8V blir 12V någonstans på vägen
8V blir 12V någonstans på vägen
Jag fick i uppdrag av vår styrelse att försöka lösa ett problem vi har med belysningen i vårt trapphus. Trappbelysningen i våra trapphus styrs av en akustisk sensor samt en nivåsjusterare. Dessa är kopplade till armaturer som innehåller ett dimbart HF-don samt dubbla kompaktlysrör. Systemet är inställt på att belysningen ska gå upp till 80% när den akustiska sensorn aktiveras. Efter 2,5min går belysningen ner på 10% i 1h. Detta fungerar på alla armaturer i trappan förutom 3st. Varje våningsplan har 5 armaturer. På våningsplan 3 fungerar armatur 1 - 2 men armaturerna 3 -5 fungerar inte som de ska.
Nivåjusteraren skickar ut en signal på 1 - 10V för att reglerar HF-donen. Från nivåjusteraren i elcentralen skickas 1V respektive 8V precis som vi önskar (1V = 10% och 8V = 80%). Jag har kontrollmätt spänningen vid HF-donen på våning 3 och de armaturer som fungerar som de ska för 1V respektive 8V och fungerar som de ska. Men när jag mäter på ledarna till armaturerna som inte fungerar som de ska så får de konstant 12V. vilket gör att donen aldrig dimrar ner.
Jag är inte helt hundra på hur ledningarna är dragna men till varje lampa så kommer det fem ledare, fas, nolla, jord, samt två styrledare (vit och svart). Varje våningsplan i huset har ett teknikutrymme och i det skåpet sitter kopplingslådor som tar emot fem ledare från elcentralen våningarna under samt att fem ledare kopplas vidare och försvinner in i rör i taket. Var dessa ledare sen grenas upp till respektive lampa vet jag inte, kan bara se att fem ledare försvinner in genom rör i taket och sedan kommer fem ledare till varje lampa. Men under var lampar är ledarna inte skarvade vidare till nästa.
Någon som har en blekaste hur 8V blir 12V på vägen? Kan det vara någon kortslutning eller så på vägen? Jag blir inte riktigt klok på det hela :/
Nivåjusteraren skickar ut en signal på 1 - 10V för att reglerar HF-donen. Från nivåjusteraren i elcentralen skickas 1V respektive 8V precis som vi önskar (1V = 10% och 8V = 80%). Jag har kontrollmätt spänningen vid HF-donen på våning 3 och de armaturer som fungerar som de ska för 1V respektive 8V och fungerar som de ska. Men när jag mäter på ledarna till armaturerna som inte fungerar som de ska så får de konstant 12V. vilket gör att donen aldrig dimrar ner.
Jag är inte helt hundra på hur ledningarna är dragna men till varje lampa så kommer det fem ledare, fas, nolla, jord, samt två styrledare (vit och svart). Varje våningsplan i huset har ett teknikutrymme och i det skåpet sitter kopplingslådor som tar emot fem ledare från elcentralen våningarna under samt att fem ledare kopplas vidare och försvinner in i rör i taket. Var dessa ledare sen grenas upp till respektive lampa vet jag inte, kan bara se att fem ledare försvinner in genom rör i taket och sedan kommer fem ledare till varje lampa. Men under var lampar är ledarna inte skarvade vidare till nästa.
Någon som har en blekaste hur 8V blir 12V på vägen? Kan det vara någon kortslutning eller så på vägen? Jag blir inte riktigt klok på det hela :/
Re: 8V blir 12V någonstans på vägen
Kan du koppla ur ledarna ur samtliga lysrör som inte fungerar och mäta igen, ifall det på något vis är ett/flera av lysrören som "pull-up:ar" till 12V?
En mycket vag idé.
MVH: Mikael
En mycket vag idé.
MVH: Mikael
lysrören har troligen en intern pull up för att kunna användas utan dimmeringången, om jag minns rätt så brukar den typen av dimmer mer eller mindre fungera som en ställbar zener som lastar ner dimmerslingan till önskad spänning.
Därför känns det som att det är ett avbrott någonstans mellan sista fungerande och första icke fungerande, har du kollat så att inte någon tråd har lossnat i det sista fungerande alternativt att kabeln skadats på vägen?
Därför känns det som att det är ett avbrott någonstans mellan sista fungerande och första icke fungerande, har du kollat så att inte någon tråd har lossnat i det sista fungerande alternativt att kabeln skadats på vägen?
Kopplade loss styrtrådarna från lampa 3 - 5 och mätte 12V. Kan inte se att trådarna är skadade då de försvinner in i taket, men finns väl ingen anledning att de skulle vara skadad om de ligger skyddade i taket?
Men vad jag la märke till nu verkar det vara kopplat så här:
Lampa 1 (Närmast teknikskåpet där jag kan se att kabeln från elcentralen försvinner in i taket): Fem ledare går in till kopplingsplint i armatur och fem ledare går tillbaka:
Lampa 2: Fem ledare går in och fem går tillbaka
Lampa 3: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Lampa 4: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Lampa 5: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Där inga trådar går tillbaka på våning 3 ligger det 12V på styrtrådarna. Dubbelkollade de andra våningarna där alla lampor fungerar och de är kopplade precis likadant. Fast alla styrtrådar har 8V. Nånstans i huset måste ju styrtrådarna från teknikskåpet grena sig till lampa 3 - 5. Men hittar inte var. Kan de ha lagt kopplingslådorna i hisschaktet?
Hittar dock inget kopplingsschema över belysningen i trapphuset i våra pärmar :/.
