Hej
Har ett litet probelm det är så att jag behöver styra 60 enheter (av/på) samt läsa status från ytterliggare 60 enheter (av/på). (helst skall de skicka info när nått händer men det är inte nödvändigt jag kan låta datorn polla dem istället) (Samanlagt 120 enheter)
Allt skall styras från en dator men jag vill slippa dra extremt med sladd. Någon som har några idéer på hur man skulle kunna lösa det.
Det jag har funderat på är att bygga små controllerkort som vardera styr 8 enheter. Varje kontrollerkort får en grundadress och varje enhet får grundadressen+{0..7}. Varje controllerkort är kopplat till nästa och när jag vill styra en enhet så skickar jag (serielt) adressen till enheten följt av en etta eller nolla beroende på om jag vill skriva till eller läsa från enheten följt av data eller följt av att enheten som jag adresserade skickar data. Skulle detta vara en ok lösning eller finns det någon bättre sätt, färdiga ickretsar som jobbar ungefär såhär????
Problemet kan utan problem delas upp i två delar med olika tekniker eftersom jag behöver skriva en 1 eller 0 till hälften av enheterna och läsa en 1 eller 0 från de övriga. Aldrig både och.
Jag hoppas att jag har lyckats beskriva det tillräckligt väl.
/Björn
Styra många enheter
beror lite på hur snabbt du måste kunna överföra data men... förutsatt att det inte behöver vara någon jätte hög hastighet så kan du ju använda en PIC och ett par MCP23017. Denna lilla krets (MCP-) har stöd för 16 "av/på" signaler och skickar dessutom ett avbrott när någonting händer (som kan kopplas till RB0 på PIC:en), överföringen mot PIC blir I2C (I2C kod för PIC16F877 finns här, språk: C). Från PIC:en är det sen bara att koppla SPI porten (du hittar PIC kod i C på samma sida som för I2C) till en MAX232 så får du RS-232 signaler som går att koppla till seriell porten på datorn. Vill du kan du ju sen skriva en egen avbrottsfunktion till din dator så borde datan komma ganska "färsk" till ditt program 
(PIC16F877, MCP23017 och MAX232 går dessutom att sampla)

(PIC16F877, MCP23017 och MAX232 går dessutom att sampla)
- EagleSpirit
- Kontakt:
En DS2450 kanske skulle kunna vara något
Det är en 1-wire enhet med fyra (analoga) ingångar som kan växlas till utgångar. I ett 1-wire nät hängs alla enheter på samma (3-ledare!) men de går att komma åt individuellt.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2921
Det är en 1-wire enhet med fyra (analoga) ingångar som kan växlas till utgångar. I ett 1-wire nät hängs alla enheter på samma (3-ledare!) men de går att komma åt individuellt.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2921