Gitarrrörförstärkare modell HiFi

RoPa

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av RoPa »

Det som sliter ut borren är inte kopparlagret utan glasfiberlaminatet det ligger på.
Borrar man i laminat med "vanlig borr", såväl trä som metall, så blir den slö efter bara något tiotal hål.
Det är därför man behöver specialborrar för mönsterkort och även de slits hårt.
Vid borrning i "ren" koppar används skärolja som kylning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Skumt, jag trodde helt klart att det var kopparn som gjorde mitt centrumborr slött.

Jag vill så gärna ha ett steglöst koniskt plåtborr men jag undrar om jag inte är lite korkat envis.

HN har ju enligt ovan ett käckt set stegade koniska plåtborr och då bara till 60% av priset.

Finns det nån nackdel med stegat jämfört med steglöst eller är det bara positiva fördelar?

Personligen tycker jag inte risken att borra för stort är nån stor nackdel (beroende på önskad precision).

Såg förresten nånstans att stegen (i en typ av stegborr) var i steg om två mm, en nackdel tycker jag.

Men HN's är på tre delar så kanske stegen är mindre?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag börjat planera layouten för min gitarrförstärkare på millimeter-papper.

Visade sig rätt tidigt att jag underskattat diametern hos trafosarna samt att mina tilltänkta lytar blir lite väl stora.

När det gäller mina favoritlytar (33u+33u/450V från ELFA) tror jag mig komma undan med lite Dremel-fräsning.

Belly-side-up när det gäller jordplanet går dock bort, jag måste nyttja undersidan då trafosarna tar för stor plats.

Så jag kommer såga till en 130X200mm stor 4mm plyfa och aluminium-tejpa (har tre rullar :D )undersidan för jordplan.

Sen fäster jag en ram med 21X33mm furu-list runtom där höjden på listen (33mm) gör så att jag får plats med mina favoritlytar (D=25mm).

Bifogar bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, jag har av en slump insett att jag kan nyttja ett likritarrör (EZ81) istället för tråkiga halvledare.

Jag trodde inte detta var möjligt för jag har alltid lite sett likriktarrör som direktupphettade och därför måste man ha en separat lindning för dom, men idag fick jag en riktig aha-upplevelse när jag såg pinkonfigurationen för EZ81, den var indirekt upphettad (dvs glödtråden var helt skild från katoden).

Detta innebär således att det faktiskt räcker med en enda glöd-lindning för precis alla rör i konstruktionen!

Så jag har nu konstruerat om vissa bitar i mitt schema.

Förutom detta börjar jag få mekanisk koll på själva förstärkaren, det blir trångt men jag är övertygat om att det kommer funka.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man får väl kolla att spänning mellan glöd och katod inte blir för stor bara.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

bellasoda - För att du inte ska 'hänga i luften' kring vårt resonemanget kring frekvensgång i 'hela' förstärkare så kan väl ta ett exempel. Titta på schemat råger postade nu senast. Efter volymkontrollen finns ett högpassfilter. Nu vill jag inte skriva dig på näsan med extremt grundläggande elektronikkunskaper, men tillåt mig den här gången. R = 10M, C = 100n ger oss f = 1/(2 pi 100n 10M) = 1/(2 pi) ca 1.6 Hz. :humm: Nu råkade det här vara ett högpassfilter med en rätt udda brytfrekvens för att sitta i en förstärkare tyvärr. Aja, sse det som ett udda skolexempel, inte som något att eftersträva i en förstärkare. :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

uberfuzz din galning, du har fel :D

Effektiv inimpedans på gallret är i det här fallet INTE 10M när man nyttjar Edison Bias som jag gärna gör, i ett annat bygge har jag mätt upp att effektiv inimpedans är lite drygt 1M bara ty gallret läcker vilket i folkmun (hos rörkunniga, obs) brukar benämnas Grid Leak Bias.