Men vad jag la märke till nu verkar det vara kopplat så här:
Lampa 1 (Närmast teknikskåpet där jag kan se att kabeln från elcentralen försvinner in i taket): Fem ledare går in till kopplingsplint i armatur och fem ledare går tillbaka:
Lampa 2: Fem ledare går in och fem går tillbaka
Lampa 3: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Lampa 4: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Lampa 5: Fem ledare går in och inga går tillbaka
Där inga trådar går tillbaka på våning 3 ligger det 12V på styrtrådarna. Dubbelkollade de andra våningarna där alla lampor fungerar och de är kopplade precis likadant. Fast alla styrtrådar har 8V. Nånstans i huset måste ju styrtrådarna från teknikskåpet grena sig till lampa 3 - 5. Men hittar inte var. Kan de ha lagt kopplingslådorna i hisschaktet?
Hittar dock inget kopplingsschema över belysningen i trapphuset i våra pärmar :/.
Andi2k11: "men finns väl ingen anledning att de skulle vara skadad om de ligger skyddade i taket?"
Att anta något är första steget till att tillåta allt gå åt helvetet!
Möss, läckande vatten, borrmaskin... mycket kan gå fel. Anta inget!
Att anta något är första steget till att tillåta allt gå åt helvetet!
Möss, läckande vatten, borrmaskin... mycket kan gå fel. Anta inget!
Precis lita aldrig på att ledarna i rören är felfria.
Jag har skällt ut en undertaksmontör som efter att ha borrat rakt in i ett rör i väggen glatt bytte säkringen och konstaterade att allt verkar ju lysa igen.
Han var inte alls lika glad när jag krävde att han skulle ta ut en elektriker som fick tråda om den sträckan.
Jag har skällt ut en undertaksmontör som efter att ha borrat rakt in i ett rör i väggen glatt bytte säkringen och konstaterade att allt verkar ju lysa igen.
Han var inte alls lika glad när jag krävde att han skulle ta ut en elektriker som fick tråda om den sträckan.
Absolut det förstår jag också att saker och ting kan hända och i detta fallet har väl något hänt. Men fastigheten är 10år gammal, trådarna är dragna i betongplattan vid varje våning. INga vattenledningar går i den delen av plattan utan i schakt i respektive lägenhet. Inga andra arbeten har utförts i teknikutrymmena eller i betongplattan sedan huset byggdes och möss och liknande är inget vi har stött på (säger inte att de inte kan finnas där, men inget vi har på träffat.
Ringer runt på måndag och ser om vi inte kan få hit en elektriker så får vi se vad de kan göra.
Ringer runt på måndag och ser om vi inte kan få hit en elektriker så får vi se vad de kan göra.
Har det någonsin fungerat? Annars kan det ju vara byggfel.
Jag skulle skaffa en "eldetektor" för att följa var i väggarna ledningarna går.
jag vet inte vilka som är vettiga att köpa, kanske en såndär "phasen"-penna kan fungera.
Själv har jag en uråldrig kombinerad elfältdetektor och rutten metalldetektor, kallad "METEK-1" om jag minns rätt. Jag har inte haft anledning att följa ledningar i vägg men den är däremot förträfflig för att felsöka julbelysningar/adventstakar...
Jag skulle skaffa en "eldetektor" för att följa var i väggarna ledningarna går.
jag vet inte vilka som är vettiga att köpa, kanske en såndär "phasen"-penna kan fungera.
Själv har jag en uråldrig kombinerad elfältdetektor och rutten metalldetektor, kallad "METEK-1" om jag minns rätt. Jag har inte haft anledning att följa ledningar i vägg men den är däremot förträfflig för att felsöka julbelysningar/adventstakar...
Det stämmer att det är HF-donet i armaturen som skickar ut spänningen på 1-10V ingången.
Dimmern eller i det här fallet nivåjusteraren "belastar" ingången olika beroende på inställd nivå.
Med andra ord har du avbrott på vit eller svart tråd, eller båda, i de armaturer som visar 12V.
Kan det sitta infällda dosor ovanför armaturerna där det är kopplat?
Annars sitter det kopplingsdosor någonstans i närheten, på vägg eller i tak, eller ovan ett eventuellt undertak.
Dimmern eller i det här fallet nivåjusteraren "belastar" ingången olika beroende på inställd nivå.
Med andra ord har du avbrott på vit eller svart tråd, eller båda, i de armaturer som visar 12V.
Kan det sitta infällda dosor ovanför armaturerna där det är kopplat?
Annars sitter det kopplingsdosor någonstans i närheten, på vägg eller i tak, eller ovan ett eventuellt undertak.
-
Tänk ävenpå att polvända 1-10 v ingångar kan ställa till problem.
Antingen får de hela slingan att lysa på 100% eller bara den polvända armaturen
Antingen får de hela slingan att lysa på 100% eller bara den polvända armaturen
Ska kolla under armaturen om det sitter infälda doser i betongtaket. Men tror inte det. Sedan har jag kollat väggar och i teknikutrymmena i trappan och kan inte se om det sitter några kopplingsdosor. Enda stället jag inte har titta i är hiss schaktet. Enda andra ställe jag kan komma på att det kan sitta en kopplingsdosa.
Belysningen har fungerat tidigare enligt de boende.
Belysningen har fungerat tidigare enligt de boende.
-
Det får inte finnas något i ett hisschakt som inte berör hissen. dvs enbart kraftmatning för hiss, belysning, ev styrningar, brandlarm m.m.
Intressant, jag har sett en del fiber som är dragen genom hisschakt. Är det kanske undantag för ickemetalliska ledare?
En snabb googling visar att det är mycket vanligt.
En snabb googling visar att det är mycket vanligt.