Styra dimbara led
Styra dimbara led
Jag har ett gäng dimbara LED i några fönster hemma. Drivers till dessa (Malmbergs) sitter lättillgängliga under trappan. Jag vill kunna styra dessa "utifrån" tex med en timer eller med en uC och ett relä.
Är det nån som har erfarenhet av dessa och vet bästa sättet att göra det på? Finns det nån bra ingång eller måste man bryta samma poler som knappen är kopplad till?
Är det nån som har erfarenhet av dessa och vet bästa sättet att göra det på? Finns det nån bra ingång eller måste man bryta samma poler som knappen är kopplad till?
- FormerMazda
Re: Styra dimbara led
Börja med att speca exakt vad det är för drivers. Annars är frågan svår att besvara.
Jag skulle misstänka att det är denna:
https://www.malmbergs.com/docs/ba/9974068.pdf
Jag är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt.
https://www.malmbergs.com/docs/ba/9974068.pdf
Jag är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt.
- FormerMazda
Som jag ser det så din lösning skulle vara att parallellt med befintlig knapp sätter du ett slutande relä som du sen styr med nån timer eller liknande. Det viktiga är väl bara att du har en pulsande funktion på relät, annars kommer nog lyset dimmas upp/ner kontinuerligt.
Du har "0-10v" ingångar också, men dom tror jag kräver mer tanke bakom, och jag vet inte (läste inte) om dom bara kan dimma när man aktiverat ingången med knappen, eller om dom övertar.
Du har "0-10v" ingångar också, men dom tror jag kräver mer tanke bakom, och jag vet inte (läste inte) om dom bara kan dimma när man aktiverat ingången med knappen, eller om dom övertar.
Att sätta ett relä parallellt med knappen tänkte jag på också. Och som du säker får uC eller timer bara slå till en bråkdel av en sekund och sen hålla reda på internt om den är till eller från. Alternativt nån mätning av effekten för att se om de är till eller från, men det blir nog version 2.
0-10V ingången verkar ta över från DimSwitch-ingången. Vad jag förstår går inte båda att använda samtidigt. För min del behöver jag inte kunna styra ljusstyrkan utifrån, då dom alltid lyser 100%.
0-10V ingången verkar ta över från DimSwitch-ingången. Vad jag förstår går inte båda att använda samtidigt. För min del behöver jag inte kunna styra ljusstyrkan utifrån, då dom alltid lyser 100%.
- FormerMazda
Jamen dåså, ett relä parallellt.
Men ska du ha en timer av klassiskt snitt så behövs nån 555-koppling för pulsen. Ett par hundra millisekunder är väl lagom puls.
Kör du med en uC så behövs nåt sätt att "kontinuerligt" ställa klockan eller liknande.
Faktum är, för ett par hundra krononr, om ens det, så har du en arduino som via ditt trådlösa wifi kan gå ut på nätet och hämta unix-tid och ställa sig efter det. Kod för det finns det färdiga exempel på.
Overkill? Självklart, men enkelt och billigt ändå. Sen öppnar det för andra lösningar om man vill.
Men ska du ha en timer av klassiskt snitt så behövs nån 555-koppling för pulsen. Ett par hundra millisekunder är väl lagom puls.
Kör du med en uC så behövs nåt sätt att "kontinuerligt" ställa klockan eller liknande.
Faktum är, för ett par hundra krononr, om ens det, så har du en arduino som via ditt trådlösa wifi kan gå ut på nätet och hämta unix-tid och ställa sig efter det. Kod för det finns det färdiga exempel på.
Overkill? Självklart, men enkelt och billigt ändå. Sen öppnar det för andra lösningar om man vill.
Jag har velat ha ett projekt där en 555 behövs så det känns frestande 
Hade tänkt mig att använda en av esp8266 som jag har liggandes och nåt billigt ebay reläkort. Sen styra allt via en server. Då behöver inte uC ha koll på klockan alls.

Hade tänkt mig att använda en av esp8266 som jag har liggandes och nåt billigt ebay reläkort. Sen styra allt via en server. Då behöver inte uC ha koll på klockan alls.