Bra eller dålig 3D printer?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bra eller dålig 3D printer?
http://www.aliexpress.com/item/Black-Fa ... 71936.html
Kan detta vara OK som en instegs printer för att lära sig? 220USD är ju ett skapligt pris.
Kan detta vara OK som en instegs printer för att lära sig? 220USD är ju ett skapligt pris.
Senast redigerad av tecno 1 mars 2016, 16:21:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bra eller dålig 3D printer?
Om man nu får hem den för ~1900 SEK (220USD) så bör det väl kunna vara värt det. Jag litar inte på att extrudern är något att ha, det är säkert en dålig kinesisk kopia. Åker man på 130 USD i frakt och tull + moms så är det väl mer tveksamt om chansningen gick hem?
- tecno
- Kontakt:
Ja tull och moms lär man inte komma undan, så en ca 700 till lär man åka på.
Så vad finns det då för alternativ?
Så vad finns det då för alternativ?
En polare köpte den där, eller iallafall från en annons som såg ut exakt som den.
Efter bygge och lite kalibrering skriver den helt okej.
Efter bygge och lite kalibrering skriver den helt okej.
- tecno
- Kontakt:
Tack för den rapporten hubben.
Behöver egentligen inte det stora arbetsområdet, mer bra utskrifts kvalitet och kunna köra olika material.
Så frågan om extrudern, är detta fågel eller fisk?
Behöver egentligen inte det stora arbetsområdet, mer bra utskrifts kvalitet och kunna köra olika material.
Så frågan om extrudern, är detta fågel eller fisk?
I stort sett oavsett vilken "kinaskrivare" du köper så får du en kinaextruder som är sådär..
Vill du ha en skrivare som direkt ur lådan skriver superutskrifter så sikta på en Ultimaker 2 eller liknande, dock snackar vi helt andra pengar där.
Jag byggde en variant av en kossel, köpte delar på ebay och en E3D extruder, och den skriver nu riktigt bra, men vägen dit har varit lång och många kvällar har spenderats till kalibrering och förbättringar istället för utskrifter.. Men summa summarum gick den loss på lite drygt 4k vilket är en vettig peng för en vettig skrivare tycker jag.
Att få skrivaren att hantera andra material handlar oftast bara om att byta extruder, så den du länkar till med en vettig extruder så har du en skrivare som troligtvis kommer skriva riktigt bra.
Vill du ha en skrivare som direkt ur lådan skriver superutskrifter så sikta på en Ultimaker 2 eller liknande, dock snackar vi helt andra pengar där.

Jag byggde en variant av en kossel, köpte delar på ebay och en E3D extruder, och den skriver nu riktigt bra, men vägen dit har varit lång och många kvällar har spenderats till kalibrering och förbättringar istället för utskrifter.. Men summa summarum gick den loss på lite drygt 4k vilket är en vettig peng för en vettig skrivare tycker jag.
Att få skrivaren att hantera andra material handlar oftast bara om att byta extruder, så den du länkar till med en vettig extruder så har du en skrivare som troligtvis kommer skriva riktigt bra.
I min jakt på en billig skrivare har jag gått igenom ett par olika kina-hotends innan jag testade en E3D, och summa summarum skulle jag säga att ingen av kinakopiorna jag testat håller någon vidare kvalitet. De skriver bra en stund, men är väldigt benägna att kladda ihop..
Undrar varför det är så? Är det ytfinhet i ytorna mot plasten?hubben skrev:I min jakt på en billig skrivare har jag gått igenom ett par olika kina-hotends innan jag testade en E3D, och summa summarum skulle jag säga att ingen av kinakopiorna jag testat håller någon vidare kvalitet. De skriver bra en stund, men är väldigt benägna att kladda ihop..
Största skillnaden mellan E3D hotenden och de kinahotends jag kört är passformen. E3D är rätt tight överallt, medan kinavarianterna har lite för stora innerdiametrar och fickor där plast kan smälta och bilda proppar. Nu kör jag 1,75mm filament, och det verkar som att de flesta kinavarianter är byggda för 3mm med någon fulfix för att fungera med 1,75mm - så det kan säkert ha mycket med det att göra.StefanR skrev:Undrar varför det är så? Är det ytfinhet i ytorna mot plasten?
En hotend är ju i själva verket väldigt enkel.. En kammare där plast smälter som inte är grövre än diamtern på filamentet, ett munstycke som plasten trycks ut genom, och en isolering uppåt så att värmen inte färdas och smälter plasten för tidigt. Största problemet med kinavarianter verkar vara att kammaren där plasten smälter är för vid, så det fastnar plast där, plus att isoleringen uppåt inte håller måttet så plasten börjar smälta och fastna i hela hotend:en..
Du kan ju kolla i facebookgruppen "3D Sweden", väldigt många ägare av Wanhao i3 där: https://www.facebook.com/groups/920923687980493/
Dom verkar få OK utskriftsresultat och många är nöjda, sen så verkar det ju tex vara normalt och accepterat att man måste byta alla kullager efter de första hundra timmarnas användning eller så då man får vad man betalar för...