360 graders potentiometer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Svante

360 graders potentiometer?

Inlägg av Svante »

Hej!

Var hittar jag en billig vanlig simpel ~5V potentiometer men som kan snurra kontinuerligt? Så att den typ börjar om ifrån noll på varje varv?
Tycker att det borde gå att hitta billigt, för 10-20 kronor, men hittar bara priser på över 100 och uppåt?

Jag tänkte hänga på en vikt i en "pendel" på potentiometern, för att sen kunna se åt vilket håll gravitationen ligger på.
Kanske finns det bättre (läs billigare) sätt att lösa detta på, med någon sensor som visar gravitationsnormalen, men knappast billigare va?

Tacksam för förslag på produkter som går att beställa. :tumupp:
limpan4all

Re: 360 graders potentiometer?

Inlägg av limpan4all »

360 Grader är omöjligt, du måste begränsa dig...
H.O

Inlägg av H.O »

Det kommer såklart att finnas ett litet dödband nånstans på varvet. I mitt Tek 2465-skop använder de två 360°-potentiometrar med 180° förskjutning, AD-omvandlaren laser båda och när den ena närmar sig dödbandet så används värdet från den andra osv.

Hur många behöver du?

En accelerometer kan annars vara en alternativ lösning.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Det finns (fanns?) potar som gick hela varvet men de kanske är ovanliga nu. I ditt fall kan du väl ta en flervarvig pot och bara utnyttja ett varv så att säga. Kan det fungera?

/Malawi
ds77

Inlägg av ds77 »

Svante

Inlägg av Svante »

Tack alla, tror att ds77 hittade precis det jag sökte! Jag kan leva med "dödsbandet", då just det läget för mig kommer vara extremfall och bara indikera att allt är upp och ned. Kanske kör jag med dubbla potar om jag vill vara mer noga. Ska bara bygga en prototyp i dagsläget, men framöver är bra att veta var man kan köpa fler delar till rätt pris.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Gamla tiders vindvikelgivare, t.ex. Brookes & Gatehouse, Baron, mm. bestod av en trådlindad 360° bana. Vanligt var att ha 3st 'tappar', förskjutna 120° och mata potten med slädar, vid halva varvet, vilka var mekaniskt kopplade till vindflöjeln. Således fick man en 3-fas DC signal som blev analog mot vindvinkel. Dessutom extremt störokänslig sådan. Så pålitlig syncrosignal att B&G har behållit den även i moderna vinddatasystem, även om den numera skapas elektroniskt och inte med mekanik. Sen kan man ju ha synpunkter på om elektroniken håller måttet eller inte. Jag har en hel drös trasiga kort som suttit i masttoppsenheter och fått ta stryk av väder ( åska) och vind. Det underhåll som behövdes på mekanikens tid var att byta kullager vart 20:e år eller så...

/LeCanard
Skriv svar