Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cah

Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av cah »

Jag har idag en enkel styrning av lampor m.h.a. Tellstick och ett eget script som tänder släcker på olika tider. Jag skulle nu vilja ta steget mot z-wave dels för att få en robustare dubbelriktad kommunikation, men även möjlighet att i framtiden styra fler saker.

Vilken kontroller ska jag välja, och är Z-wave rätt väg?

Några kriterier är:
* Inte alltför dyrt, max 1000 kr men ju billigare desto bättre
* Kunna programmera och utveckla lite själv
* Möjlighet att använda färdiga mjukvara, om jag ledsnar på att utveckla något själv
* Jag har en befintlig Linux-server som jag vill att kontrollern och mjukvaran ska fungera på
* Dokumentation av API mot Z-wave kontrollern ska vara lätt tillgängligt

De kontrollrar jag kollat på är "Z-Wave.Me USB Stick" och "Z-Stick gen5 - ZW090", men tycker det är svårt att hitta bra teknisk dokumentation om dessa.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av Berrabongo »

Har du kollat på Razberry och en hallonpaj. Kostar runt 1000:-. Då har du möjlighet att både
programmera själv eller köra med färdiga lösningar tex. Domoticz, Domotiga, NexaHome etc.
Håller med om att dokumentationen på Z-wave prylar är under all kritik, men det mesta
går ju att lösa via nätet. :)
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Jag har en Fibaro HC 2 och en Razberry.

Fibaro känns som färdigt produkt (buggigt men färdigt) medan jag har inte någon betyg på Razberry. Den vågrar prata med Fibaro röksensor så jag håller på med den just nu.
SMØW

Inlägg av SMØW »

Jag kör med Raspberry pi2 samt en Razberry z-wave modul. För själva hemautomationen kör jag openHAB, funkar klockrent. Håller med om att dokumentationen kring olika z-wave lösningar är rätt kass, man får ägna många timmar åt att googla, men det har dykt upp en del bra sidor nu.

Så testa att Googla på raspberry pi + razberry + openhab så hittar du lite tutorials. Om du bestämmer dig för denna kombo kan jag bara rekommendera att installera openHAB som en apt-get, det finns andra sätt också men då stöter man på en hel del bekymmer..
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Har du testat Domoticz på Razberry?
SMØW

Inlägg av SMØW »

Domoticz har jag inte testat, men kollat på. Tyckte att openHAB var betydligt mer kompetent och hade funktionalitet som jag ville ha samt möjligheten att samla in data/styra en mängd andra källor förutom z-wave. Smaken är olika =)
Josasp

Inlägg av Josasp »

Ingen som kör Zipabox eller Vera?

Letar en kontroller som är färdig och stabil.
Vill använda till fasta installationer så det ska vara så underhållsfritt som det går.

Verkar inte finnas något som är vettigt dock :(
superx

Inlägg av superx »

Jag köpte en VeraPlus igår och satt hela kvällen och testade. Den lämnas tillbaka imorgon. Känns inte alls stabil och massor med funktioner funkar helt enkelt inte. Tyvärr, så det får väl bli en Fibaro-box antar jag.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Vad hade du för problem? Har också en Vera Plus men är rätt nöjd hittills! Kör lite Z-wave, MySensors via USB, ESP8266 via WiFi och dessutom en RFXtrx433E via USB.
superx

Inlägg av superx »

Får felmeddelanden om att ZigBee inte funkar hela tiden.

Styrning av Danfoss termostater via "modes" fungerar inte. Går att ändra manuellt dock, men gränssnittet fastnar med ett snurrande hjul väldigt länge allt som oftast

Fibaros 3in1 sensor funkar inte. Enbart temperatur verkar korrekt.

Logga energiförbrukning funkar inte alls.

Det går säkert att hacka sig runt en del problem, men ibland vill man ju ha något som bara funkar.
superx

Inlägg av superx »

Returnerade Veran och bytte till Fibaros HC Lite. Allt funkar! Mycket bättre och snabbare gränssnitt.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Josasp skrev:Ingen som kör Zipabox eller Vera?

Letar en kontroller som är färdig och stabil.
Vill använda till fasta installationer så det ska vara så underhållsfritt som det går.

Verkar inte finnas något som är vettigt dock :(
Jag har en Zipabox Duo. Rätt nöjd än så länge (4 månader)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Är också inne på att börja med Z-wave för att kunna styra lite belysning så här långt iaf vad jag tänkt.
I framtiden med köp av hus så får man se hur mycket som är intressant, helst skulle jag vilja hoppa på KNX men är dyrt och svårare att fixa i ett hus där elen redan finns.

De kontrollers jag kollat på just nu är Zipato ZipaTile men även Vera Plus. Gillar tanken med en display för att se vissa saker på en gång. Men inte helt nödvändigt idag egentligen. Är annars Fibaro HC2 värt pengarna?

Läser man på Z-wave Sverige så är det Vera Edge/Plus som dom sätter i första hand tycker jag.
https://www.zwavesverige.se/manualer/vi ... -jag-valja

Känner att jag vill få ett så färdigt system som möjligt så en Raspberry är inte rätt väg att gå för min del. Det ska bara fungera "helt enkelt"
superx

Inlägg av superx »

Jag kanske redan skrivit det tidigare i tråden, men jag köpte först en Vera Plus. Tyckte inte det kändes som en färdig produkt. Vissa saker var svåra att förstå sig på och andra fungerade helt enkelt inte. Bytte genast till en HCLite från Fibaro. Den fungerar och det mesta går att förstå, men samtidigt är det ett lite oflexibelt system med mycket tjusiga bilder och glättig yta. Dock klart bättre intryck än Veran.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Jag kör Zipatos styrenhet. Ville ha något som fungerade "out of the box" och dessutom kunde hantera mina enkla nexa-brytare.
Det var en liten tröskel men nu funkar det ok. Tyvärr är det mycket glättiga sidor och alltför lite teknisk dokumentation....
Skriv svar