Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.
- )ExecutoR(
Re: Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.
Nu snackar vi! Jag hade själv en Universal 1048 på den gamla goda tiden. Körde en Heatercore och ett värmepaket från en 240 med något Maze-block för CPU och GPU, säkert 15 år sen nu. Donerade pumpen till morsan som hade den i en damm på tomten där den levde året runt i över fem år innan den i somras gav upp. Hade en ny 1250 jag köpt till det stora akvariet som fick ta över stafettpinnen. I akvariet idag har vi ett Professionel 3e 2078 ytterfilter.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
NULL: Ja, 1250. hälften var rätt iaf... Många år sen! 
Men tänkte på det där vita rörsystemet. Det blir ju ingen cirkulation upp i kärlet där växten sitter?

Men tänkte på det där vita rörsystemet. Det blir ju ingen cirkulation upp i kärlet där växten sitter?
Menar du bilden jag postade?
Det ska inte vara cirkulation, det är ebb/flod-system. Fyller du på vätska i en av flaskorna så sprids det via rören till de andra så det blir samma nivå i alla.
Det är ju detta som är principen för kommuncierande kärl.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunicerande_k%C3%A4rl
Jag har fått ihop mitt experiment här hemma, tyvärr inga byggbilder.
Lyckades inte limma eller smälta fast pumpens munstycke i insatsen så det fick blir ett par hål och buntband för att hålla pumpen på plats. Fungerade över förväntan.
Otålig som jag är orkade jag inte vänta på att få nån riktig näringsmix utan konstaterade att Blomstra faktiskt verkade innehålla allt som behövs (dock kanske inte i helt optimala förhållanden, men så tokigt var det inte). Nu sitter det ett par sallatsplantor och tre timjan i halva lådan, ljus från en 23 W lågenergilampa och flod 4 gånger om dygnet (pumpen fyller på 30 sekunder så jag kör den 1 minut). Körde utan några innerkrukor till att börja med. Plantorna tog rätt mycket stryk när jag skulle ha bort jorden och dela dem, men det är som sagt var bara ett första experiment för att kolla om det är nåt att hålla på med:)
Det som sticker upp till vänster är en lampa, jag råkade köpa fel pump (den fanns med och utan lampa) och orkade inte åka och byta. Lecakulorna jag köpte räckte bara till halva, försökte köpa små lecakulor att fylla på med på Plantagen idag men de var slut. Men det här blir ju bara ett första experiment, lampan är inte alls optimal och nu står grejerna alltså i omklädningsrummet utanför bastun (alla flaskor i bakgrunden är för att duschrummet och bastun varit min bryggstuga för att brygga vin i några års tid).
Har monterat en flottör på högersidan nu också för att hålla koll på nivån, den tillkom alltså efter att jag tog bilden. En halv vinkork, ett grillspett i bambu och ett litet plaströr som styrning i hålet.
Kan ju inflika att på bilden har jag nyss floodat, det håller på att sjunka undan, därför man ser vatten i det nedre tråget, bara ett tunnt lager leca där.
Det ska inte vara cirkulation, det är ebb/flod-system. Fyller du på vätska i en av flaskorna så sprids det via rören till de andra så det blir samma nivå i alla.
Det är ju detta som är principen för kommuncierande kärl.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunicerande_k%C3%A4rl
Jag har fått ihop mitt experiment här hemma, tyvärr inga byggbilder.
Lyckades inte limma eller smälta fast pumpens munstycke i insatsen så det fick blir ett par hål och buntband för att hålla pumpen på plats. Fungerade över förväntan.
