DC/DC omvandlare 12/15 volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

DC/DC omvandlare 12/15 volt?

Inlägg av Rossen »

Vet inte riktigt om det här är rätt avdelning men jag satsar på det :)

Är lite sugen på att ha en DC/DC omvandlare så jag kan köra min gamla laptop i bilen utan en inverter emellan, och bara för skojs skull vill jag såklart bygga den själv :)
Men efterssom jag är så totalt ny på området har jag ingen större koll på hur man gör.
Funderar på om såna enkla spänningsregulatorer man kan hitta på Clas Ohlsson som ger 5volt ut kan användas om man serie/paralellkopplar dom för att få sina 15 Volt och kapacitet på 3 Ampere, vilket är vad som behövs.

Någon kunnig människa som känner för att hjälpa en stackars n00b? snääälla :pray:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tipset är att kolla Allt om elektronik, de har haft flera sånna som projekt. Sök där så får du bra tips iaf, sen kanske du väljer att bygga lite annorlunda, men bra att ha en utgångspunkt för sin design.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan inte regulera NER 12V till 5V och stapla dom!

Om du verkligen _vill_ bygga själv finns det ett antal step-up kretslopp, ELFA har t.ex. "simple switchers" familjen som kan komma en bra bit på vägen.

Av kostnads och bekvämlighetsskäl vill jag dock göra dig uyppmärksam på att det finns en universaladapter på Clas Ohlson till en mycket vettig pris, jag använder den själv (köpt i Täby Köpcentrum) och jag har även tidigare byggd såna men det är faktisk billigare att köpa färdig.
Skriv svar