Ipaq som fjärrkontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SciFi

Ipaq som fjärrkontroll

Inlägg av SciFi »

Hej

Riktigt kul forum men en massa roliga projekt :D

Mina elektronik kunskaper är väldigt begränsade så jag tänkte be er om hjälp. Har en gammal ipaq h3630 som jag tänkte bygga om till fjärrkontoll. Har installerat linux på ipaq:en och tänkte köra ett program som heter opie-remote. Det fungerar ganska bra med räckvidden är väldigt dålig på ir signalen. Hittade en tysk sida som har byggt en förstärkare för ir signalen.

http://www.svenketel.de/02040400.htm

Jag är lite osäker på vilken transistor samt ir diod som är bäst för detta.

Detta är transistorn jag tänkte köpa: http://www.elfa.se/pdf/71/07116437.pdf
dock är den inte ytmonterad så den kanske inte får plats, Är det rätt transistor eller har ni något annat förslag?

Ir diod
http://www.elfa.se/pdf/75/07500663.pdf
Vad jag kan se så kanske inte denna strålar tillräcklig brett, men är den ända jag hittade som motsvarar specen från den tycka sidan.

Tack på förhand!
Mvh Staffan
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Intressant!

Borde det inte gå med en icke yt-monterad IR-diod och sedan låta den sticka ut lite?

/Magnus
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

För att använda IPAQen som fjärr behövs inte linux, men det vet du väl redan?

Har du kollat inuti IPAQen, vad jag har för mig så är IR, dioderna inte ytmonterade..

Om det blir trångt kan du ju borra ett hål så att den ena dioden sticker ut litegrann bara.
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej

Tack för svar.

Installerade linux på den och råkade sälja den dator som jag hade pocket pc backupen på! så linux får det bli :)

Det är inte dioden som skall vara ytmonterad, utan (transistorn verkar vara det på den Tyska sidan).

Är det rätt komponenter jag har specat? vill ju inte att ipaqen brinner upp vid första start :cry:
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hmm, ingen som vet? snälla, jag skulle vilja börja med detta projekt.

Mvh Staffan
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om jag ser rätt använder han en ytmonterad N-MOS och du länkar till en P-MOS icke SMD. Jag skulle nog testat en 2N7002 istället.
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej PHermansson

Tack för svaret! Jag var på Elfa igår och köpte lite grejer. Köpte både en 2N7002 samt en 2N7000, Jag använde 2N7000 tillslut eftersom den fick plats. Förstärkaren verkar fungera ok men jag kan ha valt fel IR diod. Räckvidden är mer än 5 meter (Har ej provat längre) men den strålar väldigt smalt. Måste sikta mot den enheten som skall styras. Tyvärr har jag ingen data på den IR diod jag har köpt.

Har du något bra förslag på IR diod som strålar bredare? eller ligger felet någonannan stans?

Mvh
Staffan
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vad heter dioden?
SciFi

Inlägg av SciFi »

Tyvärr vet jag inte vad dioden heter. Glömde köpa det, Tog en som jag hade köpt för länge sen för att göra en dvd-spelare regionsfri
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ofta är det ju så på moderna apparater, hur är det med originalfjärren? Min nästan nya TV är ganska extrem på detta, det ska vad jag hört vara för att minska risken för störningar.
Det enklaste är om du tittar igenom dioderna på Elfa och försöker hitta en med större vinkel, dock bör räckvidden bli sämre ju större vinkeln är.
SciFi

Inlägg av SciFi »

Nu har jag provat med ny en annan diod som jag tog från en gammal fjärr men får inte till det riktigt. Räckvidden är skaplig men man måste nästan montera ett kikarsikte på ipaqen :cry: . Har provat med att ändra motstånden samt ökat drivspänningen på dioiden från +3 volt till +5, men jag får inte till det riktigt. Börjar misstänka att det är för dålig signal till tansistorn. Tänkte prova med att bygga en ir sändare från rs232 porten istället.

Hittade den här ritningen men jag vet inte om det kommer att fungera eftersom jag bara har hittat 3 respektive 5 volt från ipaqen? Tror ni att det kan fungera? bör jag byta ut några motstånd för att få den att passa med min drivspånning?

Bild[/img]

Tack på förhand!
Staffan
jas39

Inlägg av jas39 »

Vilket program skulle ni rekommendera för att köra fjärken från WindowsCE? Ombyggnaden såg ju enkel ut och en Compaq 3630 ligger och skräpar så man kanske skulle ersätta alla skräpandes fjärkar med den. (En tanke som brukar drabba mig så här i vårstädningstid och som alltid slutar med att det blir en till fjärk, aldrig en mindre, men iallafall)

/&&
SciFi

Inlägg av SciFi »

Jas93 wrote:
Vilket program skulle ni rekommendera för att köra fjärken från WindowsCE?
Jag vet faktiskt inte vilken programvara som är bäst till Windows Ce. Kommer ihåg att jag provade PDAwin en gång i tiden, funkade väl sådär. Kretsen som jag byggde från den tyska sidan funkade inget bra, ir dioden strålade på tok för smalt. Tänkte jag skulle försöka få igång så man kan köra ir dioden över ipaqens rs232 port, men tyvärr har jag inte haft orken att fixa till det än.

Det finns en program som heter totalremote och till den kan man köpa en ir sändare som man sätter på högtalare utgången, vet dock inte om det funkar bra.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

TV Remote finns ett program som heter tror jag. kan kolla närmare när jag kommer hem.

Då kan man lära PPC:n alla sina kontroller.

Finns även massa freewareprogram till PPC som är bra.
PPC Freeware
Skriv svar