxling och sedan vidare i programmet.
Som jag uppfattat så gasar den på kod från start till slut utan att stanna upp för verktygsväxling, är det så?
Det saknas ju M00 (avbrott i programexekvering) i programmet som Säter säger. Men exakt var det ska läggas in vet nog andra bättre än jag
Alltså e jue inte verktygsväxling som e issuen, vart fick ni det ifrån, man behöver jue dock fortf. säga till programmet vilket verktyg man använder så man får rätt offset..
Det e jue dock kvitteringen av hastighets valet som var problemet.
Den fortsätter dripfeeda trots att den inte fått hastigheten kvitterad, och när den blir kvitterad e programmet långt passerat och färdig kört. Så den tappar raderna mellan de att maskinen vill få hastigheten kvitterad tills dess att ja tryckt på cycle start knappen o kvitterat hastigheten.
När programmet e övertankad till minnet och jag hämtar upp o kör programmet så kvitterar den hastigheten och fortsätter bara där jag var inget konstigt med det.
Men iom postprocessorn inte kan använda de inbyggda cyclerna (R koderna) så blir programmen enorma, och då måste jag få dripfeed o fungera. (ett litet försök o klargöra)
Det e jue dock kvitteringen av hastighets valet som var problemet.
Den fortsätter dripfeeda trots att den inte fått hastigheten kvitterad, och när den blir kvitterad e programmet långt passerat och färdig kört. Så den tappar raderna mellan de att maskinen vill få hastigheten kvitterad tills dess att ja tryckt på cycle start knappen o kvitterat hastigheten.
När programmet e övertankad till minnet och jag hämtar upp o kör programmet så kvitterar den hastigheten och fortsätter bara där jag var inget konstigt med det.
Men iom postprocessorn inte kan använda de inbyggda cyclerna (R koderna) så blir programmen enorma, och då måste jag få dripfeed o fungera. (ett litet försök o klargöra)
Ok, så det fungerar som det ska när du kör som vanligt ifrån minnet?
- tecno
- Kontakt:
Jodå, visst är det M06 som påkallar ett stopp dvs M00 och du då växlar verktyg och ev. ändrar spindelvarvtal. Du växlar ALDRIG den manuella lådan utan stopp i maskineriet!