Problem med cnc kontroll kort "AMW 102"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mliljedl

Problem med cnc kontroll kort "AMW 102"

Inlägg av mliljedl »

Hej,

Jag har problem med min CNC fräs. Köpte för 6år sedan ett kit från CNC-Plus som innehöll alla komponenter
man behöver till maskinen inklusive AMW 102 drivar kort. Som nu verkar ha gett upp....
Jag höll på med ett fräs projekt där jag skulle fräsa 50st plast skivor så ja satte igång och fräste,
dom första 5st gick bra, mellan varje byte av skiva körde jag fräsen åt sidan så jag slapp åt att byta
men då jag skulle sätta igång den sjätte så hände inget. Mach3 rullade på men fräsen rörde inte på sig.
Så jag öppnade boxen som jag har elektroniken i och såg att säkringen gått, så jag testade att sätta i en ny med resultatet att också den gick, samt att jag såg på drivarkortet att det blixtrade på undersidan. Så jag skruvade bort kortet men såg ingenstans att det var något
som var fel eller bränt så jag satte i en ny säkring å testade som också den small men nu såg ja vilka komponenter som blixtrade.

Så nu undrar jag vad som kan ha orsakat detta.. minner mig att jag läst någonstans att kortet kan gå sönder om man
inte har motorerna kopplade, stämmer detta? i så fall tänker jag att det kanske finns något glapp i en kabel till någon
motor. Eller kanske det blivit kortslutning i en motor? Hur mäter man en stegmotorer? Jag vill ju inte att det nya drivar kortet också pajjar
direkt jag kopplar i det.

Komponenterna som felade är märkta med en röd pil, jag hamnar förmodligen att köpa nya drivare eftersom detta är IC kretsar.
Bild

Men kortet som jag har så säljer dom inte längre, istället har dom detta http://cnc-plus.de/en/CNC-Electronics/C ... 8jq2gkb055

Någon som har erfarenheter av detta kort SMS-303?

Martin
H.O

Re: Problem med cnc kontroll kort "AMW 102"

Inlägg av H.O »

Drivstegen kan definitivt gå sönder om motorn kopplas ur (pga av t.ex glappkontakt) när drivsteget är spänningssatt. Det kan knappast gå sönder av att inte ha motorn ansluten över huvud taget. Det är alltså själva urkopplingen, under drift, som kan förstöra drivsteget inte det faktum att motorn inte ÄR ansluten.

Du får resistansmäta lindningarna på motorn, företrädesvis genom kablaget och se om det glappar nånstans när du rör på kanalget. Sen får du mäta mellan lindningarna för att se om det är kortslutning. Mät också från lindningarna till själva maskinen (jord) för att se om det är kortis där (pga av klämd kabel t.ex). Hittar du inte misstänkt så får du prova med nytt (eller reparerat) drivkort alternativt så byter du ut allt kablage för att vara säker.

Jag har ingen erfarenhet av kortet du länkar till.
mliljedl

Re: Problem med cnc kontroll kort "AMW 102"

Inlägg av mliljedl »

Jag har nu mätt motorerna och kan inte hitta något fel där, så troligen va det bara drivsteget som bestämde sig för att ge upp.

Finns det någon här som kör SMS-303 som jag länkade till från cnc-plus?
Vilka drivare kör ni andra? Maskinen är i MDF, som jag konstruerat själv.
Skriv svar