Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av rolex42 »

Om du är intresserad kan jag visa lite i mitt tycke fascinerande bilder på lödning av pytte-små ytmonterade kretsar.
Det finns ju så många fantastiska kretsar men det är svårt å hitta dem i DIL-kapslar numera. Så det är bara att kasta sig ut och försöka löda de små.
Här är först en DFN-8 3x3mm. Först en bild som visar hur kretsens padar (pinnar) stämmer överrens med koppar-padarna.
DFN-8_3x3a.jpg
Sen en bild som visar utmaningen att "dispensera" löd-pasta. Inte så enkelt att bara spruta på med den sprut-spetsen.
Jag använder istället tandpetarmetoden.
DFN-8_3x3b.jpg
Och så 2 bilder där löd-pastan i förhoppningsvis lagom mängd lagts ut på "rätt" ställe.
DFN-8_3x3c.jpg
DFN-8_3x3d.jpg
1:a resultatet blev inte OK. Jag fick göra om några gånger och hade bla problem med kortis mellan 2 padar (pinnar, ben).
DFN-8_3x3e.jpg
Det blev bra till slut även om jag inte har nån bild på det (just nu).

Sen gav jag mig på en QFN-16 4x4mm. I princip samma bild-sekvens som tidigare. Värt att notera är mängden löd-pasta. Det är en av de svåraste sakerna med den här lödningen. Det blir lätt för mycket. Och man ser också en lödbrygga på sista bilden som orsakats av bla för mycket löd-pasta.
Jag fick jobba med den lite och sen var det OK. Har testat lite på breadboardet och det verkar fungera.
QFN-16_4x4a.jpg
QFN-16_4x4b.jpg
QFN-16_4x4c.jpg
QFN-16_4x4d.jpg
QFN-16_4x4e.jpg
EDIT: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av rolex42 »

Och här test på breadboard. Fungerar utmärkt.
Breadboard_DFN_QFN.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är lite kul att pilla med de där små, har lött ett gäng DFN-8'or innan. :)

Jag tog en pincett för att lägga ut lödpastan, bara en liten liten plutt på varje pad. Behövs ju verkligen inte mycket.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av rolex42 »

Jag är positivt överraskad av QFN som jag trodde skulle vara svårare än DFN. DFN har ju ben som sticker ut lite så jag fick för mig att det skulle vara lättare. Men resultatet är ju att QFN funkade förvånansvärt bra. lödtennet reste sig upp och fäste på kretsens ben fin fint.
Antagligen kan jag få bättre resultat med DFN nästa gång när jag har rätta knycken inne så den blir kanske lika fin som denna QFN.

Det är ju bokstavligt talat mikroskopiska pluttar med löd-pasta.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av gOry »

Sånt där går ju löda med penna och vanligt lod..
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av hyperion »

Jag tycker också det är kul att löda små komponenter.

Samtliga av dessa lödde jag med lödspets och vanligt lödtenn på rulle, utan någon form av förstoringsglas eller lupp, etc. :)

Till vänster, BQ27510-G3 som kommer i en 12-pin 2,5x4mm SON förpackning. Den är från Texas Instruments.
Till höger, MAX17058, en 8-pin 2x2mm TDFN. Denna kommer inte helt oväntat från MAXIM Integrated.
DSC_1123.JPG
WSON (8) 2x2mm
DRV8837.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av Porto »

Ett litet kort med dubbla FTDI FT232RQ. Det är gjort för att kunna pluggas ner direkt i moderkortet. Kretsarna sitter därmed på var sin USB-port.
Kortet är 18*25 mm, kretsarna är QFN-32, 5*5 mm, 0,5 mm pitch. Lött med lödstation med 1,2 mm snedskuren spets + lödtenn på rulle, samt hetluft för lödpadden i mitten.
FT232.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Porto 19 februari 2016, 02:37:32, redigerad totalt 1 gång.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av rolex42 »

@ hyperion & Porto: Riktigt snyggt. Jag har inte tillräckligt stadig hand och inte tillräckligt bra syn heller för sånt.
Skulle va kul o se Er in action med pennan ... Ingen som lagt upp nån video?

Jag ska snart ge mig på några SON-kretsar och håller mig till reflow-ugnen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av Henry »

Brukar själv göra egen lödspets om det är riktigt smått då jag bara har tillgång till 0.6mm spets annars som är på tok för stort för mycket SMD. Gör man en spet i säg 70 graders vinkel så kommer man åt vilka paddar som helst.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Lödning DFN3x3mm & QFN4x4mm

Inlägg av superx »

Jag tycker nästan det är lättare med vanlig lödspets och lod än med pasta och hetluft. Ugn har jag inte provat.

Det gäller att ha lite lod och bra fluss samt lämpliga land patterns, då sköter ytspänningen resten.
Skriv svar