Kommunikation med vanliga telenätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barnie82se

Kommunikation med vanliga telenätet

Inlägg av barnie82se »

Jag funderar på att bygga en enkel styrning till ett element i vår sommarstuga. Finns redan lösningar såklart men roligast att göra't själv!

Skulle vilja använda två AVR å kommunicera med varandra vilket i sig inte är svårt. Problemet är att en är hemma och en i sommarstugan och därför måste jag få den ena att ringa och den andra att svara i telefonen och därefter snacka lite med varandra. Hur görs detta på ett enkelt å billigt sätt? Det är väldigt lite data som skall överföras.
Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Det jag skulle gjort är att koppla en mobiltelefon till AVR:en som du har i sommarstugan. Samt den du har hemma.

Egentligen så behöver du kanske inte någon AVR hemma.
Du kan ju skicka ett SMS till mobilen som är AVR-kopplad i sommarhuset. Sedan läser den SMS:et och däri finns infon som den ska styra elementet efter.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du har en "vanligt" telefon både hemma och i stugan,
så är det väl bara två modem som behövs. Har fungerat
i mer än 30 år...

Programmera dina AVR att köra de vanligt AT kommandona.
Använd gärna modem med lösenord eller motringning, så slipper
du "bus".

Vill du ha en dyrare lösning finns det även mobiltelefoner...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En annan variant:
Ett modem till varje AVR. Hemma-modemet ringer upp stug-modemet och så pratar de en stund..

AT-kommandona är väldigt lätta.
ATDT 0123-456789 för att ringa upp 0123-456789
ATH (tror jag det var) för att lägga på.

Tappar något modem kontakten så skickas NO CARRIER till det andra modemet (och AVR'en).

Hm, det här får mig att tänka på BBS'er, (typ "forntids-internet" för er som inte var med på den tiden.) Riktigt roligt, tills teleräkningen kom.. :)

edit: Sodjan var snabbare. :D
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Hmm, ok. Tänkte att man skulle slippa modemet. att man kunde göra någon enkel lösning själv, att man på något sätt kunde använda UART som finns inbyggt. Detta kanske inte är samma slags seriella kommunikation?
Nån som har ett tips på ett billigt modem annars? Kanske det finns små "modem-moduler" som bara är en liten IC-kapsel?
Tack

EDIT:
Deville, blir inte det rätt svårt? Då måste man sätta sig in i hur sms fungerar... Är det besvärligt?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Klart man kan använda modem också!

Jag har inte implementerat det själv men enligt dem jag pratat med så är det AT&T kommandon som gäller.

Det är samma standard som används om du ska köra med modem.

Det som jag tänkte var fördelen med mobil varianten va att många har äldre telefoner som bara ligger och skräpar. Då är det ju "gratis" istället för att köpa en modemmodul. Eller ett vanligt modem för den delen.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Tänkte bara att det var lättare med modem..

Om man nu vill använda gsm, kan man göra det åt båda hållen då?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du *skulle* ju kunna sätta ett FX809-chip (från CML) i varje ände och kommunicera FFSK (1200bps), om du vill överföra en mängd data.
Alternativt kör du med CCIR eller DTMF. En tondekoder/goertzelalgoritm i var ände så har du simpel datakommunikation.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Är som sagt inte helt och hållet inne på detta området men jag gör ett försök så får nån rätta om det är tokigt.

Beror lite på vad du vill göra. Berätta mer så får du mer hjälp.

Du kan ju antingen skicka SMS, det går ju att göra åt två håll såklart.
Antar att de GSM:er som har stöd för modemande så kan du använda det, då blir det såklart tvåvägs där.

Samma sak med modem.

Jäklar speakman hann före mig nu.

Exakt vad vill du göra? Hur mycket elektronik fixar du? Programmeringen hur går det med den, använt AVR förut?

Skall datautbytet ske hela tiden eller räcker det att du skcikar information en gång om dagen, veckan?
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Precis nåt sånt här menade jag Speakman! Sen är det ju en annan femma att jag inte förstod allt du sa men du kanske kan förklara lite närmare?

1200bps räcker gott å väl, skall vara så enkelt som möjligt. Klarar det här FX809-chippet att ta emot samtalet eller behövs det nån annan elektronik till det?
Tack
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

barnie82se:
"Nån som har ett tips på ett billigt modem annars?"

Nu för tiden tror jag att du nästan kan få modem gratis. Det borde fungera utmärkt med gamla 14k4-modem.

Det är mycket lättare med modem än SMS. Ett modem behöver färre kommandon. Dessutom kan du kommunicera snabbare utan att behöva vänta på att ett SMS ska komma fram. Med modem får du omedelbar koll på om det du skickat kommit fram.

edit: Det finns små kretsar man kan använda, men varför köpa kretsar och bygga något som man i princip kan få gratis och redan är färdigt? :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 mars 2006, 11:10:20, redigerad totalt 1 gång.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

>Exakt vad vill du göra?
Jag vet inte säkert, bara kul om man kunde få dem att snacka med varann över telenätet :D
>Hur mycket elektronik fixar du?
Jag är inte så duktig med analog skit, men däremot kan jag det digitala rätt bra.
>Programmeringen hur går det med den, använt AVR förut?
Programmeringen är inga problem, har pulat med det ett tag nu
>Skall datautbytet ske hela tiden eller räcker det att du skcikar information en gång om dagen, veckan?
Kanske skicka tjugo bytes, en gång om dan.
Tack!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

FX809 klarar bara att köra FFSK-data. Inget annat. Men resten sköter du enkelt med ett relä, en opamp, optokopplare, lite motstånd å vilja. Att detektera ringsignal och lyfta luren är inte rocket science direkt, om än man bör tänka till och skydda sig mot åska (transientskydd e bra) o.s.v.

Ska du ha data från stugan och hem också?
Klarar du dig med enkelriktad kommunikation så kan Minicall-nätet kanske vara en lösning?
Finns fina enkla kretsar för sånna lösningar också.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Eftersom det är enklare med modem så kanske du borde börja i den änden.

Typ ringa upp och skicka text som skrivs ut på LCD eller i Terminal fönster.

Sen kan du ju vidareutveckla så du har stöd för både SMS och modemtrafik.

Två stycken modem borde inte vara jättesvårt att få tag på.
Fråga runt lite så kommer de säkert att kasta högvis efter dig. :D

Tips: Kolla på tex AVRFreaks.net finns säkert någon som gjort samma sak eller liknande före dig. Dumt att uppfinna hjulet på nytt!
Senast redigerad av DeVille 31 mars 2006, 11:19:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan fungera med DTMF också. MT8880 kan ju klara den biten.
Skriv svar