MVH/Roger
PS
0,16Hz ska förresten din uträkning bli.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 mars 2016, 20:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Man får väl kolla att spänning mellan glöd och katod inte blir för stor bara.
Det verkar faktiskt som om det är det enda man behöver tänka på.

Lesson learned :)

Annars kan man leka med tanken att katoden(+), i det här fallet, accelererar elektroner från den varma glödtråden(-) vars area dock är liten och dessutom inte gjord för termisk emission (såsom katoden) så den strömmen borde dels bli väldigt liten dels tom bidra till högre ström ut, om jag har fattat det rätt.

MVH/Roger
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:uberfuzz din galning, du har fel :D
Tro det eller ej, men det hander faktiskt. Jag tittade egentligen pa ditt slusteg dar du har ett filter med lag brytfrekvens(220n och 470k), men for enkelhetens skull tog jag de jamna fina siffrorna vid volymkontrollen.

Hur gar det med HiFi tonerna, har du lyckats pressa ur nagra bluestoner an. :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för ditt trevliga och roliga svar :)

Jag är mitt uppe i den mekaniska planeringen ju :D

I morgon kan det hända att jag beställer lite lister och 4mm plyfa för chassit från min favoritbrädgård men jag måste planera in ett annat projekt också ty en hålpunch (för pertinax) verkar kunna lånas av en annan trevlig EF-nisse under begränsad tid.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Törs" man inte seriekoppla glöden på V1 och V5 och lägga ett motstånd parallellt över glöden på V1 för att få rätt ström/balans mellan rören?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jo, det skulle man väl tordas men jag känner att det är lite vågat :)

Vad händer vid kallstart t.ex?

Då får V1 plötsligt 5ggr högre ström ty kallresistansen hos glöden är mycket låg.

MVH/Roger
PS
Vi räknar lite på det. Varmresistansen hos V1 är 6,3/0,2=31,5~32Ohm, Varmresistansen hos V5 är 6,3/1=6,3~6Ohm. Lika spänning betyder att 32//X=6, X=7,4~7Ohm. Kallresistansen kan dock vara runt en femtedel av dessa värden och om vi då förenklar V1 till 6 Ohm och V5 till 1 Ohm så går det genom V1//7+V5~13/2 dvs 6,5A. Där redan strömmen genom V5=6,5A>5A och strömmen genom V1 är ~3A dvs >>1A och inte att rekommendera. Kan dock vara lite pessimistiskt uträknat :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag köpt på mig lite gulligt små pottar, dito små rattar med gradskiva (0-11), dito täcklock (med markör korkat nog :D ) och ett par JJ EL84.

Nu har jag alltså alla rör jag behöver, dessutom har jag förvånadsvärt små pottar (försänkningshål>34mm, 4mm axel förutom effektpotten som har 6mm axel, samma rattyp dock. Vanliga pottar (D20) kräver förresten 40mm försänkningshål).

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Avser byta täcklock till lite olika färger istället (utan markör, hoppas jag). Osäker på vad min hovleverantör har men kan typ tänka mig blå för Bas, gul för Diskant, orange för Mix, grön för Volym samt röd för Dist. Ett aber med allt det här är att de gulligt små pottarna har utgått så jag måste ändå planera för ordinära D20-pottar istället. De gulligt små pottarna klarar, som anteckning bara, 3mm paneltjocklek (D7 borr), de ordinära D20 klarar 4mm paneltjocklek (D10 borr).

Summa summarum, jag försänker med 40mm's diameter tills dess bara 3mm är kvar sen borrar jag, i denna version, 7mm. Ritningen behöver då bara uppdateras till 10mm hål vid serietillverkning och D20-pottar (typ Omeg).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu uppgraderat schemat lite.

Jag har valt att anamma MiaM's tacksamma tips och nyttjar nu bara ett motstånd för glöden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

När jag tänker efter har du nog rätt kring glöden. Det verkar lite riskabelt :)
Skriv svar