Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag har en färdigbyggd och knappt provkörd K8200 som skulle behöva komma till ett nytt hem där någon har tid för den.
Kan det kanske vara värt behålla den inom sin egen ram?Meduza skrev:Så, vi fick en donation på en sådan här till Stockholm Makerspace och vår tanke är att uppgradera den en aning och anpassa den för att kunna printa med tex NinjaFlex då det är vår enda skrivare som inte har bowden.
Annars är det ju ingen Velleman K8200 längre... vilket jag kan känna är vad folk vill se i bruk.
Vad man sedan kan hitta på med den... det kan de som gör dylikt säkerligen själva komma på...

Jag har kört flexibla material utan moddar, sänker man hastigheten lite så går det fint. Har dock inte testat just NinjaFlex.Meduza skrev:Hur fungerar originalhotenden med flexibla material, är den värd att byta ut mot tex en J-head (äkta såklart) eller liknande lågfriktions hotend?
Jag kunde inte hålla mig så det blev en sådan här.
https://store.open-electronics.org/inde ... uder_3DRAG
Första utskriften

Ja det måste till en del justeringar men för att vara ett första försök är jag rätt nöjd.

/Micke A.
Första utskriften

Ja det måste till en del justeringar men för att vara ett första försök är jag rätt nöjd.

/Micke A.
Perfekt timing.
Jag sitter just å gräver runt efter ganska exakt, väldigt exakt faktiskt, just ett dylikt kit.
Uppgradera till två direktdrivna huvuden och få ett kontrollkort över. Yeah!

Jag sitter just å gräver runt efter ganska exakt, väldigt exakt faktiskt, just ett dylikt kit.
Uppgradera till två direktdrivna huvuden och få ett kontrollkort över. Yeah!

KooltMikang skrev:Jag kunde inte hålla mig så det blev en sådan här.
Första utskriften
/Micke A.

Ser ju väldigt smidigt ut med en sådan där liten extruder, originalet är en stor klump i jämförelse. Jäkla meck att ta isär också om man måste underhålla. Synd att kitet bara finns för 1.75 filament.
Att modifiera det för 3mm känns inte som en svår uppgift.
Vilket jag även planerar göra vid nästa uppgradering.
Vilket jag även planerar göra vid nästa uppgradering.
Äh, vem bryr sig om det, maximal nytta går före såntErik M skrev:Kan det kanske vara värt behålla den inom sin egen ram?
Annars är det ju ingen Velleman K8200 längre... vilket jag kan känna är vad folk vill se i bruk.
Vad man sedan kan hitta på med den... det kan de som gör dylikt säkerligen själva komma på...

Vi börjar nog med att byta Z-skruv till trapetsskruven från Ultimaker Original (då vi har någon sådan med axelkoppling och allt liggande sedan vi uppgraderade våra UMO till UMO+ motorn med integrerad skruv) och skriva ut något liknande dessa: http://www.thingiverse.com/thing:1320736 för att få en feeder där ninjaflex inte kan böja sig åt konstiga håll.
Det är definitivt värt hålla den original, för att visa vad den kan göra då.
Vilket sedan kan jämföras med andra skrivare och efter uppgraderingar av denna.
Helt enkelt hålla den som måttstock.
Det är värt något och ger en grund att stå på för att hitta "maximal nytta".
Vilket sedan kan jämföras med andra skrivare och efter uppgraderingar av denna.
Helt enkelt hålla den som måttstock.
Det är värt något och ger en grund att stå på för att hitta "maximal nytta".
Helt ärligt så intresserar det mig inte ett dugg att ha en sunkig skrivare som bara står still och tar plats för att ingen vill använda den då den ger kassa resultat jämfört med dom andra skrivarna på samma bänk, då är det bättre att skrota den och bygga något vettigare av delarna.
Visa vad den går för i originalutförande, det får väl stå för dom som säljer den?
Maximal nytta är att den uppgraderas lagom mycket för att ge ett ok resultat för dom specifika cases där våra andra skrivare inte presterar så bra (dvs flexmaterial) så att den får ett syfte och används.
Den kommer stå till vänster om skrivarna på denna bänk:
Visa vad den går för i originalutförande, det får väl stå för dom som säljer den?
Maximal nytta är att den uppgraderas lagom mycket för att ge ett ok resultat för dom specifika cases där våra andra skrivare inte presterar så bra (dvs flexmaterial) så att den får ett syfte och används.
Den kommer stå till vänster om skrivarna på denna bänk:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Utmärkt! Skrota den till mig - så har jag till att bygga om den till byggvolym 900×500×200mm... 

Inga problem, du kan få alla skrotdelar för det unika priset av 4699kr 

Då finns det två stycken säljare av byggda K8200 nu.
Drog igång skrivaren idag efter en tids stillastående. Behövde nån typ av hållare för LED-lister (för växt belysning). Fungerade alldeles utmärkt.
Tänkte ett tag att svetsa ihop en ram, men ... om man kan så varför inte skriva ut några hållare.
Sen om ljuset är tillräckligt är en helt annan historia
Tänkte ett tag att svetsa ihop en ram, men ... om man kan så varför inte skriva ut några hållare.

Sen om ljuset är tillräckligt är en helt annan historia

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.