Felmärkt ABB motor?
Felmärkt ABB motor?
Jag har köpt en begagnad ABB motor som jag börjar tro är felmärkt?
Den är märkt 440 rpm 1,6kW
Vid 380 volt Y står det att den tar 7,5A
Vid 220 volt D står det att den tar 13 A
Den har storlek MBT 132MB
Den är aldrig använd och tänkte den skulle ersätta en kuggväxelmotor som drog 50w men har inte kopplat in den ännu.
Jag har en annan 132 motor och den är på 1445 rpm och 7.5kW.
Men den här ABB motorn har antagligen 12 poler så den är väl större pga det också
Den är märkt 440 rpm 1,6kW
Vid 380 volt Y står det att den tar 7,5A
Vid 220 volt D står det att den tar 13 A
Den har storlek MBT 132MB
Den är aldrig använd och tänkte den skulle ersätta en kuggväxelmotor som drog 50w men har inte kopplat in den ännu.
Jag har en annan 132 motor och den är på 1445 rpm och 7.5kW.
Men den här ABB motorn har antagligen 12 poler så den är väl större pga det också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felmärkt ABB motor?
lågt varvtal är vanligvis dåligt cos fi och då höga strömmar
man kan balansera bort en hel del ström med faskondingar
man kan balansera bort en hel del ström med faskondingar
Jag tänkte prova att köra den mot en frekvensomriktare med låg frekvens. 230 V Ca 1 Hz.
Nedan har jag räknat med cos 0,8 men de har ju inte skrivit ut det så kanske är det ändå lägre?
220V x 13A x 0,8 x 1,73 0 = 3958 W
Cos 0,35=
220*13*0,35*1,73 = 1732 W
Vad händer om man kopplar in faskondingar? Går det när man använder frekvensomriktare?
Nedan har jag räknat med cos 0,8 men de har ju inte skrivit ut det så kanske är det ändå lägre?
220V x 13A x 0,8 x 1,73 0 = 3958 W
Cos 0,35=
220*13*0,35*1,73 = 1732 W
Vad händer om man kopplar in faskondingar? Går det när man använder frekvensomriktare?
Märkningen verkar ju ange 2850-2860 VA, man kan ju göra ett överslag med 1,6 kW och se att 1600/2850=0,56.
Men det är väl inte helt rätt att räkna så, 1,6 kW är väl den mekaniska axeleffekten. Men det indikerar ju i alla fall att 0,8 verkar vara högt.
Nä, vänta nu, jag missade att det är 3-fas. Men då blir alltså cos fi ännu lägre.
Men det är väl inte helt rätt att räkna så, 1,6 kW är väl den mekaniska axeleffekten. Men det indikerar ju i alla fall att 0,8 verkar vara högt.
Nä, vänta nu, jag missade att det är 3-fas. Men då blir alltså cos fi ännu lägre.
Omriktaren hanterar fasvinkeln, men du måste välja omriktare efter strömmen på plåten, samma gäller motokablarna, så det är inget du behöver bry dig om, i övrigt kompenserar man i princip bara stora laster, typ.
Genom att motorn skall gå med låg belastning så tänkte jag försöka använda en mindre frekvensomriktare.
Har en NFO Sinus 0,75 kW. Det är en äldre en men tror det skall gå att ställa max ström på den.
Vinner man verknings grad med faskondingar?
Har en NFO Sinus 0,75 kW. Det är en äldre en men tror det skall gå att ställa max ström på den.
Vinner man verknings grad med faskondingar?
Du vinner ingen verkningsgrad, men belastningen på matarkablarna blir mindre.
effektfaktorn har inget att göra med verkningsgrad.
Även om den är låg, så betalar du bara för kW inte kVA.
Matningskablar, kontaktorer omriktare, centraler mm, dvd allt måste dimensioneras för den skenbara effekten, men du betalar bara för den aktiva effekten.
Det man vinner är i vissa fall en billigare installation.
effektfaktorn har inget att göra med verkningsgrad.
Även om den är låg, så betalar du bara för kW inte kVA.
Matningskablar, kontaktorer omriktare, centraler mm, dvd allt måste dimensioneras för den skenbara effekten, men du betalar bara för den aktiva effekten.
Det man vinner är i vissa fall en billigare installation.
En ABB elmotor från 1983 här troligen ingen bra verkningsgrad.
Utan någon angiven cos fi går det inte att beräkna verkningsgrad.
