Felmärkt ABB motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ret

Re: Felmärkt ABB motor?

Inlägg av ret »

Jag har haft en Sew-Eurodrive kuggväxelmotor på 375 watt med 41 rpm som jag kört på 10-15 Hz men det lilla spelet i växeln har stört funktionen så jag tänkte prova direktdrift nu.
Den drog bara 50w med invetern.

Jag tänkte köra ABB motorn på drygt 1 hz eftersom den gör 440-500 rpm vid 50Hz.
Men sedan tänkte jag prova att låta frekvensen variera lite för att se vd som händer. Det är vid växlingarna strömmen kan sticka i väg lite.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Skulle det inte vara bättre att exempelvis ha en kuggremsväxel som utväxling istället om du vill ha glappfritt, för att köra en asynkronmotor på 1 Hz är långt ifrån optimalt.
Motorn kommer att ha väldigt låg verkningsgrad och kylfläkten kommer inte att flytta någon luft alls.
ret

Inlägg av ret »

Nu gör jag bara ett experiment men skall jag bygga fler så blir det nog en annan lösning då det här kan vara dyrt om man skall köpa nya delar.

Den svarta motorn jag har bild på den har separat kylfläkt och varvtalsövervakning också så den är gjord för inverer men den är för stor för detta.

Kuggrem kan nog också fungera.
Funderade ett tag på en stegmotor, men jag vill ha något som är ganska tyst.
Har en 5-polig men den är nog för liten men kanske orkar den om man har en nedväxling?
Vile

Inlägg av Vile »

Tænk på, at hvis man kører en elmotor med meget lavere frekvens end den er beregnet til, får man typisk en mætning af jernkernen, og heraf større strøm og større varmeudvikling.

Test med en frekvensomformer med indbygget strømmåler.
ret

Inlägg av ret »

Det är låg belastning på motorn så jag är inte så orolig för motorn.
Kuggväxelmotorn jag har använt gick på 10-15Hz men den blev aldrig varm

Jag vill skapa lite stötar via motorn och då kan nog strömmen öka men det blir kortvarigt.
Skriv svar