Byta strömkälla när spänningen sjunker (Arduino)

Berätta om dina pågående projekt.
weebag

Byta strömkälla när spänningen sjunker (Arduino)

Inlägg av weebag »

Hej!

Håller på med ett projekt för skolan.
Jag ska ge strömförsörjning till en arduino uno och ska använda batteri och solcell.
Jag har sett att man kan använda sig av en laddningsmodul genom att koppla solcellen och ett batteri till den och om det finns tillgång till ljus så laddas batteriet och arduinot får ström osv.

Men till frågan, kan jag göra så att jag programmerar så att batteriet tar över när spänningen sjunker under en viss nivå? alltså så att batteriet inte används alls för ens solcellen inte kan ge mer än t.ex 6-7 volt?
Eller är det så att dessa laddningsmoduler redan är programmerade att batteriet ska ta över när det sjunker?

Jag är rätt så nybörjare inom elektronik men har kunskap inom de enkla sakerna så som motstånd, ström, spänning, effekt och enklare koppling av dessa i kombination med leds osv. Lär mig mer för varje dag men detta med byte av strömkälla vid viss spänningsnivå har jag inte kommit någon vart med för hittar inget om det...

Om jag får någon klarhet inom detta så fortsätts detta med en till frågeställning:
Går det att hålla en fix last med konstant effekt trots att den drivs av en källa med varierande spänning?
Formeln P=U*I=U^2/R hjälper ju i denna frågeställning då jag antar att man kan ta hjälp av ett rörligt motstånd? (potentiometer?)

denna klarar jag nog av själv men om någon har lust av tillföra information som hjälper mig på vägen är detta självklart ett +!

All hjälp mottages med glädje! Tack på förhand!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Byta strömkälla när spänningen sjunker (Arduino)

Inlägg av grym »

välkomen

normalt så kör man på batteriet hela tiden och låter solpanelen ladda den, ev att man stänger av när spänningen blir får låg

man kan ha konstant effekt genom att variera strömmen vid olika spänningar, men det finns flera olika sätt att göra det på, beror lite på vad som ska ha konstant efekt
weebag

Inlägg av weebag »

Tack!

Ok, jag hittade detta projket som kanske är ngt att gå efter:

http://m.instructables.com/id/ARDUINO-S ... OLLER-PWM/

Men när spänningen sjunker, sjunker väll strömmen också om man har ett konstant motstånd och vice versa enligt ohms lag?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enl. Ohms lag är det ju så att strömmen genom ett fast motstånd varierar med spänningen över samma motstånd.

Om du vill bygga en konstant-last får du göra en koppling som ser till att hålla effekten konstant vilket betyder att du kan bygga en konstantströms-generator och justera strömmen som går efter matningsspänningen.

Det betyder såklart att den - teoretisk - blir en kortslutning vid 0V så det kan vara svårt att starta upp kretsloppet.
Man kan ju såklart bygga kretsloppet till att inte belasta mer än ett visst värde osv.
Skriv svar