Jag fick reklam från Conrad (Som jag f.ö. hittat tack vare forumet, tack!). Reklamen innehöll en produktnyhet: Elliptic-....motor? -servo? -drivenhet?
Det verkar vara som radiostyrningsservon fast med annan teknik, typ. Är det någon som vet vad det är egentligen? Det är något bra...i alla fall enligt reklamutskicket
Fanns en detaljerad artikel i senaste (tror jag) AoE tidningen om denna teknik. Men kortfattat så består det hela av en piezo kristall som ju har den egenskapen att den ändrar storlek när man lägger en spänning över den. Detta kan sedan, beroende på hur man designar det hela, få tex ett hjul att snurra. Hjulet snurrar genom att kristallen puttar på hjulet många säg 100-tals ggr i sekunden, allt dock beroende på hur kristallen matas som går att ställa in som man vill. Både hastigheten och stegens längd kan säkert ändras. På så sätt så kan man tex få en stegmotor med extremt kort steglängd.
Tja jag är inte direkt mer insatt i detta ämne än vad som stod om det i AoE. Men utan att ha hållit på med dessa piezoservon överhuvudtaget så kan man nog säga att dessa inte direkt är till för några snabba rörelser av någon större massa eller för belastningar utan istället tex för väldigt precisa inställningar av diverse små till kanske medelstora grejer. Behövs inte denna precision eller den stora inställningsmöjlighet som nog kan åstadkommas så kan man nog kanske lika gärna använda billigare men ändå betydligt starkare vanliga stegmotorer eller kanske tom vanliga servon som används i R/C sammanhang.
Visst är det en del pengar men med tanke på att det nog inte är så värst länge sedan som detta kom ut på marknaden så är det oftast lite dyrare än när det etablerats sig då det kanske kan sjunka i pris. Tycker egentligen inte att det är så där väldigt dyrt trots allt med tanke på vad man får för dom pengarna. Sedan så har jag visserligen inget annat ställe att jämföra med om deras summa generellt är dyrt eller billigt.