Jag tänkte dela med mig av mitt personliga frekvensomriktare projekt.
drift:
Vågform:

Snabb bakgrund: Utbildad och arbetat som automationstekniker i 5 år.
Före bygget:
Ingen tidigare elektronik kunskap än de vanlig elektronik och kraftelektronik kursen man fick gå i gymnasiet.
Jag har "lekt" med arduino och som mest endast använt mig av ett starter kit samt ingen tidigare datorspråks kunskap
i lödningsväg har jag inte mer än lött en simpel transistor med en pot för en 24v datorfläkt.
En dag på arbetet så vart jag nyfiken hur en frekvensomriktare fungerar, och började forska på egen hand.
i och med detta väcktes ett enormt intresse för motorstyrning och jag bestämde mig för att bygga en som bevis på koncept.
Jag kollade Youtube, googlade och googlade för många gånger att nämnas, läste applikations exempel om diverse tre fas motorstyrning.
Bestämde mig för en PIC (18F4431) då de hade en bra applikations exempel (AN900) som grund.
Räknade lite på komponenter och beställde i tre omgångar, 2 från Digikey och en från ELFA (överdrivet dyrt då jag beställde delar som jag inte ens använde samt tullmoms

lödde ca 85% av bygget under min egna semester på jobbet vars jag lånade lödstationen.
Spenderat mest tid i att få i ordning C koden för MPLABX.
MÅNGA vändor av att skriva kod, testa och skriva kod igen.
tills jag fick ett resultat jag känner mig nöjd med!
Centrerad pulslängds modulering i 5 Khz
1:1 Volt/hertz profil (sämre upplösning på frekvens under 10hz)
mjukstart upp till 50hz vid påslag
mjukstop vid frånslag eller rotations vändning.
ramp av potentiometer värdet för styrningen.
Lagt ner hjärta och själ i detta och visualiserat kraftigt!
Slutsats: Det bästa jag någonsin gjort i personlig vinning, är sjukt imponerad över min bedrift och vilja!
Och den känslan när jag för första gången slog till switchen och hörde spol ljudet av switchfrekvensen, my god!

Frågor?
Kör hårt!