Hej,
Har fått ett trist problem. Har flyttat styrskåpet från min mindre fungerande fräs till en större jag bygger.
Allt funkade fint, förutom störningar på givarna . Jag klippte givarkablarna som tidigare gick i motorkabeln, och drog en ny bara för givare. Efter detta så funkar det inte att jogga axlarna.
Jag kopplade idag in lilla fräsen igen, och det går bara att jogga åt ett håll, åt andra hållet stallar motorerna. Samma fenomen på alla axlar så det kan väl inte gärna vara alla 3 drivarna som pajjat ( Greko 203v). Kan det bli störningar på dir pinnarna? Använder förresten smoothstepper usb.
Tacksam för alla förslag?
Stegmotor stallar åt ena hållet.
-
Re: Stegmotor stallar åt ena hållet.
Stallar eller försöker inte ens? Låter lite som en konfigureringsgrej.
-
De "rasslar" /stallar när man snurrar på mgn. Kör jag däremot i step läget så går det flytta axlarna något så när.
-
Skumma är jag inte ändrat någon konfig, förutom hög--> låg på givarsignalerna.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Back to basics, koppla enbart in drivare/motor inget annat lulull. Går det att jogga via tangentbordet?
-
Kopplat bort övriga två skrivare och kör bara med xaxeln, testat en ny konfig av smoothstepper. Samma sak med joggning från tangentbordet som mpgn. Man skulle kunna tro att den får pulserna för fort, men även om man drar ner accet i botten blir det ingen skillnad. Fattar inte varför det går åt ena hållet ibland. Kan det vara något skumt jordfel på bob kortet?
-
Den där känslan när man går från kass till vass!
Kopplade in ett annat BOB kort, och inget funkade. Mätte över 5v-Com, fick 2,7v. Höjde blicken något till psu'n för kortet och mycket riktigt, kontakten hade åkt ur till hälften. Nu är jag tillbaka till lördagens status och alla axlar rör på sig igen. Förklarar även de fladdriga skenet från leddarna på kortet.
Däremot så fick jag röd-led på z axelns gecko när jag vevade runt lite, men det löste sig efter en reset.
Kopplade in ett annat BOB kort, och inget funkade. Mätte över 5v-Com, fick 2,7v. Höjde blicken något till psu'n för kortet och mycket riktigt, kontakten hade åkt ur till hälften. Nu är jag tillbaka till lördagens status och alla axlar rör på sig igen. Förklarar även de fladdriga skenet från leddarna på kortet.
Däremot så fick jag röd-led på z axelns gecko när jag vevade runt lite, men det löste sig efter en reset.