Bygga energibuffert för att köra 30A cnc-maskin på 16A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiggo
Kontakt:

Bygga energibuffert för att köra 30A cnc-maskin på 16A

Inlägg av wiggo »

Hej.

Jag håller på och klura ut ett sätt som jag kan köra en cnc-maskin som är typad för 30A på en 16A matning. Den har stått i vila i 1.5 år i brist på plats och har äntligen fått utökad plats. Tänkte det skulle vara en snabb process att byta servis då nätstation finns 150 meter bort och det går en 4x95mm2 AL luftledning fram till min tomtgräns med bara 8 inkopplade villor men nu efter 3 månaders dialog med nätleverantör vet jag att det kommer ta allt mellan 6 månader till 3 år innan jag får utökad servis till 63A. Jag har 25A in till fastigheten idag.

Jag behöver därför hitta ett alternativ för att kunna driva min maskin. En tanke som kommer upp är ju diesel-generator men jag tycker inte det vore en bra lösning att låta den gå konstant utan
det vore bättre att koppla in den på elnätet och ha någon form av energibuffert så för att klara peakar och så går generatorn först in när energibufferten börjar bli tom.

Funderar på om det går att sakta spinna upp en 3-fas 50kW elmotor med ett svänghjul så att varvtalet sänks när maskinen behöver mycket ström och höjs när maskinen förbrukar mindre men
är osäker på om det fungerar i praktiken.

Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Bygga energibuffert för att köra 30A cnc-maskin på 16A

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle göra som följer:

Dra en ny matning på 25A till maskinen.
Montera en effektvakt i centralen som bryter elvärme och annat oväsentligt vid för hög strömförbrukning.
Montera mjukstart på motorerna i maskinen om det inte redan finns.

Då borde du klara dig på befintliga säkringar tills ny servis kommer på plats.
En 25A säkring klarar 35A i flera timmar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Samt att du kan försöka att undvika pressa spindelmotorn maximalt för att minska maskinens förbrukning vid bearbetning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

typningen är maxströmmen när allt är på och lite till

provkör, kolla vad som faktiskt tar effekt, kolla om du kan faskompensera vanliga trefasmotorer i den och ev stänga av något som sällan behövs
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Frågan är vad du får för inre impedans på svänghjullösningen - det kan kanske bli så att den inte ger nämnvärd ström när du börjar dra riktigt mycket.

Jag håller med övriga om att ordna effektvakt på lite av varje i huset och ställa in maskinen så att den snålar på strömmen.

Det som lär dra ström är väl t.ex. snabbförflyttning av olika slag och också momenten när själva bearbetningen pågår.

Jag vet inte hur dessa maskiner brukar fungera men om det finns någon möjlighet till att styra bearbetningshastigheten efter hur tungt det går så kanske det går att göra någon inställning där?

Jag skulle givetvis absolut inte rekommendera dig att kolla hur grova ledare det är hela vägen på din servis för att se om den tål uppsäkring. Problemet är väl att du har antagligen DZ-II-säkringar så även om det är mer än 6mm2 så måste säkringshållarna bytas för att få i 35A-proppar.

Har du provat att fråga nätleverantören ifall det går att säkra upp i två steg? D.v.s. bara öka till vad de nu kan ordna "nu" och sen långsiktigt öka?

Om det nu är så att det kommer vara hobbybetonad användning och du allmänt bara vill ha större säkringar för att inte behöva tänka på att allt är igång samtidigt så kan det vara värt att påtala detta för nätleverantören. Det är väl rätt stor skillnad för dem ifall du tänker köra något som drar nära 63A kontinuerligt eller om du bara kommer dra det i toppar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Problemet är väl att du har antagligen DZ-II-säkringar så även om det är mer än 6mm2 så måste säkringshållarna bytas för att få i 35A-proppar.
Det finns väl 32A med gänga 2?
peo007

Inlägg av peo007 »

Det finns väl 32A med gänga 2?

Nej ! det är gänga 3 på de jag har sett.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Jag trodde att propparna skulle gå snabbare. Det var en god nyhet. Jag har gamla hederliga porslins-säkringar.

Att sätta effektvakt så att befintliga förbrukare stängs av var en bra ide.

Det är främst uppvärmningen av huset samt verkstaden som är bovar. Vattenburen värme med elpatron i huset och luft/luft värmare i verkstaden.
Låg nästan konstant på 9kW hela januari.

Man skulle kunna passa på att byta till bergvärme som jobbar mot en acc-tank så att huset håller värmen även om jag kör maskinen för fullt en hel dag.

MiaM: Enligt nätleverantören så finns det ingen kapacitet kvar ö.h.t i nätstationen så en snabb lösning därifrån är inte inom räckhåll.

Även om det precis skulle gå att köra maskinen om jag stänger av all värme så skulle jag ändå vilja investera i en mer långsiktig lösning eller iallafall
ta reda på vad det finns för alternativ.

Efter att ha läst på om asynkronmotorer så verkar det som att dom inte kommer hinna leverera strömmen p.g.a dess eftersläpning. Annars har jag en 37kW motor med inverter för att sakta dra igång den liggandes.

En batteribank som via solcellsinverter matar på extra energi skulle kanske fungera.

Alternativt en synkronmotor som jag driver med en DC-motor från batteribank och laddar batterierna med en diesel-generator när urladdningen blitt för stor alternativt laddar batterierna när fräsmaskinen är vilande. Har ett antal 48V 12kW DC motorer liggande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du för elpanna i huset? Effektvakt i flera steg brukar finnas inbyggt. Även om du kör maskinen hela dagen så är medelförbrukningen antagligen långt under 30A så elpannan kommer gå på reducerad effekt.

Värmepumpen i verkstaden behövs förstås inte när arbete pågår, all förbrukad energi blir ju som bekant värme.

Även om det är roligt med alternativ energi så är det dyrt och krångligt. Jag vågar påstå att du kommer klara dig bra ändå med de lösningar som föreslagits - enklast är att göra ett praktiskt test.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Det är nog bra du inte låter mina tankar sväva iväg för mycket... alternativ energi lockande mig även innan detta.. :)

Man kanske även kan sätta en fläkt som blåser på propparna för att hjälpa till ytterliggare?

Jag skall kika vad det är för elpanna när jag är hemma.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fläkt är inget jag rekommenderar, om matande kabel är välisolerad finns risk att den överhettas men framförallt kan man blåsa säkringarna i matande ände. Fråga mig inte hur jag vet :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Börja med att säkra upp till 25A så du har fulla matningen fram till maskinen och sedan en effektvakt som stänger av åtminstone elpatronen i huset när maskinen drar mer än X ström, troligtvis handlar det inte om särskilt långa perioder som maskinen drar mer.

Annars är ju alltid det här en form av lösning: http://duabhuset.se/showProduct.php?id=588 ;)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Luft till vattenvärmepump med utedelen i verkstaden, för värmeåtervinning till husets uppvärmning???
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eller bara en vattenkyld spindel kopplad till botten på en acktank... men det känns som steg 3 efter man fått det att fungera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det går ju att hyra mobila elverk också, som klarar rätt feta effekter, vi kollade på det på ett tidigare jobb efterssom det eventuellt skulle bli billigare att ställa ett sådant i P-garaget än att skaffa "riktig" reservkraft.

Om man nu ändå kommer att få riktig matning i framtiden så.
Skriv svar