Automatsäkring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dimi.k

Automatsäkring

Inlägg av Dimi.k »

Hejsan.

Jag behöver en automatsäkring som slår till/av när den förlorar strömmen.
När strömmen kommer tillbaka så skall det inte kunna ledas förbi säkringen.
Den skall användas till svagström.

Jag vet inte riktigt vad det kan heta och det var svårt att googla efter,
är det någon här som vet vad jag är ute efter? :)

MVH Dimi
hsd

Re: Automatsäkring

Inlägg av hsd »

nollspänningsutlösare
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Svagström dc? . 12v eller 24v bilrelä t.ex

Det kan du göra göra med ett vanlig relä som matar sig själv från baksidan så att säga.
Då får du ha en knapp som slår på det igen.
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hej igen. Det är typ 3.3 V skulle jag gissa, vet inte exakt, kan vara 5V.

Tack för alla svar :) Skall till Selga sedan och prata med dem, var fortfarande svårt att hitta info/webbbutiker på nätet.
Nu vet jag iaf vad jag skall fråga efter.

MVH
Emil
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du hittar knappast någon nollspänningsutlösare för spänningar under typ 100 V eller så.
Du får nog specificera bättre vad du är ute efter. Det enklaste är ett självhållande relä, vilket då kan återställas med separat brytare, och en vanlig automatsäkring.
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hmm ok.

Jo Selga viste inte vad jag pratade om :)

Vad det skall användas till är en enhet som producerar vatten.
Det finns en TDS mätare på enheten och ett relä, när vattnet är lortigt slår relät till men återgår igen efter en sekund ( intern logik )
Jag använder detta relä till att bryta strömmen på en pump, så när vattnet är lortigt så skall pumpen stängas av, men eftersom relät återgår av sig själv
så blir effekten att pumpen stängs av men efter en sekund så startar den igen.

Så jag tänkte mig att direkt efter detta relä så skall jag sätta en nollspänningsutlösare/automatsäkring/snabbsäkring som bryts när relät slår ifrån,
då när relät sluts igen så går ju inte signalen förbi nollspänningsutlösare och pumpen startar inte föränn jag slår till utlösaren.

Hur skulle ni lösa detta enklast?
PS: på pumpen finns det en signalkabel som när den bryts så stängs pumpen av så jag bryter inte 220V utan den slingan har en väldigt lågström.

Hoppas jag förklarat mig tillräckligt :)

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En pump som kör på 3,3V pumpar antingen väldigt lite vätska eller drar en helvetisk ström.

Men i grunden är det du söker ett självhållande relä.

Det är t.ex. ett normalt relä som kopplas så att spänning matas in till det och på utgången tas strömmen till reläspolen.

När man slår på denna koppling sker det inte ett skit - och därför måste man ha en tryckknapp som initialt ger ström till spolen, detta får reläet att dra och sedan håller det sig själv till strömmen försvinner.

Är det större strömmar det rör sig om brukar man ha ett relä med antingen en egen kontakt som bara används för självhåll-funktionen och sedan andra kontakter som tar hand om kraften eller ett mindre relä för självhållningen som i sin tur styr ett relä i herrstorlek som tar hand om kraften.

Det är teorin bakom - men då du inte vet strömmar eller spänningar är resten ganska svårt att sia om. Med fakta på bordet kan man ge råd som faktisk fungerar, utan går det inte.
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hej igen och återigen tack för alla svar.

Jag löste problemet med att bygga en egen krets av detta relä
http://www.electrokit.com/rela-g5v2-dc1 ... v-2a.49222

MVH
Dimi
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Intressant. Så de data du uppgav var alltså falska!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Dimi.k skrev:Hej igen och återigen tack för alla svar.

Jag löste problemet med att bygga en egen krets av detta relä
http://www.electrokit.com/rela-g5v2-dc1 ... v-2a.49222

MVH
Dimi
Fungerar det bra på 3,3V?
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hejsan.

Nja informationen jag gav var inte falsk i sig, jag ville bryta en slinga på ca 3v, relät skall inte dras av 3v.
Så relät dras av ett 12v batteri.

Det slutade med att jag byggde efter denna tutorial ( jag trodde jag kopierade in den i min förra uppdatering men tydligen inte.)

tänk er att LED lampan är min slinga som bryts och den lilla tryckknappen är det relä som sitter på TDSmätaren.

Så jag har aldrig get felaktig information, dock så kan jag tänka mig att om jag hade haft mycket mer kunskap så
hade jag kunnat förklara bättre vad jag ville ha/menade, men iof, då hade jag inte behövt ställa frågan :)

Men jag tackar så mycket för alla era återkopplingar och ifrågosättningar, de ledde mig till vad jag behövde, och det hade jag inte kommit fram till på egen hand.

MVH
Dimi
Skriv svar