Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit
Blev riktigt snyggt det där 
Har en ny kabel till dig där hemma.
Lite mycket jobb just nu så mest jobb - sova - jobb.
Skall försöka skicka i helgen.
Ha det

Har en ny kabel till dig där hemma.
Lite mycket jobb just nu så mest jobb - sova - jobb.
Skall försöka skicka i helgen.
Ha det
Fick ett mail nyss
Har inte hänt så mycket mer nu. Har kopplat in VFD till kylpumpen och konfiggat det i linuxcnc lite temporärt med en slider gjord i glade.
Har också funderat en hel del på hur man smidigast löser verktygsväxlaren i linuxcnc. Har funderat fram och tillbaka på olika komponenter som man kan använda, men inte hittat någon bra lösning. Det slutar med att jag kommer lägga till lite funktionalitet i CAROUSEL-komponenten.
Verktygsväxlaren drivs av en stegmotor och den har en givare för home.
Jag kommer använda STEPGEN för att generera pulser till stegmotorn och CAROUSEL för att styra antal steg som behövs + homingen.
Har fått upp en utvecklingsmiljö nu som funkar i VMWare player. En del att läsa igenom och googla på, speciellt som jag inte har någon direkt linuxkunskap (men börjar så sakteliga få
) Rätt bra inför framtiden att lära sig detta med
.
Fräsen landar i Jönköping inom två veckormachine is ready.
Tomorrow qualitiycheck, packing Monday. Shipping Wednesday I hope.

Har inte hänt så mycket mer nu. Har kopplat in VFD till kylpumpen och konfiggat det i linuxcnc lite temporärt med en slider gjord i glade.
Har också funderat en hel del på hur man smidigast löser verktygsväxlaren i linuxcnc. Har funderat fram och tillbaka på olika komponenter som man kan använda, men inte hittat någon bra lösning. Det slutar med att jag kommer lägga till lite funktionalitet i CAROUSEL-komponenten.
Verktygsväxlaren drivs av en stegmotor och den har en givare för home.
Jag kommer använda STEPGEN för att generera pulser till stegmotorn och CAROUSEL för att styra antal steg som behövs + homingen.
Har fått upp en utvecklingsmiljö nu som funkar i VMWare player. En del att läsa igenom och googla på, speciellt som jag inte har någon direkt linuxkunskap (men börjar så sakteliga få

.
Snöstorm bättre delen av dagen i Jönköping idag, så det har blivit några timmar bakom skärmen för att försöka få till en komponent för verktygsväxlaren. Efter ett antal timmars slit fram och tillbaka och mycket labbande med standardkomponenterna så har det landat i en egen komponent som funkar i simulatorn i alla fall. Finns en del kvar att göra, men det ser hoppfullt ut. Kör via STEPGEN så att man kan sätta acceleration osv.
Skall bli intressant att se vad STEPGEN gör åt latency på PC'n. Måste ju lägga upp en tråd till för pulsgenereringen i linuxcnc. Blir det för dåligt så får man skaffa en hårdvarulösning.
Senaste nytt på fräsfronten är att den skall packas på måndag och troligen skeppas på onsdag.
--Per
Skall bli intressant att se vad STEPGEN gör åt latency på PC'n. Måste ju lägga upp en tråd till för pulsgenereringen i linuxcnc. Blir det för dåligt så får man skaffa en hårdvarulösning.
Senaste nytt på fräsfronten är att den skall packas på måndag och troligen skeppas på onsdag.
--Per
På mitt mesa 5i25 har jag plockat ut steg och riktning ifrån den interna porten på kortet för 4e axel.
Det är hw stepgen så klarar höga frelvenser, kopplat till ett budget paralell bob kort. Troligen optona i detta som sätter begränsning.
I linuxcnc hanteras sen stepgenereringen via servo loop tråden, lite förvirrande första gången man ser det men skall tydligen ge bättre tålighet gällande latenser.
Borde gå att plocka ut stegsignaler ifrån ditt ethernet kort med ?
Det är hw stepgen så klarar höga frelvenser, kopplat till ett budget paralell bob kort. Troligen optona i detta som sätter begränsning.
I linuxcnc hanteras sen stepgenereringen via servo loop tråden, lite förvirrande första gången man ser det men skall tydligen ge bättre tålighet gällande latenser.
Borde gå att plocka ut stegsignaler ifrån ditt ethernet kort med ?
Går gör det säkert, det är bara frågan om firmware till 7i80-kortet. Finns dock inget färdigt vad jag kan förstå då alla stepgen ligger på kringkorten normalt sett. Hur fick du till din mjukvara om du har stepgen på 7i25-kortet?
Tror i och för sig inte det skall vara några större problem med mjukvarugenerering. Kör servo-thread på 2kHz nu och det skall enligt uppgift räcka med 1kHz om jag blir tvungen att sänka.
--Per
Tror i och för sig inte det skall vara några större problem med mjukvarugenerering. Kör servo-thread på 2kHz nu och det skall enligt uppgift räcka med 1kHz om jag blir tvungen att sänka.
--Per
Just det glömde den detaljen, fick en firmware gjord av PCW från mesa att flasha mitt 6i25 med.
Tänkte mest så du vet att möjligheten finns om du får problem i framtiden och vill ha steg + riktning i hårdvara.
Tänkte mest så du vet att möjligheten finns om du får problem i framtiden och vill ha steg + riktning i hårdvara.
Tänkte nästan att det var så 
Man skulle kanske kunna be Peter lite snällt eller också investera man i ett 7I78. 69USD är inte hela värden. Fast det tillkommer ju frakt med.

Man skulle kanske kunna be Peter lite snällt eller också investera man i ett 7I78. 69USD är inte hela värden. Fast det tillkommer ju frakt med.
Blev lite nyfiken på att kunna göra egen firmware.Hittad denna guide http://tom-itx.no-ip.biz:81/~webpage/em ... _index.php. Är kanske värt att testa.
--Per
--Per
Konstigt. Har inte gjort någon inloggning eller dyligt utan bara gått in på sidan. Funkar i både firefox och edge.
--Per
--Per
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
FF och Chrome = samma resultat. Nåväl det är mitt F-Secure som skriker högt, kan ju vara nåt skit på sidan eller inte 

Det e för att sidan går på en annan port :81 - så många Antivirus, ger "false negatives" av ngn anledning e det jätte farligt. =)tecno skrev:FF och Chrome = samma resultat. Nåväl det är mitt F-Secure som skriker högt, kan ju vara nåt skit på sidan eller inte
Har gjort klart hal-komponenten för verktygsväxlaren och efter lite knåp även kompilerat upp linuxcnc för preempt_rt på maskinen för fräsen. Kan inte hålla mig utan håller på att ladda ner Xilinx utvecklingsverktyg. Om inte annat så kan det väl vara bra att lära sig lite om FPGA också medans man ändå håller på.
Rapport om hur det går att göra en ny bit-file för mesakortet kommer.
--Per

Rapport om hur det går att göra en ny bit-file för mesakortet kommer.
--Per