Mkt starkt servo till Modellbygge?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Turbosharp

Mkt starkt servo till Modellbygge?

Inlägg av Turbosharp »

tjenare!

funderar nu på att bygga nått sorts modellbygge, först på listan står en bil med bensin motor, då jag redan har motorn. problemet med bygget är att det kmr bli mycket tungt! och mina "små" servon som ändå sägs göra 12kg (föresten, hur fungerar uppmätningen, Nm på axeln?) kommer inte räcka för att orka styra en koloss på runt 15-20kg (jag vet att man skulle kunna ha en trehjuling med ett hjul bak som styr, men hur fräckt är det :lol: ).
så nu undrar jag alltså om man på nått enkelt och billigt sätt kan använda nån motor till detta

*den ska fungera som ett vanligt servo, så att det inte blir en antingen eller styrning 1/0

*rimligt liten

*Billig! detta är ett projekt jag inte tänkt lägga några större pengar på

*hyffsat enkel att modifiera

hoppas det är nån som har nått bra förslag! vore väldigt tacksam --> :D
ha det fint å så! //oscar
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Servon mäts i den underbart icke-SI mässiga enheten kg/cm..... Med andra ord hur stor vikt servot orkar lyft med en axel på en cm...

Billiga, snabba, små och starka servon.... Hmmm.. det är nog svårt att hitta är jag rädd..
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Detta är jag bra på!

http://www.vantec.com/ssps105.htm

Varsågod, fast det är inte billigt... men det starkaste för hobby jag vet.
Nära 37Nm tror jag :).

Sedan finner du ett lite klenare servo på den sidan också.

Fast om du vill ha billigt men starkt så får du nog göra ett själv.
platinum

Inlägg av platinum »

Bor du i stockholm innerstad?? Då är det ju bara åka in till wentzels vid gallerian dom lär ju ha
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

tackar för svar :)

deras sida verkar ligga nere nu? får kolla senare. men som sagt är det nog lite dyrt för mig, går det att använda en stegmotor till sånt här, eller är jag helt fel på de?

funderar på att gå över till båtprojekt istellet, slipper krånglig styrning. men då måste jag ha en ny motor istellet, för den gamla e för tung för det. nån som har en grästrimmer över =P

simma lungt! :o
platinum

Inlägg av platinum »

Om man ska bygga en båt måste man vara bra på plasta ett skrov + att du fortfarande myste ha ett "hyfsat" starkt servo
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

5000 spänn för ett servo :shock:
Jaja bara man vet vad man ska ha dem till så...
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

jag funderar faktiskt på att göra det i limmad playwood, ev göra en form efter det om det blev bra. men som sagt playwood :D får se om jag har tid att göra det detta seklet iaf.
annars får nån annan gärna komma med nån rolig idé : :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har själv aldrig prövat detta men det borde vara fullt möjligt att i princip använda styrenheten från ett vanligt litet billigt servo och sen använda en lämpligt stark motor med anpassad växellåda istället. Sen tar man potentiometern som använd till position och sätta fast den på lämpligt sätt på tex utgående axel så att elektroniken får feedback om axelns position.

Det blir ju kanske lite jobb med drivtrissor m.m. om det är riktigt stora motorer som det handlar om men på detta sätt så kan man i princip använda en hur stark motor som helst så att man kan få ett riktigt starkt servo. Men ändå så blir det med stor sannolik långtifrån så dyrt som ett nytt med samma styrka hade kostat i en affär, om det ens hade gått att få tag på.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja du henry, det var ju faktiskt inte en helt dum idé, jag vet själv inte 100 hur det fungerar, men det blir väll till å skruva upp servot jag har å checka, tack! =)
Skriv svar