DSO 138 DIY Digital Oscilloscope, Erfarenhet?
DSO 138 DIY Digital Oscilloscope, Erfarenhet?
Hejsan Forumet,
Har sett en del folk som skriver och gjort videos rörande DSO 138 DIY Digital Oscilloscope Kit och blev nyfiken.
Är inte allt för dyrt och verkar vara ett intressant projekt både för att lära sig löda men även att få tillgång till en väldigt simpel Oscilloscope.
Har någon på forumet erfarenhet av detta projektet och kan ge lite info om vad ni tyckte om det?
Eventuellt lägger jag en beställning i början av veckan ifrån http://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digi ... 69762.html då dom säljer originalet och inte är allt för dyra plus dom har lager i Europa.
Tack på Förhand
Marcus
Har sett en del folk som skriver och gjort videos rörande DSO 138 DIY Digital Oscilloscope Kit och blev nyfiken.
Är inte allt för dyrt och verkar vara ett intressant projekt både för att lära sig löda men även att få tillgång till en väldigt simpel Oscilloscope.
Har någon på forumet erfarenhet av detta projektet och kan ge lite info om vad ni tyckte om det?
Eventuellt lägger jag en beställning i början av veckan ifrån http://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digi ... 69762.html då dom säljer originalet och inte är allt för dyra plus dom har lager i Europa.
Tack på Förhand
Marcus
Re: DSO 138 DIY Digital Oscilloscope, Erfarenhet?
Om man vill ha en lödövning så är det bra.
Det tar minst ett par timmar att få ihop det, så om man räknar in arbetstid blir det inte så extremt billigt längre.
Jag har inte kört det så mycket, men av det jag har sett är det ungefär som jag förväntade mig för det priset.
Ganska användbart om man sysslar med svagspänning på hobbynivå.
Lite jobbigt interface. Det är svårt att få till triggning ibland.
Än så länge är jag på det stora hela nöjd med det. Även med byggtiden inräknad blir det ett väldigt billigt handhållet oscilloskop, även fast man nog inte ska sätta allt för stor tillit till den.
Det tar minst ett par timmar att få ihop det, så om man räknar in arbetstid blir det inte så extremt billigt längre.
Jag har inte kört det så mycket, men av det jag har sett är det ungefär som jag förväntade mig för det priset.
Ganska användbart om man sysslar med svagspänning på hobbynivå.
Lite jobbigt interface. Det är svårt att få till triggning ibland.
Än så länge är jag på det stora hela nöjd med det. Även med byggtiden inräknad blir det ett väldigt billigt handhållet oscilloskop, även fast man nog inte ska sätta allt för stor tillit till den.
Funderade på ett liknande, sen kom jag till sans och köpte ett Rigol.
Tror man blir besviken och begränsad ganska snabbt. Köp hellre en signalgenerator om du vill ha lödövning.
Tror man blir besviken och begränsad ganska snabbt. Köp hellre en signalgenerator om du vill ha lödövning.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Klockan EC1204 var kul som lödövning, annars skulle jag satsa på det med färdigt skal!
Vilken klocka @Lasp?
Något som finns på Banggood eller annat ställe?
Något som finns på Banggood eller annat ställe?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ja den finns på banggod funkar inte numret jag skrev?
Den heter kanske så här på Banggod DIY DS1302 Rotation LED Electronic Clock Kit 51
Den heter kanske så här på Banggod DIY DS1302 Rotation LED Electronic Clock Kit 51
Hittade den som DS1302 Rotation LED Electronic Clock Kit 51
Tackar
Tackar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag köpte ett sådant scope från AliX, byggde ihop det men har sedan inte testat det. Sen ...
Jag har ett riktigt osloskåp dock.
Jag har ett riktigt osloskåp dock.
Byggde ihop ett litet oscilloscop från banggood förra helgen. Inte DSO138 utan en annan modell. Kul att bygga nåt som blir klart på en kväll så som kvällssysselsättning är det väl okej. Men som oscilloscop var jag inte så imponerad. Den triggar dåligt och mjukvaran fryser ibland så man får starta om med att dra ur strömmen. Inget jag vill använda som verktyg när jag jobbar.
/A
/A
Tackar för svaren.
Att det skulle vara något pålitligt verktyg hade jag redan förstått med tanke på pris och videos på youtube.
Att det skulle vara något pålitligt verktyg hade jag redan förstått med tanke på pris och videos på youtube.