Otålig som jag är orkade jag inte vänta på att få nån riktig näringsmix utan konstaterade att Blomstra faktiskt verkade innehålla allt som behövs (dock kanske inte i helt optimala förhållanden, men så tokigt var det inte). Nu sitter det ett par sallatsplantor och tre timjan i halva lådan, ljus från en 23 W lågenergilampa och flod 4 gånger om dygnet (pumpen fyller på 30 sekunder så jag kör den 1 minut). Körde utan några innerkrukor till att börja med. Plantorna tog rätt mycket stryk när jag skulle ha bort jorden och dela dem, men det är som sagt var bara ett första experiment för att kolla om det är nåt att hålla på med:)
Det som sticker upp till vänster är en lampa, jag råkade köpa fel pump (den fanns med och utan lampa) och orkade inte åka och byta. Lecakulorna jag köpte räckte bara till halva, försökte köpa små lecakulor att fylla på med på Plantagen idag men de var slut. Men det här blir ju bara ett första experiment, lampan är inte alls optimal och nu står grejerna alltså i omklädningsrummet utanför bastun (alla flaskor i bakgrunden är för att duschrummet och bastun varit min bryggstuga för att brygga vin i några års tid).
Har monterat en flottör på högersidan nu också för att hålla koll på nivån, den tillkom alltså efter att jag tog bilden. En halv vinkork, ett grillspett i bambu och ett litet plaströr som styrning i hålet.
Kan ju inflika att på bilden har jag nyss floodat, det håller på att sjunka undan, därför man ser vatten i det nedre tråget, bara ett tunnt lager leca där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo jag vet vad kommunicerande kärl är. 
Men systemet sänker alltså vattennivån till under behållarna och sen upp igen med jämna mellanrum?
Någon slags cirkulation måste det väl ändå vara, för stillastående vatten börjar lukta fruktansvärt illa efter ett tag. Särskilt när det är växter i det.

Men systemet sänker alltså vattennivån till under behållarna och sen upp igen med jämna mellanrum?
Någon slags cirkulation måste det väl ändå vara, för stillastående vatten börjar lukta fruktansvärt illa efter ett tag. Särskilt när det är växter i det.

Det hörs väl på namnet hur ett ebb/flodsystem fungerar? :)
Man dränker rötterna i vatten (näringslösning) en kort stund ett antal gånger per dygn. Vätskefilmen som bildas på rötterna och planteringsmediat räcker för att växten ska få i sig vatten och näring, resten av tiden händer rötterna alltså "i luften".
Alla hydroponics-system bygger just på att rötterna får en massa luft.
Det blir ju cirkulation i och med att i princip all vätska rinner tillbaka till reservoaren.
Man dränker rötterna i vatten (näringslösning) en kort stund ett antal gånger per dygn. Vätskefilmen som bildas på rötterna och planteringsmediat räcker för att växten ska få i sig vatten och näring, resten av tiden händer rötterna alltså "i luften".
Alla hydroponics-system bygger just på att rötterna får en massa luft.
Det blir ju cirkulation i och med att i princip all vätska rinner tillbaka till reservoaren.
Insåg att jag hade en gammal rigg med mörkrumslampor, tre armaturer på en skena. Plockade bort glas och frontram på den och drog i tre lågenergilampor, så nu har jag lite mer ljus i alla fall. Den passade rätt precis ovanför lådan.
Sen jag har shoppat lite hos Professional Grow (pH-mätare, EC-mätare och "riktig" näring).
Funderade ett tag på att bygga EC-mätare (det är ju en ohm-meter med AC-ström ungefär), men eftersom jag ändå tänkte köpa pH-mätare (kan använda den vid vinbryggning också) så köpte jag både och.
Sen jag har shoppat lite hos Professional Grow (pH-mätare, EC-mätare och "riktig" näring).
Funderade ett tag på att bygga EC-mätare (det är ju en ohm-meter med AC-ström ungefär), men eftersom jag ändå tänkte köpa pH-mätare (kan använda den vid vinbryggning också) så köpte jag både och.
)ExecutoR(, funkar de små lecakulorna bra för dig?
Jag köpte bara stora först (eftersom den Plantagen jag var på hade slut på så) men förpackningen räckte inte riktigt och jag tyckte de kändes lite väl stora. Så jag köpte en påse små och blandade i.
Men tycker att det dränerar fruktansvärt dåligt, rötterna ruttnar trots att jag bara vattnar två gånger om dagen....
Jag köpte bara stora först (eftersom den Plantagen jag var på hade slut på så) men förpackningen räckte inte riktigt och jag tyckte de kändes lite väl stora. Så jag köpte en påse små och blandade i.
