enkel lösning för växling av utsignal?
enkel lösning för växling av utsignal?
Jag är i behov av en liten enhet som kan växla mellan att ge en styrsignal ut till antingen utgång 1 eller 2 beroende om den får en momentan insignal ifrån en ingång. Det som ska styra enheten är en vanlig hel/halvljus spak men som är av den återfjädrande sorten. när enheten får en kort puls ifrån spaken så ska den som sagt ändra mellan utgång 1 och 2 och hålla kvar det fram tills den får en ny signal ifrån spaken. utgångarna går till relän.
Jag vet att det finns tillexempel latching changeover relay vilket är det jag använder mig av just nu men är inte nöjd med den av många anledningar.
Min första tanke var någon mikro arduino men hade vart mycket goare utan programmering o bara några komponenter om det är möjligt.
Jag vet att det finns tillexempel latching changeover relay vilket är det jag använder mig av just nu men är inte nöjd med den av många anledningar.
Min första tanke var någon mikro arduino men hade vart mycket goare utan programmering o bara några komponenter om det är möjligt.
Re: enkel lösning för växling av utsignal?
Om du kan tala om varför du inte är nöjd med den nuvarande lösningen är det nog lättare att ge bra tips på lösningar.
ett ljusrelä från en volvo 240, men det är kanske det du har?
Ja de nuvarande relät är av rätt dålig kvalite och de finns ingen hållare till det så de kommer se dumt ut. Sedan gör de att hel o halvljus sitter på samma säkring. Visst går de o säkra efter relät men gillar de inte riktigt. Vill nämligrn köra med 2 vanliga relän som de redan finns massa av så de ser vettigt ut med o inte som ett hemmabygge...
Med en t.ex. MC14013 kan man bygga en "räknare". Faktisk kan man bygga två då det finns två D-Latch i kretsen.
Koppla D till -Q, då kommer Q att växla läge för varje puls på CLK.
Låt Q & -Q driva var sin N-MOSFET drivtransistor som i sin tur dra var sitt relä.
Självklart måste pulserna in avstudsas (RC-nät) och spänningsmatningen gärna vara lite lagom stabil.
Om du vill att kretsen ska starta i ett visst läge när den slås på är det enkelt. Det finns en SET- och en RESET-ingång och man kan enkelt montera ett motstånd och en kondensator på ena ingången och då säkra att den startar i ett specifikt läge.
Koppla D till -Q, då kommer Q att växla läge för varje puls på CLK.
Låt Q & -Q driva var sin N-MOSFET drivtransistor som i sin tur dra var sitt relä.
Självklart måste pulserna in avstudsas (RC-nät) och spänningsmatningen gärna vara lite lagom stabil.
Om du vill att kretsen ska starta i ett visst läge när den slås på är det enkelt. Det finns en SET- och en RESET-ingång och man kan enkelt montera ett motstånd och en kondensator på ena ingången och då säkra att den startar i ett specifikt läge.
Senast redigerad av Icecap 24 december 2015, 16:20:15, redigerad totalt 1 gång.
Som sagt köp ett gammalt 240 relä, sätt 2-4 vanliga reläer efter det så kan du ha separat matning till strålkastarna.Rayman skrev:Ja de nuvarande relät är av rätt dålig kvalite och de finns ingen hållare till det så de kommer se dumt ut. Sedan gör de att hel o halvljus sitter på samma säkring. Visst går de o säkra efter relät men gillar de inte riktigt. Vill nämligrn köra med 2 vanliga relän som de redan finns massa av så de ser vettigt ut med o inte som ett hemmabygge...
Ok najs får kolla på den. Kommer de behövas någon filtrering eller så för o skydda kretsen?
Ja visst skulle de fungera med ett saab relä men de blir så ghetto. Måste ju se vettigt ut.
Mm men hur bör jag filtrera?
Det du försöker skapa är ett impuls"relä" för att styra 2 st andra relän.
För att slippa hantera all den brus o skräp som finns i det elektriska systemet i en bil, så är det väl bättre att använda de moduler som finns (och fungerar) sedan länge.
Storleken på ditt bygge, med vanliga hemsnickarverktyg, skulle troligtvis bli ungefär lika stort som det impulsrelät som du redan har.
Istället för att lägga tid på brända kretsar och signaler som beter sig konstigt, bygg en snygg hållare, likt de som finns för vanliga relän, och montera i bilen. så lovar jag att det relät kommer passa bra in bredvid de andra reläna. Och framförallt, så fungerar det precis som du tänkt dig från dag 1.
För att slippa hantera all den brus o skräp som finns i det elektriska systemet i en bil, så är det väl bättre att använda de moduler som finns (och fungerar) sedan länge.
