Combimill linuxCNC retrofit

Berätta om dina pågående projekt.
H.O

Re: Combimill linuxCNC retrofit

Inlägg av H.O »

Har du samma temperatur i verkstan nu på vintern som du har annars? Det är ju möjligt att hela maskinen är lite "trögare" nu när det är kallare, det gör att det går tyngre att accelerera osv.
Vad andra har för värden säger egentligen ingenting om de inte råkar ha en exakt lika dan maskin som du har, med samma motorer, drivsteg och allt annat.

Hur många enkoderflanker motsvarar 0.127mm?

~0.3s från stillastående till 3500mm/min känns ändå hyffsat konservativt. Om du inte kör en massa 3D-körning som kräver hög acceleration, testa att sänka acceleration till 150.
maximat

Inlägg av maximat »

Ja temperaturen skiljer så helt klart har det påverkan på trögheten vid rörelser. Har tyvärr ingen konstant uppvärmning för tillfället.

1mm motsvarar 500 enkoderpulser så 0,127mm ger 63,5 pulser vilket borde ge 254 flanker om jag tänker rätt.

Ska test att sänka accelerationen något nästa gång jag är i verkstaden för att se om det gör någon skillnad.
DAP

Inlägg av DAP »

Gör ett varmkörningsprogram.
Det brukar man ha för att motionera maskinen när den har stått stilla ett tag.
Kan vara allt från en 15min upp till flera timmar.
Axlarna bara juckar fram och tillbaka plus att spindeln stegrar upp i varvtal.
Då får du en värme i maskinen så förblir den samma sen även när du kör i maskinen.
jako

Inlägg av jako »

Ska det byggas en Hoglet?
maximat

Inlägg av maximat »

Ja ett varmkörningsprogram kanske är något som får anmanas. Tror dock inte jag har tålamod att låta det gå för länge, kanske 15 minuter. Det borde ju iallafall hjälpa till att så att gejderoljan fördelas och blir lite mindre trög.

Japp det ska bli en Hoglet.
maximat

Inlägg av maximat »

Har nu upptäckt ett fel på X-axelns servodrivare.
Är glapp i lågspänningstransformator som sitter på kretskortet. När denna spänning försvinner så felar servodrivaren och servo motorn rör inte på sig.
Det hela uppdagades sist när jag skulle fräsa. Fick felkod efter felkod och fick starta om hela elektroniken ett antal gånger och så fungerade det igen helt plötsligt. Till slut började jag knacka på servodrivarens kretskort och då kunde jag få drivaren att stängas av/på.
Jag misstänkte först att det bara var någon lödning som spökade men det visade sig efter lite undersökning att felet ligger i transformatorn.
Tror att detta felet kan ligga bakom åtminstone några av de felkoder jag haft tidigare.

Nu får man börja leta efter en ersättare. Någon som vet var man kan få tag på smidigast?
Tog några bilder på hur den ser ut.
Svårt att se vad det står på den vita lappen eftersom texten bleknat men ser ut som 50-1257-0.

Jag tror att det är 2 utgångar på 12v men ska mäta upp det när jag får tillfälle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fräsarn
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

En sån här fick jag hjälp att byta till när den gick sönder för mig.
BV EI 422 1227
maximat

Inlägg av maximat »

Ah kanon tackar!
maximat

Inlägg av maximat »

Ersättnings transformator är nu beställd från TME i Polen.

För att kunna köra lite i helgen samt för att kolla av att det inte är något annat glapp också så inhandlades en trafo från Kjell som är avsedd för chassimontage.
Blev lite provisorisk montage men jag kunde använda maskinen under helgen och jag fick iallafall inga fel så det verkar vara ok med att endast byta denna.

Inväntar nu paket för att kunna löda fast ny trafo på kretskortet och hoppas på att problemen är lösta.
maximat

Inlägg av maximat »

Nu är traffon utbytt och provkörd under lite fräsning till Hoglet motorn.
Verkar fungera bra utan några fel hittills men får se hur länge det varar... :)
maximat

Inlägg av maximat »

Har fått ett knackade ljud i växellådan. Ljudet har funnits där tidigare men upplever att det har blivit mer högljutt nu.
Låter som att ljudet kommer från vänster sida vid ingående axeln.
Kanske inget farligt men eftersom det blivit värre känns det som att man skulle öppna upp och se om man kan se något som är galet. :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns lite bilder i min tråd då jag öppnade och bytte lager osv i växellådan.
maximat

Inlägg av maximat »

Har kikat lite på dina bilder tecno för att få en överblick vad som finns under skalet.
Hade planerat att börja plocka ned lådan i kväll, men innan jag började så släppte jag lite på remspännaren för remmen mellan motor och ingående axel. Ljudet försvann då...
Så länge jag kör med remmen ganska löst uppspänd så försvinner ljudet men om remmen spännes till vad jag tycker är rimligt (ca 10-15 mm rörelse vid lagom tryck med finger) så uppträder ljudet.
Vill påpeka att jag endast provat detta obelastat, alltså utan att fräsa något.
Känns som att det skulle kunna vara lagret på ingående axel vxl-låda, spännrulle eller motor som är dåligt.

Kommer att prova lite med denna remspänning för att se om ljudet kommer tillbaka och isåfall börjar jag nog med att byta spännrullens lager.
Undviker gärna att öppna växellådan i onödan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, använder du växellådan fullt ut eller kör du via VFD?

Om så att du varvtals reglerar så var väldigt uppmärksam på lite tuffare ingrepp då det lätt blir att remmen då slirar, fråga mig inte hur jag vet detta ;)
Har encodern idag på ingående axeln som ju ger i det närmaste 1:1 och detta skall jag göra om så jag får encodern på spindel axeln och då kunna utnyttja växellådan fullt ut som klart behövs för lite större verktyg/ingrepp. Fungerar hyfsat det jag har nu men definitivt inte optimalt.
maximat

Inlägg av maximat »

Jag använder växellådan i kombination med en VFD för varvtalsreglering.
Använder växelläge A, C och E samt hög och låg.
Växelläge B och D använder jag inte eftersom de täcks upp av varvtalsregleringen.
Skriv svar