Led display pioneer bluray...PROBLEMET LÖST!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freddas1976

Re: Led display pioneer bluray...nu med Bilder!!

Inlägg av Freddas1976 »

Testade igår med lödkolven på ovan nämnda komponenter utan förbättring. Måhända körde jag inte tillräckligt med kolven på för att se resultat. Är lite trångt att komma åt med kolven på iaf IC'n.
Nettulf

Inlägg av Nettulf »

Hei, forsøker meg her på Norsk, håper det går bra.

Jeg har en annen Pioneer modell der VFD display gradvis ble mørkere og mørkere, kunne til slutt ikke se noe på displayet.
Etter en del feilsøking fant jeg ut at feilen lå på selve frontpanel-kretskortet, altså det kortet selve displayet er montert på.

På min modell (BDP-450k) er det en liten "VFD filament voltage circuit" som drives av 12VDC og produserer en lav spenning til displayet.
Det er ofte en lignende krets på andre modeller, så om du har mulighet for et bilde av kretskortet rundt displayet kan jeg se om jeg kjenner igjen noen komponenter der.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Tanken har faktiskt slagit mig med att felet kanske ligger däri. Skall så fort jag kan skruva isär så jag kommer pt själva kretskortet till displayen...återkommer med bilder när så är gjort.
Tack för bra tips...
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

...då ska vi se om bilder på displayen hjälper något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

...undrar dock vad den mörka fläcken är för något på displayens vänstra övre hörn? Förslag?
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Nettulf: bytte du något på din display?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Fläcken på displayen du ser är inget att bry sig om.

Det som är påångat som fläck på glaset invändigt är från en getter vid tillverkningen för att tömma luftrester i utrymmet efter man vakumpumpat så mycket det går och förslutit - det är ofta en stav, ring eller kopp med getterlegering innesluten som man med induktionsvärmning värmer till glödtemperatur så att innerslutningen spricker upp vid avsiktlig försvagning och gettermetallen gasar ut och sätter sig i omgivningen och i processen fångar in huvuddelen av kvarvarande luftmolekyler mm. i utrymmet - gettermetallen som är avdunstad och sitter på ytorna i omgivningen fortsätter sedan att pumpa gas sakta men säkert tills det blir helt mättat.

På radiorör brukar man se det som försilvring på toppen - men utseendet är olika beroende på använd getter-legering och det som används i högvakumkammare numera är ofta titan.

---

Displayens livslängd är helt beroende på hur bra kvalitet vakum displayen är sugen med - kvarvarande luftmolekyler när de blir påkrockade av elektroner från glödtrådarna - joniseras positivt och sugs mot glödtrådarna elektrostatiskt och slår in i tråden med hög hastighet och förgiftar dem så att allt mindre och ojämnare flöde av elektroner avges och minskar ljusmängden på displayerna - det påverkar också lysämnet och man ser att de blir ojämnare lyse över ytan i segmentet med tiden.

Det finns VFD som har varit igång över 10 år 24/7 utan problem och andra som blivit ljussvaga på typ 1.5 år och allt detta bestäms mer eller mindre enbart av hur bra vakum man fick till vid tillverkningen.
Senast redigerad av xxargs 30 januari 2016, 16:23:54, redigerad totalt 1 gång.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Jag sökte lite på nätet och många bilder jag hittade hade samma "fläck" så att du bekräftar detta ytterligare känns bara skönt :).
Skall se om jag hittar på det som i inlägg ovan kallas för "vfd display filament circuit". Jag har inte lyckats lokalisera denna ännu.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är inte säkert att det är någon märkvärdig driverkrets till glödtrådarna utan kan drivas direkt av 5 eller 3.3 Volt beroende på logikspänning. 'vanliga' radiorör i vissa klasser hade ofta 6.3 Volt som normspänning för att det passade mot 3-cellers blyackumulator, noggrannare än så var det inte.

Det jag skulle kika på är högspännings-sidan att den är tillräckligt hög och inte är temperaturkänslig - det finns också ofta en gallernät mellan glödtrådarna och lys-segmenten och den reglerar strömmen till lyselementen på samma sätt som gallret i en radiorörs-triod och tex. reglerar mellan dagläge med stark ljus och nattläge med svag ljus lika över hela displayen - och denna är precis som radiorör att det är spänningsstyrt - så jag skulle nog kolla på kretsarna för biaseringen av gallerspänningen inte driver med temperaturen.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Högspänningssidan=primärsidan? Där har jag isåfall bytt alla kondningar utan förbättrat resultat. Hittat en del kinesiska sidor där de "moddar" just på primärsidan för "mer kapacitans".
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

...här är en bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

högspänningssidan menar jag spänningen på runt 30-50 Volt som driver displayen - det kan vara en helt egen liten omvandlare för detta - var ofta så på färdigköpta VFD innan LCD-displayer blev standard.

sista bilden med getter-fläcken i glaset så finns på kretskortet en liten kapslad induktans som med stor sannolikhet har med högspänningsgenereringen för displayen att göra - du har två lite större elektrolyter i dess närhet

(edit - det kanske är led i hållare som jag misstog för induktans...)

(VFD har fortfarande vissa fördelar i och med att de ger egen ljus)
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Den som sitter på plats D611...
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Ah nu fattar jag...de mjölkiga i svarta hållare. Sitter på vardera sidan om displayen?
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

De dioderna är nog indikering för bla fl off dvs när displayen är avstängd samt pqls på höger sida.
Skriv svar