Störningar med wlan och trådlös AV-sändare
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Störningar med wlan och trådlös AV-sändare
Köpte mig en trådlös audio/video-sändare för att skicka ljud från vardagsrummet till köket utan någon jobbig kabeldragning. Tyvärr funkar det inte särskilt bra, sändaren använder ungefär samma frekvens som det trådlösa nätverket vilket gör att man hör ganska mycket av nätverket i radion vilket inte låter särskilt kul. Jag har testat att flytta enheterna och testa olika kanaler, men det blir aldrig riktigt bra.
Brukar det vara så här eller har jag fått tag i dåliga grejer? Kan ju inte vara helt ovanligt att man har båda grejerna i samma lägenhet?
Brukar det vara så här eller har jag fått tag i dåliga grejer? Kan ju inte vara helt ovanligt att man har båda grejerna i samma lägenhet?
Kan inte hjälpa dig jättemycket, men jag har både wlan samt trådlös A/V överföring. Och jag märker ingen störning alls.
Iof så har jag mitt trådlösa på övervåningen, samt AV på första våningen.
Men även om jag använder wlan:et på förstavåningen precis vid A/V motagaren så blir det inte störningar.
Kan ju vara som du sa att du har fått tag i dåliga grejjer, du kan ju alltid sticka till affären där du köpte A/V sakerna och fråga dom, och testa att byta.
Iof så har jag mitt trådlösa på övervåningen, samt AV på första våningen.
Men även om jag använder wlan:et på förstavåningen precis vid A/V motagaren så blir det inte störningar.
Kan ju vara som du sa att du har fått tag i dåliga grejjer, du kan ju alltid sticka till affären där du köpte A/V sakerna och fråga dom, och testa att byta.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ladda ner netstumbler..
Då kan du söka efter vilka trådlösa nätverk som finns inom räckhåll.
Ser massa info, ip, SNR mm mm.
Adressen är om jag kommer ihåg rätt är stumbler.net
Då kan du söka efter vilka trådlösa nätverk som finns inom räckhåll.
Ser massa info, ip, SNR mm mm.
Adressen är om jag kommer ihåg rätt är stumbler.net
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm ok kan man dra slutsatsen att olika sändare är olika känsliga? Det vore ju logiskt...
Annars tycker jag det trådlösa nätverket är skumt, även utan audiosändaren igång. En stund är mottagningen bra, sen går det upp och ned. Ibland är det så dåligt att min trådlöst anslutna filserver tappar kontakten helt. Har testat allt tror jag, antenner, andra placeringar, andra drivrutiner, annan mjukvara i routern. Grannen har ett Wlan, men det ligger långt uner i styrka här och borde inte störa. Jag har dessutom bytt kanal flera gånger för att komma bort från hans frekvens.
Man skulle nästan kunna tro att det finns en stor sändare eller transformator i närheten, men det har jag svårt att tänka mig.
Annars tycker jag det trådlösa nätverket är skumt, även utan audiosändaren igång. En stund är mottagningen bra, sen går det upp och ned. Ibland är det så dåligt att min trådlöst anslutna filserver tappar kontakten helt. Har testat allt tror jag, antenner, andra placeringar, andra drivrutiner, annan mjukvara i routern. Grannen har ett Wlan, men det ligger långt uner i styrka här och borde inte störa. Jag har dessutom bytt kanal flera gånger för att komma bort från hans frekvens.
Man skulle nästan kunna tro att det finns en stor sändare eller transformator i närheten, men det har jag svårt att tänka mig.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Routern är en Linksys WRT54G (?). Sedan har jag ett Canyonkort, ett Philips usb-anslutet, ett Netgear och hmm.. ett Canyon till. Gott & blandat alltså 
Gjorde ett litet test nu. På filservern (Linux) kördes ett script som skrev ut Link Quality med jämna mellanrum. Samtidigt fick en trådlöst ansluten Windowsdator spela musik. Länkkvalitén hos servern är ganska jämn, på Windowsmaskinen kommer dippar med ojämna mellanrum. Har även fått dessa dippar med en maskin ansluten via kabel till Routern, så det är nog där felet ligger.

Gjorde ett litet test nu. På filservern (Linux) kördes ett script som skrev ut Link Quality med jämna mellanrum. Samtidigt fick en trådlöst ansluten Windowsdator spela musik. Länkkvalitén hos servern är ganska jämn, på Windowsmaskinen kommer dippar med ojämna mellanrum. Har även fått dessa dippar med en maskin ansluten via kabel till Routern, så det är nog där felet ligger.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har undersökt lite mer... om jag riktar audiosändaren rakt mot mottagaren går det bra, ju mer jag vrider bort den desto mer störningar blir det. Störningarna kommer från wlan'et, kör VNC på en dator och vid varje musrörelse skrapar det i audiomottagaren. Ska se om jag kan få det att funka bra med grejerna på sin rätta plats nu.