nu är det såhär att jag, efter att ha gjort några gitarreffektpedaler, vill ge mig in i sdiy. hittade en fin krets på ett synthacon-filter (http://www.cgs.synth.net/modules/cgs35_syntha_vcf.html) som jag gärna vill göra (blir väl breadboard ), men eftersom jag är van vid de gamla trogna 9v-batterierna blir det här med +/-12V en ny grejj för mig. finns det någon fin power supply som kan ge mig +12, -12 och GND som man skulle kunna köpa? går det att lösa med batterier är det ju också trevligt .
tänkte på det här med PSU:erna som finns i vanliga PC-datorer...de ger ju +/-12V, borde inte de gå?
Enklaste varianten är ju att ta två 9V batterier så får du +-9V (Ena batteriets plus till det andra batteriets minus och använder det som jord). Annars är det nån form av nätdel som gäller. Man använder då transformatorer med två lindningar och kopplar ihop mittentrådarna och tar ut det som jord och likriktar dom andra. På denna sida finns en hel del nyttiga länkar och byggtips.
Om din grej inte drar speciellt mycket ström borde det gå att använda datoraggets +-12V. Kom ihåg att -12V inte klarar att ge lika mycket ström som +12volten bara..
Om det bara är ett filter som skall drivas kan dataagg fungera bra. Tänk bara på att de flesta dataagg vill att man skall dra ström från alla spänningar för att fungera.
Om du inte vill använda transformatorer och likritkning kan du även köpa två batterieleminatorer och koppla dom precis som om de vore batterier. 2 st 69-000-47 på elfa skulle kunna fungera.
pagge skrev:Om du inte vill använda transformatorer och likritkning kan du även köpa två batterieleminatorer och koppla dom precis som om de vore batterier. 2 st 69-000-47 på elfa skulle kunna fungera.
låter lite farligt att koppla ihop två eliminatorer på det viset, men det borde ju fungera. får väl testa kretsen med 8st 1,5V-batterier kopplade till 8 andra 1.5V-batterier först
Eliminatorerna måste förstårs vara galvaniskt åtskilda, men det är de jag länkade till. Lite fult att använda två, men trafo och likritning blir dyrare och sämre (ej stabiliserat) än dessa två billiga exemlpar...
En 7812 och en 7912 (negativ) spänningsstabb med tillhörande kondensatorer på utgångarna ger jämn och fin utspänning.
79xx är känd för att börja oscillera så en kondensator på t.ex 4,7µF på utgången är absolut nödvändigt.
ööh...nu blev jag förvirrad (jag är ju ny på det här). 7812 och 7912 ska alltså omvandla AC:n till DC...agerar deras gnd-utgångar som power supply-gnd då alltså? du får väl rita något fint så jag får en liten bild av hur jag ska göra det, för din version verkar smidigast