Jo...jag har för avsikt att bygga en klass-A-förstärkare...å funderar lite över hur jag skall få så god värmeledningsförmåga som möjligt mellan transistor och kylelement. Jag har kollat lite på Elfas hemsida och funnit Aluminiumoxid-mellanlägg med en termisk resistans på "under 0,3 C/W".
Det kan tänkas vara tillräckligt för min applikation...fast det skulle inte skada om man kunde få ned den termiska resistansen ytterligare. Jag funderar därför på om värmeledande pasta skulle vara ett bra alternativ.
Den här t ex:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1750.htm
Jag blir lite förbryllad då jag försöker göra en "kvalifiserad gissning" för hur stor den termiska resistansen blir vid användandet av pastan mellan kylare och transistor (TO-247 AC)
Transistor: http://www.elfa.se/pdf/71/07116759.pdf
Nån som kan hjälpa mig med att komma med en god uppskattning av den termiska resistansen för kylpastan?
Kylpasta eller Isolerskivor?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det beror på ytjämnhet, hur väl du lägger på pastan och så vidare. Normalt sätt blir dock alltid pasta bättre än isolerbrickor. Det finns ett mellanting också som är mjuka brickor med väldigt bra termotransfer.
Till en Klass A behöver man onekligen bra kylning....
Orsaken till att man ofta måste använda isolerbrickor är att man inte kan koppla ansluten terminal direkt till kylflänsen, men kan man det så välj pasta ! Det är billigare och bättre om man inte behöver isolationen
Till en Klass A behöver man onekligen bra kylning....
Orsaken till att man ofta måste använda isolerbrickor är att man inte kan koppla ansluten terminal direkt till kylflänsen, men kan man det så välj pasta ! Det är billigare och bättre om man inte behöver isolationen
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo, den är inte ledande - men lite inte på pastan för isolering ! Minsta lilla förorening eller grad och det är kontakt - sen behöver du isolersats till skruvarna för annars gör dessa väldigt bra kontakt annars...
Det finns även ledande pasta som är lite bättre än kiselpastan, men den är grisig att hålla på med och kortsluter lätt saker om den hamnar fel. Kan man använda ledande pasta och verkligen behöver perfekt termisk konstakt så visst - då är den ett allternativ, men personligen låter jag bli om jag kan,.
Det finns även ledande pasta som är lite bättre än kiselpastan, men den är grisig att hålla på med och kortsluter lätt saker om den hamnar fel. Kan man använda ledande pasta och verkligen behöver perfekt termisk konstakt så visst - då är den ett allternativ, men personligen låter jag bli om jag kan,.