Men tycker att det dränerar fruktansvärt dåligt, rötterna ruttnar trots att jag bara vattnar två gånger om dagen....
- )ExecutoR(
Jag har ingen erfarenhet alls av Hydroponics sen tidigare. Jag tycker de små kulorna fungerar fint men jag borrade extra hål i plastkrukorna. Bäst skulle nog vara såna nätkrukor men jag har inte hittat några i vettig storlek.
Här är en bild från den 30/1, det växer på bra. Tror tjejjen hade skördat lite koriander ur de yttersta krukorna också. Rötter har letat sig ut ur krukorna och ner i trågen, får hålla koll så de inte sätter igen något viktigt.
Här är en bild från den 30/1, det växer på bra. Tror tjejjen hade skördat lite koriander ur de yttersta krukorna också. Rötter har letat sig ut ur krukorna och ner i trågen, får hålla koll så de inte sätter igen något viktigt.
Jag hade ju inga innerkrukor ens utan bara de två "facken" fyllda med leca, men tyckte det blev för blött ändå.
Har sållat bort alla småkulor nu och ska försöka "starta om" med enbart stora och se om det går bättre.
Nu är mitt stora problem att hitta vettiga lågenergilampor med E27-sockel... Skåpet jag bygger om får det inte plats nån vettig storlek av lysrör i så jag byggde med E27-socklar. Men det verkar som nästan varenda butik slutat saluföra kallvita/dagsljus... finns bara varmvita på de ställen jag kollat hittills. Men googlade lite och ska kolla K-Rauta i veckan (de har haft utförsäljning på Osrams lampor men verkar ha slut på lagret dock:( ).
Har sållat bort alla småkulor nu och ska försöka "starta om" med enbart stora och se om det går bättre.
Nu är mitt stora problem att hitta vettiga lågenergilampor med E27-sockel... Skåpet jag bygger om får det inte plats nån vettig storlek av lysrör i så jag byggde med E27-socklar. Men det verkar som nästan varenda butik slutat saluföra kallvita/dagsljus... finns bara varmvita på de ställen jag kollat hittills. Men googlade lite och ska kolla K-Rauta i veckan (de har haft utförsäljning på Osrams lampor men verkar ha slut på lagret dock:( ).
- )ExecutoR(
Hur tappar du ur kärlet då? Bara stänger av pumpen och låter det rinna tillbaka via samma slang som jag? Jag kan tänka mig att det går extremt långsamt om inloppet kan sättas igen av lecakulor, därför jag har innerkrukorna som ser till att hålla utloppet från tråget fritt. Det tar för mig ungefär lika lång tid för vattnet att rinna tillbaka ner i tanken som det tar att fylla upp trågen med pumpen, 5-6 minuter ungefär. Tydligen verkar den magiska gränsen för när rötterna får syrebrist och börjar ruttna vara när de legat i vatten över 30min, jag kör pumpen i 14 minuter per gång, så det finns gott om marginal för vattnet att hinna rinna ut igen.
Inte skrivit något i tråden tidigare, men följt den ett tag! Riktigt roligt att se faktiskt 
Men är inte vattnet "skitigt" på något sätt? Jag tänker på fiskarnas avföring, ev. medicin om fiskarna skulle behöva osv.. Det är väl bara när akvariet är "rent" och fungerande som man kan använda vattnet för att vattna det du odlar?
Sen tänkte jag även på, om du skulle ha i mer näring för det du odlar, om det nu skulle behövas som diskuterats tidigare, hur mår fiskarna av en sådan sak?
Absolut inget klagomål eller så på något sätt, jag är bara okunnig och frågar
Hur som, riktigt spännande och intressant! 

Men är inte vattnet "skitigt" på något sätt? Jag tänker på fiskarnas avföring, ev. medicin om fiskarna skulle behöva osv.. Det är väl bara när akvariet är "rent" och fungerande som man kan använda vattnet för att vattna det du odlar?
Sen tänkte jag även på, om du skulle ha i mer näring för det du odlar, om det nu skulle behövas som diskuterats tidigare, hur mår fiskarna av en sådan sak?