Storleken på ditt bygge, med vanliga hemsnickarverktyg, skulle troligtvis bli ungefär lika stort som det impulsrelät som du redan har.
Istället för att lägga tid på brända kretsar och signaler som beter sig konstigt, bygg en snygg hållare, likt de som finns för vanliga relän, och montera i bilen. så lovar jag att det relät kommer passa bra in bredvid de andra reläna. Och framförallt, så fungerar det precis som du tänkt dig från dag 1.
Det är ingen som vet hur man bör filtrera, det faställer man med dels labbförsök och med riktiga tester, det är trial and error, efter något år så har man lyckats.Rayman skrev:Ja visst skulle de fungera med ett saab relä men de blir så ghetto. Måste ju se vettigt ut.
Om du inte är mycket duktig i elektronik och kretskortskonstruktion, så glöm det helt enkelt.
Gör som Easy skriver här ovan.
Rayman:
Att bygga kretsen du vill ha kan göras enkelt.
Men det enda du vinner vid att välja bort ett mekanisk pulsrelä är att du kan välja vilket läge det ska starta i när strömmen slås på.
Det finns dock ett par enstaka problem med kretsloppet:
* Alla brytare har en minimum ström de behöver, bilbrytare brukar ha ganska hög minimum ström.
* Störningarna i el-bil miljö är ganska brutala, filtreringen är till att göra men utan grundläggande ett schema är det omöjligt.
Personligt hade jag tagit en liten µC och tagit en optokopplare på ingången.
Utgångarna hade jag kopplat till var sin N-MOSFET som sedan driver var sitt relä, dessa sitter i var sin relähållare och är av standardtyp för enkel ersättning.
Att bygga kretsen du vill ha kan göras enkelt.
Men det enda du vinner vid att välja bort ett mekanisk pulsrelä är att du kan välja vilket läge det ska starta i när strömmen slås på.
Det finns dock ett par enstaka problem med kretsloppet:
* Alla brytare har en minimum ström de behöver, bilbrytare brukar ha ganska hög minimum ström.
* Störningarna i el-bil miljö är ganska brutala, filtreringen är till att göra men utan grundläggande ett schema är det omöjligt.
Personligt hade jag tagit en liten µC och tagit en optokopplare på ingången.
Utgångarna hade jag kopplat till var sin N-MOSFET som sedan driver var sitt relä, dessa sitter i var sin relähållare och är av standardtyp för enkel ersättning.
Den här typen av relä finns i rätt många bilar. Om du köper ett modernare relä, t.ex. från första serien av V70 (åtminstone fram till och med -00 classic) så får du ett relä som "glömmer bort" läget och alltid startar på halvljus varje gång du haft lyset avstängt helt. Åtminstone jag tycker det är en pytteliten bonuslyx jämfört med helt mekaniska reläer.
(V70 har ju även ljustuta på samma rörelse på samma spak, men jag är rätt säker på att det är två olika brytare som slår till vid olika mycket rörelse på spaken helt enkelt).
(V70 har ju även ljustuta på samma rörelse på samma spak, men jag är rätt säker på att det är två olika brytare som slår till vid olika mycket rörelse på spaken helt enkelt).
Efter en del testande och hjälp ifrån Icecap så har jag till slut kommit fram till en funktionellt fungerande prototyp men det är bara 2 mindre saker kvar.
Knappen till höger motsvarar när man drar spaken till andra läget då skiftningen sker men jag vill även ha funktionen att man kan blinka med helljuset, därav den bruna kabeln längst ner. Problemet är att själva spaken bara har 3 kablar som går till sig. En gemensam och en för vardera läge. Någon som har en ide om hur jag kan koppla detta?
Nästa problem är själva drivspänningen av reläerna. Hela denna kretsen är på 5v då jag använde en cigg-uttag till usb adapter mest som ett skydd o filtrering för dessa komponenterna. Jag har ett par step-up moduler på väg som drar upp 5v till 12v men dessa är rätt stora. Någon som har en ide för en mindre lösning?
Knappen till höger motsvarar när man drar spaken till andra läget då skiftningen sker men jag vill även ha funktionen att man kan blinka med helljuset, därav den bruna kabeln längst ner. Problemet är att själva spaken bara har 3 kablar som går till sig. En gemensam och en för vardera läge. Någon som har en ide om hur jag kan koppla detta?
Nästa problem är själva drivspänningen av reläerna. Hela denna kretsen är på 5v då jag använde en cigg-uttag till usb adapter mest som ett skydd o filtrering för dessa komponenterna. Jag har ett par step-up moduler på väg som drar upp 5v till 12v men dessa är rätt stora. Någon som har en ide för en mindre lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.