Led display pioneer bluray...PROBLEMET LÖST!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Led display pioneer bluray...nu med Bilder!!

Inlägg av xxargs »

Färg och annat tyder på att det är en VFD-display - att det bli lite ojämna i ljusstyrkan och allmänt svagare med tiden är också typiskt dem - om du har annat text än denna och punkterna som inte används så ofta är lite klarare än punkterna som har lyst väldigt länge - så är det också en typisk åldringseffekt för VFD som har haft ström på och lyst på vissa av sina segment/punkter sig under långa tider (som tex. visat Pioneer-loggan i displayen hela tiden när spelaren inte har använts).

Det är två åldringsmekanismer - den ena är att segment som lyser långa tider, tappar styrkan med tiden och en segment bredvid som inte använd så ofta lyser upp betydligt bättre när den väl tänds.

Det är samma mekanism som inbränning av statisk text på en gammal tjock-TV monitor/CRT-monitorer/plasma-TV.

Den andra åldringsmekanismen är att glödråden (katoden, och som är den dominerande orsaken för din del) har allt svårare att avge elektroner pga positiva molekyler slår in i beläggningen på tråden som avger elektroner redan vid ganska låg temperatur och förstör denna. Brukar typiskt ge att det är olika styrka i olika delar av displayen - också en effekt som känns igen från CRT-monitorerna (i form av att bilden blir allt ljussvagare och att strålen blir suddig fast man försöker fokusera den skarp - det har att göra mittendelen av katoden är förstörd av positiva gasjoner som kommit utifrån röret och det strålar ut elektroner från randen av katoden i en ring och därmed ger en stråle som inte går att fokusera speciellt bra.

Och både för CRT-monitorer och VFD-displayer så är det kvaliten på högvakumet vid tillverkningen som bestämmer hur fort denna åldring sker och därför kan variera mycket mellan olika enheter/tillverkare och även variation inom samma batchar.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Ok så bara att leva med detta då...inte hela världens problem eg men om det hade gått att fixa relativt enkelt (byta kondningar) så hade jag fått göra det. Men det verkar ju knappast hjälpa.
Finns det något enkelt att göra för att få det lite bättre?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag är fortfarande fundersam på att det kan vara nätdelen , jag har varit med om liknande symtom med en VFD där den i början är väldigt ljussvag för att sedan sakta tona upp.
Vid mätning av spänningarna från nätdelen så var dom låga och ojämna vilket berodde på dåliga kondensatorer, efter bytet fungerade det utan problem.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

LaRdA skrev:Jag är fortfarande fundersam på att det kan vara nätdelen , jag har varit med om liknande symtom med en VFD där den i början är väldigt ljussvag för att sedan sakta tona upp.
Vid mätning av spänningarna från nätdelen så var dom låga och ojämna vilket berodde på dåliga kondensatorer, efter bytet fungerade det utan problem.

Kan vara värt ett försök iaf. Nätdelen är relativt liten och enkel att ta bort...men kan någon hjälpa mig att tyda vilka kondensatorer jag behöver?
Det är totalt 11 st på kortet...både stora samt små. Skall alla bytas eller bara vissa?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det bästa är om man har möjlighet att mäta upp vilka kondensatorer som är dåliga, annars är det svårt att veta vilka som ger problem utan att analysera kretsen ytterligare.
Men ta ett par bilder på den så kanske man kan få något tips.
Försök gärna få dom nog skarpa så man ser detaljerna.

Det går även att mäta utspänningen från nätdelen och på så sätt kunna avgöra om det är något knas med den.
Finns det utmärkt vilka spänningar den ska lämna?
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Ja -24v, +5v, -5v, +12v, -12v har jag för mig
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Breflabb länkade på sid 1 kopplingsschema på just nätdelen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sen såg jag ju att du redan lagt upp bilderna på nätdelen, slarvigt av mig att missa. :vissla:

Men prova mät spänningarna och se vilket resultat du får, var bara försiktig då delar av kretskortet är strömförande.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

LaRdA skrev:Sen såg jag ju att du redan lagt upp bilderna på nätdelen, slarvigt av mig att missa. :vissla:

Men prova mät spänningarna och se vilket resultat du får, var bara försiktig då delar av kretskortet är strömförande.
Ja jag får mäta upp dessa.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Den jag refererade till var tyvärr en JVC maskin,så det är helt olika nätdelar.
Men gör så som andra har skrivit och mät upp spänningarna vid start.
TIPS! Jag skulle göra apparaten helt ström lös 4-5 timmar,då får du mycket tydligare
Resultat om det är lytarna. Dom tappar nämligen mycket kapacitans när dom kallnar
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Den står strömlös vid sidan av just nu ändå. Har en annan spelare inkopplad. Det som är lite lustigt är att varje gång den sätts på (ja jag gör det då och då :D ) när jag öppnar den så beter den sig exakt lika varje gång...dimmrar sakta upp. Stänger jag av den när den lyser som bäst och sätter på den igen direkt så lyser den med senast ljusstyrka som innan den var på.
Kanske en hint om att det faktiskt är kondningarna som spökar trots allt? Men låter jag den stå en stund så är vi tillbaka på noll igen...
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Glödtråden brukar matas med AC på typ 3-4V så att ljusstyrkan blir jämn över hel displayen.
Matas glödtråden med DC så lyser det starkt i ena änden på displayen för att sedan avta mot andra änden.
I ditt fall så kan det vara en lindning från den switchade nätdelen ger en pulsformad "AC" på 60kHz
eller vad nu den specifika nätdelen nu jobbar på för frekvens. Oscilloskop är bra att ha om du ska mäta på "glöden".
Resten av displayen som matar de olika gallren och segmenten brukar ha typ -30V matning.
Är -30V:en för låg så kan ljusstyrkan bli svag. Emissionen på glödtrådarna brukar nog inte ändras
på en tidsrymd av några minuter utan är de dåliga så är dom det.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

-24v matas de med. Har ännu inte hunnit med att mäta upp dessa. Oscilloskop har jag dessvärre inte så där går jag bet.
Freddas1976

Inlägg av Freddas1976 »

Så nu har jag mätt upp samtliga på nätdelen den som kallas c503 tror jag. Får följande resultat:
-24v får jag -19,65v på
+12v får jag +11,12v på
+5v får jag +5,01v på
+5v får jag +5,02v på....
...så felaktiga värden på -24v som breflabb va inne på. Kanske lika bra att byta de kondningar som är på -24v samt +12v på eller vad säger ni andra?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

4 Volts skillnad är nog i mesta laget så där skadar det inte att byta "lytar".
Har du tillgång till en hårtork så kan du låta apparaten svalna så felet kommer fram
och sen värma med hårtorken på de misstänkta kondensatorerna för att se om det blir någon skillnad.
Rippelströmmar i elektrolytkondensatorerna brukar värma upp dem och därigenom ge lite högre kapacitans efter en tids drift.
Kan vara det som är felet i din apparat.
Skriv svar