rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Har köpt en dieselmotor från en audi 100 som oxå sitter i volvo 850 och äldre v70. dieselpumpen på den är lite mer avancerad är på en gammal diesel med endast 12v signal för att stänga av. denna pumpen har dessutom elektrisk gaspedal och tydligen startspärrar via databoxen. är väll ett 10 tal kablar in i pumpen.
dom som bygger om dom här motorerna till andra ändamål strippar elsystemet så mycket som går men behåller ändå det nödvändigaste för att motorn ska gå. och andra byter ut dieselpumpen till en från en äldre motor. vilket enligt mig inte låter optimalt med inställningar osv.
min tanke är att man i stort sett endast ska behöva sätta 12v på pumpen för av/på och den elektriska gaspedalen. kunna fakea värdena som databoxen ger dieselpumpen
Elchema
Dieselpumpen
dom som bygger om dom här motorerna till andra ändamål strippar elsystemet så mycket som går men behåller ändå det nödvändigaste för att motorn ska gå. och andra byter ut dieselpumpen till en från en äldre motor. vilket enligt mig inte låter optimalt med inställningar osv.
min tanke är att man i stort sett endast ska behöva sätta 12v på pumpen för av/på och den elektriska gaspedalen. kunna fakea värdena som databoxen ger dieselpumpen
Elchema
Dieselpumpen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
ser ingen fråga någonstans?
pumpstyrningen fungerar som ett servo...
timingen är åckså elektrisk styrd, vilken är viktig för bränsleekonomin,
är det turbo?
den behöver åckså vara med och reglera pumpen via MAF och MAP, för att det inte ska bli svartrök innan turbotrycket hunnit med...
wastegaten är ECU styrd men den går att koppla till trycksidan på tubon.
ska du ha med allt detta blir det en liten arduino som kontroller, vilket någon annan garanterat har gjort innan, googla efter det.
pumpstyrningen fungerar som ett servo...
timingen är åckså elektrisk styrd, vilken är viktig för bränsleekonomin,
är det turbo?
den behöver åckså vara med och reglera pumpen via MAF och MAP, för att det inte ska bli svartrök innan turbotrycket hunnit med...
wastegaten är ECU styrd men den går att koppla till trycksidan på tubon.
ska du ha med allt detta blir det en liten arduino som kontroller, vilket någon annan garanterat har gjort innan, googla efter det.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
frågan är väll om min tanke är lösbar...
ja det är turbo. man kan "everymodda" dom här motorerna med en potensiumeter i bilen för att styra bränsletillförslen hur man vill. och det är tanken att kunna göra oxå. så bränsle ekonomin kvittar, och svartrök är bara ett plus
måste väll gå att koppla gaspedalen direkt emot servot i pumpen och strunta i alla optimeringar som överladd osv.. det kan man mixtra med senare ska förövrigt plugga egrventilen osv.
ja det är turbo. man kan "everymodda" dom här motorerna med en potensiumeter i bilen för att styra bränsletillförslen hur man vill. och det är tanken att kunna göra oxå. så bränsle ekonomin kvittar, och svartrök är bara ett plus

Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Fann nån här "Teknikern" eller nått som hade nån Mula (Protoypbil från Volvo på avvägar Volvo850) med nått sånt här under huven
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Om du sliter ut kretskortet(controllern) i pumpen så har du 3 funktioner att styra.
Bränsle av/på solenoid.
Timing solenoid för justering av tidpunkt för insprutning.
Solenoid för justering av mängden diesel.
Sitter väl en VP30 eller 40 i den tror jag, googla och kolla.
Söker du på VP pumparna så finns det massor med info på nätet.
Lycka till och skriv gärna hur det går.
Bränsle av/på solenoid.
Timing solenoid för justering av tidpunkt för insprutning.
Solenoid för justering av mängden diesel.
Sitter väl en VP30 eller 40 i den tror jag, googla och kolla.
Söker du på VP pumparna så finns det massor med info på nätet.
Lycka till och skriv gärna hur det går.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
så river jag ur kretskortet och matar allt manuellt så ska de var såhär då?
Solenoid av/på ska ha 12v?
solenoid för mängden bränsle, är det gaspedalen? eller påställning?
Solenoid av/på ska ha 12v?
solenoid för mängden bränsle, är det gaspedalen? eller påställning?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22545
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Jag kan inte just denna motor, men såvitt jag fattat så verkar den ersätta den mekaniska regleringen så principen bör vara densamma om du skalar av allt "onödigt".
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
jo, det kan man i grova drag säga, timingen på en äldre pump får man justera genom att vrida hela pumpen i sitt fäste osv... så gasreglaget kan man säga är ersatt med ett servo?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22545
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Har den mekanisk synk mot motorn annars?
(jag kan inte se riktigt på bilderna)
(jag kan inte se riktigt på bilderna)
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Här har du en D24 som sitter i Volvo 240,740,940 Och Vw Lt31/Lt55/Lt35 som är uppbygd på samma vis som d5252t med pumpdrivningen dock är 12v på en solenoid det enda den pumpen behöver (start,stopp) sen är det wire till gasreglaget
Både D24 och D5252T är Volkswagens motor skillnaden i grova drag är att D24 är 6 cylindrig och D5252T är 5cylindrig och har mera el..
D24an är ingen trimvänlig motor direkt... D5252T är en betydligt roligare motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Det sitter ingen elektronik i pumpen, allt sitter i ECUn.
Timing och bränslemängd styrs genom att strömmen genom respektive solenoid regleras av ECUn.
Sitter en lägesgivare som talar om för ECUn hur stor bränslemängd pumpen levererar, det är denna signal man lurar med hjälp av evrymodden...
Timingen återkopplas av en givare som sitter på en av spridarna, den jämförs med signalen från svänghjulsgivaren.
Timingen går nog att köra i ett fast läge och justera med remspännaren för pumpremmen, men för bränsleregleringen bör du nog använda återkopplingen för att få bilen körbar..
Timing och bränslemängd styrs genom att strömmen genom respektive solenoid regleras av ECUn.
Sitter en lägesgivare som talar om för ECUn hur stor bränslemängd pumpen levererar, det är denna signal man lurar med hjälp av evrymodden...
Timingen återkopplas av en givare som sitter på en av spridarna, den jämförs med signalen från svänghjulsgivaren.
Timingen går nog att köra i ett fast läge och justera med remspännaren för pumpremmen, men för bränsleregleringen bör du nog använda återkopplingen för att få bilen körbar..
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Pumpmodellen som sitter heter förresten VP37 
Och ja, det är en riktigt trevlig motor.
Laddtryck går att reglera genom att ha ett lagom stort aggregat utan reglering så att säga
1,5-2 bar ska inte vara några problem.

Och ja, det är en riktigt trevlig motor.
Laddtryck går att reglera genom att ha ett lagom stort aggregat utan reglering så att säga

1,5-2 bar ska inte vara några problem.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Senast jag kollade hade vp37 kretskort i sig. Brukar vara det som går sönder på dom.
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
vad ska den sitta i för bil som ska kunna köras lagligt med dylikt motorbyte?
och med elektroniken strippad?
EPA traktor?
då verkar turbo överflödig?
och med elektroniken strippad?
EPA traktor?
då verkar turbo överflödig?
Re: rensa elsystem på dieselmotor (D5252T)
Har inte bestämt ändamålet än men kanske A-traktor eller kanske bil vet inte ännu
A-traktorer har inga avgaskrav. Har gjort flertal registreringsbessiktningar med utbytt motor
varför skulle man inte få stoppa i en motor i en bil med elektroniken strippad? ser inte problemet riktigt
sitter redan turbon där kan den ju sitta kvar
A-traktorer har inga avgaskrav. Har gjort flertal registreringsbessiktningar med utbytt motor
varför skulle man inte få stoppa i en motor i en bil med elektroniken strippad? ser inte problemet riktigt
sitter redan turbon där kan den ju sitta kvar