Hej på er.
Sitter och funderar lite grand på skillnaden mellan magnetiska och optiska skalor till dessa mätsystem (Digital Readout DRO) som brukar användas både till svarv och fräs. Som jag har förstått så är dessa magnetiska mycket mindre rent fysiskt sett men vad skiljer i övrigt. Är det något att satsa på.
Jag har en svarv där jag funderar sätta en sådan där DRO men jag tycker det är lite trångt att få dit dess optiska skalor som tycks vara 21x33 mm för själva skalan sedan till kommer 19 mm för sensorn, enligt de måttskisser jag sett så blir totalhöjden för optisk skala och sensor 51 mm. Det finns även "Slim Scale" versioner av dessa optiska skalor med det skiljar bara några mm vad jag sett.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Magnetiska eller optiska skalor till mätsystem.
-
Re: Magnetiska eller optiska skalor till mätsystem.
Sony har väl alltid kört med magnetiska skalor.
Dessa är populära, så jag antar att de är bra.
Dessa är populära, så jag antar att de är bra.
Största fördelen med magnetisk som jag ser det är väl att den är okänslig för smuts och annan vätska, tex skärvätska och olja.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vill du snofsa till det hela så finns det en variant med magnetisk tape från Renishaw = tar inte mycket plats = kostar antagligen en bra slant.
-
hej på Er.
Det var just denna typen "Magnetisk Tape" som jag tänkte på då jag tycker det är lite trångt att sätta dit ens skala som är 19x33 mm. Har även sett priser på dessa "Tape" skalor och det var rätt så dyrt för både skala och läshuvud.
Det var just denna typen "Magnetisk Tape" som jag tänkte på då jag tycker det är lite trångt att sätta dit ens skala som är 19x33 mm. Har även sett priser på dessa "Tape" skalor och det var rätt så dyrt för både skala och läshuvud.
Är det inte sådan som är på skjutmått?ohlinj skrev:Största fördelen med magnetisk som jag ser det är väl att den är okänslig för smuts och annan vätska, tex skärvätska och olja.
De är ju ytterst känsliga för vätska.
I de skjutmått som är känsliga för vätska brukar man använda kapacitiv avläsning, men vissa "kylvattensäkra" skjutmått verkar använda magnetskalor.