Absolut inget klagomål eller så på något sätt, jag är bara okunnig och frågar

Ingen slang, pumpen sitter i princip direkt under. Den dränerar fort, sen har jag efter hand gjort extra hål. Hålen är täckta med myggnät som är smältlimmat på plats. Pumpen fyller på mindre än en minut (jag kör den 4 eftersom röret mellan trågets två halvor ibland sätts igen så andra sidan fylls långsammare) och det har runnit tillbaka efter 1-2 minuter.)ExecutoR( skrev:Hur tappar du ur kärlet då? Bara stänger av pumpen och låter det rinna tillbaka via samma slang som jag? Jag kan tänka mig att det går extremt långsamt om inloppet kan sättas igen av lecakulor, därför jag har innerkrukorna som ser till att hålla utloppet från tråget fritt.
Passade på att ta bilder häromdan när jag städade ur alla småkulorna. Så det är nog inte problemet.
Jag körde också bara två floder om dygnet ett tag (kl. 6 och 18), men rötterna ruttnade lika mycket ändå verkade det som. När jag tog upp de ruttna rötter så satt små blöta lecakulor fast på dem.
Här är några dagsljuslampor med E27-sockel:Nerre skrev:Nu är mitt stora problem att hitta vettiga lågenergilampor med E27-sockel... Skåpet jag bygger om får det inte plats nån vettig storlek av lysrör i så jag byggde med E27-socklar. Men det verkar som nästan varenda butik slutat saluföra kallvita/dagsljus... finns bara varmvita på de ställen jag kollat hittills. Men googlade lite och ska kolla K-Rauta i veckan (de har haft utförsäljning på Osrams lampor men verkar ha slut på lagret dock:( ).
Kjell & Co, 70 W, 3320 lm, 5500 K, 4000 h, 299:-/st
Lamp specs, 55 W, 3150 lm, 6400 K, 8000 h, €16.30/st
Lamp specs, 23 W, 1450 lm, 6500 K, 10000 h, €7.96/st
Jag har handlat från Lamp specs förut (lysrör och Philips HF-don) och har bara gott att säga om den butiken.
Eftersom jag har 5 lampor i bredd i en 60-skåp sitter 50 cm från växterna så är nog 5x55 W lite väl kraftigt... Jag har ju byggt utifrån att använda "normala" 10-20 W lågenergilampor (den raka långa sorten också helst, inte spiral). Och tanken var ju som sagt var att köpa billiga "vanliga" lampor, inte dyra speciallampor.
- )ExecutoR(
Inte hänt så mycket annat än att det växer på!
Nu en dryg månad sen första transplantationen, skulle påstå att mängden koriander fem eller sexdubblats.
Till och med de extremt ledsna offret från andra krukan som transplanterades har mirakulöst överlevt, bara två av åtta krukor den splittats upp i ser ut att ha gått under, de andra kämpar sakta men säkert på. Myntan växer fint den också.
Inget gödningsmedel har tillsats, bara fiskmat i form av flingor och algpellets. Ungefär en femtedel till en fjärdedel av akvarievattnet byts varje vecka för att hålla ner saltnivåerna, har inte använt någon mätsticka för att undersöka vattnet på säkert ett halvår. En del av vattnet som byts ut används för att vattna alla krukväxter hemma som verkar må riktigt bra av det.
Har skördat lite koriander och den smakar bra!
Nu en dryg månad sen första transplantationen, skulle påstå att mängden koriander fem eller sexdubblats.
Till och med de extremt ledsna offret från andra krukan som transplanterades har mirakulöst överlevt, bara två av åtta krukor den splittats upp i ser ut att ha gått under, de andra kämpar sakta men säkert på. Myntan växer fint den också.
Inget gödningsmedel har tillsats, bara fiskmat i form av flingor och algpellets. Ungefär en femtedel till en fjärdedel av akvarievattnet byts varje vecka för att hålla ner saltnivåerna, har inte använt någon mätsticka för att undersöka vattnet på säkert ett halvår. En del av vattnet som byts ut används för att vattna alla krukväxter hemma som verkar må riktigt bra av det.
Har skördat lite koriander och den smakar bra!