Idag kom UPS med den första omgången kretskort till projektet:
kretskort_2.jpg
Åtminstone den första versionen av projektet kommer att bestå av 2 kort - ett som fungerar som ett moderkort på vilket Arduinon och Ethernetkortet sitter, och ett som innehåller de digitala in- och utgångarna. Det första kortet är det jag har fått levererat nu, det andra är ännu inte designat.
Visar sig det hela fungera som tänkt, så är planen att designa ett nytt kort där allt är integrerat (alltså både processor och nätverk), och byggt med SMD komponenter. Då jag varken har erfarenhet av eller tid till att bygga sådana kort, så letar jag efter något företag som till ett vettigt pris kan montera komponenterna (allt utom kontakter och andra hålmonterade komponenter, dessa kan jag löda dit själv). På så sätt kan allt bli lite mindre, dessutom.
Prototypen till lådan är skickad idag, och så här kommer den att se ut:
låda_front.jpg
låda_baksida.jpg
På fronten är det bara en OLED display och en encoder för navigation. På baksidan sitter alla anslutningar. Den uppmärksamme ser att jag tillslut valde XLR kontakter för de seriella anslutningarna. Så det blir en 4-pin XLR-hane för 12V matning, en 3-pin XLR-hona för tidskod, en 6-pin XLR-hona för RS232 (inklusive en 12V utgång för externa enheter) och en 7-pin XLR-hona för RS422/RS485.
Rent tekniskt är det faktiskt inte en RS485, eftersom den består av en separat in- och utgång. Däremot kommer den att anslutas som en read-only enhet till RS485 för att läsa t.ex. klockor, och som en write-only RS485 för till exempel DMX512 data.
Idag beställdes också alla komponenter, som jag inte redan har, för att bygga allt utom det digitala in- och utgångskortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.