Nu har jag finputsat mitt schema.
Jag har bestämt mig för att alla rörkonstruktioner jag gör ska ha Edison Bias (EB).
Jag har dock aldrig byggt med pentoder så det är lite spännande.
Intressant är i alla fall att så (förstärkningsmässigt) vitt skilda rör som ECC82 och ECC83 har mer eller mindre exakt samma EB.
Frågan är nu vad EF86 har.
När det gäller pentoder har jag förstått att hög skärmgallerspänning ger hög ström (verkar som om man typ tänjer på anoddiagrammet uppåt, så att säga).
Det tråkiga med pentoder är det tvugna faktum att anoddiagrammet måste specificeras vid en specifik skärmgallerspänning.
Vill man ha en annan skärmgallerspänning (g2) så vet man inte riktigt vart man hamnar.
I fallet EF86 så framgår det dessutom dåligt i mitt Philips datablad hur mycket g2-ström det går.
Dock har jag sett på andra pentod-anoddiagram att strömmen är relativt låg och jämn för Ua>100V.
Men för t.ex EF94 snackar vi ändå typ 5mA och för EF86 verkar det röra sig om c.a 0,5mA (skum skillnad).
Så jag har nu tvingat EF86 till närmare 140V (som anoddiagrammet avser) mha en spänningsdelare även om jag hellre hade lagt ett ensamt motstånd upp mot 300V med känd Ig2.
Jag har nu alltså två möjligheter att trimma in V1, dels kan jag justera gallermotståndet (Rg1) dels kan jag justera Ra.
Det viktigaste för mig är att Ia ligger rätt högt upp på anoddiagrammet, helst där Ug1 är nära -1V för där är det ruskigt linjärt
Ett tag ville jag alltså nyttja aktiv last isf Ra men jag behöver tydligen inte mer förstärkning då känsligheten nu är ner i typ 4mV (för 4W ut).
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.