slektning skrev:Så det var du som kjøpte den. Var veldig sugen selv, men har nå kjøpt nye servodrivere og en ny sinumerik 808D som jeg holder på å monterer.
Synd sinumeriken ikke fungerer. Jeg ville heller brukt 10000kr på felsøkning av proffs og fått en maskin der styringen tar dripfeed og er av industrikvalitet. Skal du selge maskinen noen gang så er det lettere å få bra pengar med et 820 sinumerik som fungerer enn noe hemmekad ☺
Å bytte styresystem tar masse tid og det koster masse penger. Styrkortet er bare en liten del.
Få lagt inn parameterene og
tvångskjør servomotorene så det fungerer.
Jeg hadde ikke byttet ut hvis jeg ikke hadde 3m i min.
Mvh Ola Norrbagge
Största problemet med det e väl att 810M/820M inte har stöd i ngn befintlig cam beredare. Och dokumenteringen på hur en post porcessor skall se ut går inte o få fatt på från Siemens. =)
Så klarar man sig utan borr cycler och gängning så e det väl ok antar jag. Själv tänker jag använda HSMWorks som är inkluderad i Fusion 360 - och där finns bara stöd för 810D/T i dagsläget.
Det ställer till det helt enkelt.
Du får säkert snurr på maskin om du hittar parametrarna. Sökte igenom minst halva internet innan jag hittade till min Bridgeport. Bara du får grundparametrarna så går det nog att labba sig fram.
Nu funkar maskinen faktiskt. Lasse på Storebro, hittade en backup på en maskin som antagligen va min maskin, men felnumrerat i hans arkiv.
Och han hjälpte mig att få igång den.
Har ett litet error med DNC dripfeed, men ngt jag kanske kan lura DW här på forumet o hjälpa mig med?? *hoppas*
Har även valet o göra lite kabel adapters o koppla in linuxcnc, det e bara fyra kontakter som behöver göras adapters till o en pc kan ställas brevid enkelt.
Ja, har du fått igång Sinumerik och får Drip Feed att fungera så skulle jag sortera in byte till ett hobbysystem som åtminstone grov misshandel . Ser inga vinster på ett sådant byte
Möjligtvis lättare hitta postprocessor. Men det bör som jag ser det vara värt en hel del arbete att ta fram en postprocessor till Sinumerik 810M GA3. Kan ju inte vara hur svårt som helst. Och vill man inte lägga tid på detta så skulle jag söka mig till en annan CAM-mjukvara som har postprocessor färdig. Måste ju finnas många CAM-mjukvaror som har postprocessor till ett så pass vanligt styrsystem
Ja drip feeden e aktiverad, men när man går in i menyn o trycker på den knappen så får man ett fel som säger "Programutrymme felformaterat; error kod 12".. och vi kunde inte lista ut varför.
Det förhindrar dock inte att föra över program o lagra i maskinen o köra... Måste bara fixa en kabel, o ett serial interface..
edit: felet är..
PP Memory wrongly formatted.
With Power on
* Error in RAM area of cpu or memory module
* The minium size of the part program was not reached.
* Module withdrawn
Remedy: Check MD12 and depress "CLEAR PARTPR" softkey (finns inte).
Japp, ja vi malde igenom de där. Hade som sagt Storebroteknik hit idag o fipplade me det där men han fick ingen ordning på det heller.
Vet inte hur många ggr han va in o ut o putta på de där inställningarna. =)
Funderar på om man behöver ha ngt i program banken innan man trycker på BTR knappen o startar en överföring.
NeoTech skrev: knapparna e jue "hårda", de borde inte spotta ut random chars på fel ställe på skärmen när man trycker på dom. blir liksom svårt o mata in ngt vettigt igen isf. =)
Nej det gjorde jag inte. Men han trollade lite där o tryckte runt tills ngt hoppade igång.. Gissningsvis har väl ngn rensat maskin o använt "fabriksåterställning".. vilket typ inte funkar.. efter att batteriet dött.. Det gjorde att den bootade med 810M GA3 till o börja med. Efter Lasses framfart står det numer 820M GA3 på skärmen.. Så saker skiljer sig helt klart. =)
Verkar som Lasses besök var mycket väl använda penningar. Med tanke på att han hade backupen så var han givet bästa alternativet. Men kom ihåg att du har minst lika duktiga killar på betydligt närmare håll i Västerås