Dieselgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Haringet

Re: Dieselgenerator

Inlägg av Haringet »

Kontaktor EG 10 vad är det ? Överspänningsskydd ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haringet

Inlägg av Haringet »

STOLTZ-KONTAKT S203-k 5,7A 380V.
Brytare till vad ?
Haringet

Inlägg av Haringet »

Startmotorn kopplas direkt till 24V startbatteri. Detta batteri har ingen kontakt med det övriga elektriska.
Kan det behövas någon ytterligare ström inkopplad för generatorns funktion ?
Enligt bild "kablar" finns grå höljen med vita kablar vilka jag anser vara för manövrering. Många av dessa utgående kablar anser jag att man kan ta bort. Vakt (fjärr) för temp, olja och stopp/start behöver jag inte.
Det finns ochså två vita blymantlade kablar med tre resp fyra ledare. Skall detta vara för någon inkommande ström ? i så fall till vad ?
ABB har besvarat ett mail från mig om att man inte har någon information om denna generator. Har ute fler krokar och hoppas på info-napp optimistisk som man är :D .
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

EG10 är nog bara modellbeteckningen på kontaktorn, säger inte så mycket om vad den används till. Ungefär som att konstatera att det står Biltema på en strömbrytare på instrumentpanelen i en bil och försöka gissa om den används till extraljusen eller dimljusen så att säga.

Den där STOLTZ-KONTAKT kan kanske vara en automatsäkring. I så fall är det nog ett skydd så att styrutrustningen inte brinner upp av generatorns stora effektkapacitet om det blir någon kortis i styrutrustningen.

Hur är startreläet kopplat? Är det inbyggt i startmotorn eller separat?
Dels startreläet och dels "avstängningen" (som stryper bränslet) är intressant att följa upp till resten.

Men om det nu är så att motorn startar ifall du ansluter batteri och trycker på start så är det väl bara att se om 220/380V-delen hoppar igång. I så fall så köp en trisslott :)

JanErik: Apropå olika kompression så finns/fanns det tydligen dieselmotorer som startas med mycket lägre kompression och varmkörs med bensin och en förgasare istället för diesel.
Skriv svar