Spänningsvakt till Hö-låda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken

Spänningsvakt till Hö-låda

Inlägg av ojkroken »

Hej på er där ute i etern:)

jag har en fundering på hur man skulle kunna lösa en enkel och strömsnål batterivakt till ett projekt jag bygger.

de e så att när hästarna ska få sitt morgonhö så får dom de genom en låda som e magnetstyrd i botten och släpper ner hö genom att botten släpps. allt detta sker med en siemens logo som drivs med ett 12v bilbatteri. anledningen till denna sortens drivkälla är att de inte finns tillgång till ström där hagen ligger.

det jag undrar nu är om man kan bygga en enkel spänningsvakt som bryter matningsströmmen till logon om det nu tex understiger 11 volt i batteriet . och som sedan själv aktiveras när högre spänning kommer tillbaka tex vid batteribyte ?

kskulle det funka med en switchtransitor på 10A som känner av att lasten funkar ?
transistor jag funderar på är av typ TO-220 (BDX34B PNP typ)

medkopplingen: 12v+in på Emitter , 9volt styrning med ett 22ohm motsånd på basen , och 12vut på collektorn?

tacksam för hjälpen man kan få :)

eller finns det ett enklare sätt som är strömsnålt? MVH
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Spänningsvakt till Hö-låda

Inlägg av mrfrenzy »

En logo drar massor av ström.

Jag skulle byta till en mer strömsnål enhet som är gjord för batteridrift, då kan du skippa bilbatteriet och köra på några CR123. Dom borde räcka minst ett år mellan byten.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

totalt drar logon och magneten ihop 0,486A , Logon drar vid släppt magnet 0,112A. Upmätt med mitt labbaggregat. jag är medveten om att den drar en del men vill gärna ha den sortens styrning då man med en 3läges strömbrytare kan välja olika tider . den ska även i framtiden kunna hantera fler magneter . just nu körs systemet på elektomagneter men ska i framtiden bytas ut till permanenta elektromagneter som släpper vid strömpuls. ska vara lätt för tjejen att ställa om tiden därför 3-läges strömbrytaren men olika tider inlagt beroende på vilket läge den står på.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Borde det inte gå att vända på det hela mekaniskt så att magneten drar när det ska öppnas och är i odraget läge övrig tid?
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

jo det går , men då måste magneten bytas ut till en permanent-elektromagnet som släpper vid 12v puls. men just nu sitter det en vanlig elektromagnet där . anledningen till bara en magnet är att jag är orolig för att ju mer som rör sig desso mer kan krångla:)
Castor

Inlägg av Castor »

Kan du inte låsa släppet mekaniskt och öppna "låset" med en puls, alltså dra undan en spärr i stället för att, som jag förstår det, luckan hålls aktivt stängd med strömmen på o öppnas när strömmen bryts.
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

visst går det att göra så . men de e ju inte valet av öppning på lådan jag frågar om i trådstarten? oavsett vilket val av öppning jag har på lådan så kommer ju batteriet för eller senare att dras ur . och det är då jag vill ha en strömsnål vakt som stänger av kretsen. och som sedan aktiveras självmant när tex ett nytt batteri kommer på plats.
jah

Inlägg av jah »

Enkla elektromagnetiska lås med solenoid är t.ex http://r.ebay.com/8BGjvn
(kolven kan vridas för att passa olika montering)

Batterivakter/djupurladdningsskydd finns på t.ex Conrad för några hundralappar.
Hurivida de startar automatiskt får man kanske läsa på lite om först.

/J
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Googla på "car battery discharge protection". Det verkar finnas både en del schemor för att bygga själv och även mängder av färdiga burkar.

Fast jag håller med de som ifrågasätter konstruktionen. Nån slags mikrokontroller och ett strömsnålare lås har nog snart betalat sig själva i besparade kostnader för batterier.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja jag förutsatte i mitt inlägg att du hade en solenoid som öppnade vid spänning, inte tvärtom.
Om man börjar med det och en strömsnål styrning så behövs ju ingen batterivakt, bara byta nån gång om året.

Ledsen om det inte var det du ville höra, men frågar man en tekniker hur man ska dölja symptomen svarar han hellre hur man fixar felet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Beror ju på hur man ser det. Med permanentmagnet så får inte havremoppen käk vid kabelbrott (dåligt kontakt etc), det kommer den få vid nuvarande installation.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tror inte dom svälter ihjäl efter en halvdag utan hö. Om så vore fallet skulle man inte använda logo utan snarare redundanta safety-plc med dygnetruntövervakning av driftcentral :)
svanted

Inlägg av svanted »

om den drar 0,4 ampere räcker ett 100Ah batter i 500 timmar...man får kånka batteri var annan vecka...
med omvänd funktion drar den 0.4A i typ en sekund/per dag alltså 86400 gånger längre..
då är ett bilbatteri onödigt stort...
man kan byta till ett betydligt lättare batteri som ryttarinnorna orkar bära.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det var det som var min tanke :vissla:
Lidning

Inlägg av Lidning »

Finns det någon analogingång på logon?
Med en spänningsdelare skulle logon kunna bevaka sig själv, trixet är att låta en utgång styra relä/transistior som matar logon.
Det kräver en återställningsknapp dock.
Då kan du passa på att stänga av logon när hösläppet är gjort.
Blir batterispänningen dålig när den är laddad med hö, får hästen tidig lunch :)
Skriv svar