Endast axeleffekt (W) /skenbaeffekt (VA) = cos fi x verkningsgrad.
Observera lågt cos fi ökar strömförbrukningen MEN aktivaeffekt ökar INTE helt i takt med ökning av strömmen.
Därav det gammal beskrivande namnet "watt lös ström" för ström orsakat av lågt cos f.
Fanns god skäl för EU krav på minsta tillåtna verkningsgrad på elmotorer.
http://www.google.se/url?url=http://www ... u2MAAtox3w
Utan någon angiven cos fi går det inte att beräkna verkningsgrad.
Endast axeleffekt (W) /skenbaeffekt (VA) = cos fi x verkningsgrad.
Observera lågt cos fi ökar strömförbrukningen MEN aktivaeffekt ökar INTE helt i takt med ökning av strömmen.
Därav det gammal beskrivande namnet "watt lös ström" för ström orsakat av lågt cos f.
Fanns god skäl för EU krav på minsta tillåtna verkningsgrad på elmotorer.
http://www.google.se/url?url=http://www ... u2MAAtox3w
Dessutom, en gammal motor uppfyller knappast kraven, om man skal frekvensstyra dem.
Isolering i motorlindningar mm, är troligen inte tillräckligt bra.
Isolering i motorlindningar mm, är troligen inte tillräckligt bra.
Frekvensomformaren NFO Sinus har den fördelen att den lämnar filtrerad spänning - ren sinus skriver dom.
Nu håller jag på med lite experiment så jag köper grejer där jag får bra pris.
Men 440 rpm motorer växer inte på träd!
Jag har räknat lite på hur det aktuella varvtalet är jämfört med det synkrona
Synkron 500 rpm Verkligt 440 rpm = 88 % av synkront varvtal
Sedan på 7,5kW:s motorn jag har med samma storlek men med 1445 varv
Synkron 1500 rpm Verkligt 1445 rpm = 96 % av synkront varvtal
Nu håller jag på med lite experiment så jag köper grejer där jag får bra pris.
Men 440 rpm motorer växer inte på träd!
Jag har räknat lite på hur det aktuella varvtalet är jämfört med det synkrona
Synkron 500 rpm Verkligt 440 rpm = 88 % av synkront varvtal
Sedan på 7,5kW:s motorn jag har med samma storlek men med 1445 varv
Synkron 1500 rpm Verkligt 1445 rpm = 96 % av synkront varvtal
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
>Men 440 rpm motorer växer inte på träd!
Instansad text under kW på märkskylten kan det var förkortning av "special duty " ??
Instansad text under kW på märkskylten kan det var förkortning av "special duty " ??
De varvtal som anges är de som gäller vid nominell avgiven effekt. Om man inte tar ut någon nämnvärd effekt ur motorn (i förhållende till den instämplade förstås) så går motorn nästan synkront. Det är först vid belastning som det blir en eftersläpning/varvtalssänkning. Sedan brukar det vara så att ju lägre märkeffekten är ju större är eftersläpningen vid belastning.
När motorn är tillverkad vet jag inte, men ASEA och BBC Brown Boveri blev ABB 1987.
1983 är att den följer en norm för IEC 34-1 1983. Vet inte när ny norm kom?
"Special Duty" förklarade säljaren med att den var bättre tätad, men ser hos motortillverkaren nedan att det är en del andra saker: "premium quality components and sophisticated technology."
http://www.ptcenviro.com/special-duty-m ... 72751.html
Det stämmer GunnarW!
Små motorer har också lägre verkningsgrad.
Jag skall väl koppla in den för tomgångsprov framöver.
1983 är att den följer en norm för IEC 34-1 1983. Vet inte när ny norm kom?
"Special Duty" förklarade säljaren med att den var bättre tätad, men ser hos motortillverkaren nedan att det är en del andra saker: "premium quality components and sophisticated technology."
http://www.ptcenviro.com/special-duty-m ... 72751.html
Det stämmer GunnarW!
Små motorer har också lägre verkningsgrad.
Jag skall väl koppla in den för tomgångsprov framöver.
fråga, vilket varvtal ska du köra den på sedan om allt är ok?
och uilken effekt kommer du behöva ha?
bara kollar, ibland är det bättre med 1500rpm motor och frekvensomformare, eller om detär låga varvtal mekanisk växellådda
och uilken effekt kommer du behöva ha?
bara kollar, ibland är det bättre med 1500rpm motor och frekvensomformare, eller om detär låga varvtal mekanisk växellådda