Triac styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pern

Triac styrning

Inlägg av pern »

Jag skulle vilja styra lite 220 utrustning via min PC. Problemet är att jag vill kunna styra både resestiva och induktiva saker. Dvs både lampor och trafos mm.

Så vad jag letar efter är någon enkel lösning för triac-styrning med zero cross detection etc.

Några tips någon ?
pern

Inlägg av pern »

MOC3041 verkar vara en lösning, någon som vet var man kan köpa den i sverige ?

Uppdat: S21ME4 verkar funka den med, har dock ännu inte hittat den i Sverige.

Uppdat 2: Depp, pratat med Elfa. S21ME4 tillverkas inte mer och de säljer den inte längre. Restlager någonstans ????? ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

bhiab.se brukar ha alla möjliga komponenter. Tyvärr finns det inte så mycket på sajten, men prova med ett mail.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall nog ta och läsa på lite mera innan Du gör något alls.

Lampor kan inte styras med nollgenomgångsstyring om Du vill ha variabel ljusstyrka, det måste vara fasvinkelkontroll. Det enklaste då är att hitta ett fotomotstånd som pallar spänningen och göra en egen optokopplare. Är det bara till/från du skall ha så är det däremot bra.

Till något med trafo i är nollgenomgångsswitchning helt meningslöst. Det enda Du uppnår är att vara *garanterad* att det blir en kraftig strömpuls vid tillslag. Du skall slå till strömmen när spänningen är på topp istället, då "bottnar" aldrig kärnan. Givetivs är det bara till/från styrning Du kan åstadkomma.

Till värme är det perkfekt med en nollgenomgångsswitch. Tiden för en till/från period skall vara minst 30 sekunder (tror jag det var) för att uppfylla CE-kraven.

Köp ett halvledarrelä färdigt om Du fortfarande tror att applikationen är lämplig, det äringen ide att hålla på och klabba om det bara skall vara till/från.
pern

Inlägg av pern »

I första hand skall det vara till 220-lampor På-Av , ingen dimmer funkion.
Samt 12v lampor med trafo , På-Av , ingen dimmer funkion.

Visst kan jag köpa färdigt, men jag behöver typ 16-20 st.
Senast redigerad av pern 28 mars 2006, 15:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då är det helt fint med en helt vanlig opto-DIAC som styr TRIACen!
pern

Inlägg av pern »

Vet att det funkar bra till vanliga 220.

Men jag vill även kunna slå på-av ett antal PAR36 lampor med trafo, det är mest dessa jag är osäkra på.

Och jag vill inte ha dimmerfunktion . Bara på-av.

Uppdat: det är typ denna kopplingen jag tänkte på. Fast med ett USB IO-kort.

http://www.discolitez.com/images/triaccircuit.gif
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

SE bara till att ha ett RC-nät över triacen och kanske också en varistor så skall det nog fungera som det skall. Är det en järntrafor som belastas fullt med glödljus är det en hyfsat "snäll" last att switcha trots induktansen, men det skall ju inte säge tjoff när glödlampan är utbränd. S.k. elektroniska transformatorer är kapacitiva eller vad man nu skall kalla det. En likriktare och sedan en filterkonding.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Marta:

>Till något med trafo i är nollgenomgångsswitchning helt meningslöst.
Det kan väl inte stämma?

Om triacen börjar leda när spänningen är 0v så kommer det väl aldrig att bli en strömpuls? Om jag däremot kopplar in en induktiv trafo när jag har toppvärde på spänningen så kommer jag ju få en rejäl strömpuls direkt.

Jag har switchat induktiva laster (trafo) med triacar i evigheter utan problem. Styr jag *inte* trafon i nollgenomgången så knäpper det i PA-anläggningar och lampor blinkar. Och inte sällan skjuter jag triacen.
Med nollgenomgångsstyrning (med t.ex en MOC3040) så sker inte detta.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag har några (5) Clare CPC1976Y halvledarreläer som kanske
är till salu.

http://www.clare.com/home/pdfs.nsf/www/CPC1976Y.pdf/

oanvända
2A klarar de har jag för mig
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

B1n4ry: "Om triacen börjar leda när spänningen är 0v så kommer det väl aldrig att bli en strömpuls? Om jag däremot kopplar in en induktiv trafo när jag har toppvärde på spänningen så kommer jag ju få en rejäl strömpuls direkt."

Första delen kan vara rätt till viss del men är kärnan mättat kan det bli intressant.

Andra delen är ganska fel: det speciella med en induktans är ju just att strömmen igenom öker allt eftersom och att den i spänningssättningsögonblicket är 0.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Icecap: Mmm.. Jo. Var kanske lite snabb där... :oops:
Får skylla på att jag är okoncentrerad och sitter och läser "Änglar och Demoner", äter glass och tittar på TV samtidigt...

Men en sak är säker. Det är lite småmagiskt med styrning/reglering av induktiva och kapacitiva laster.

Dock så kan frågeställaren säkert utan problem switcha sina lampor och trafosar med en triac både med och utan nollgenomgång OM han ser till att överdimensionera komponenterna. Vi större laster är det inte lika kul...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Induktiva laster kan vara svåra att få till att "släppa" med TRIAC-styrning har jag upplevd. Skulle driva en 230V kontaktor (oerhört induktiv last) och den ville ta mig fan inte släppa när den väl hade triggad. Lösningen var att ta ett solid-state relä.

Men nåväl, för att slå på och av lampor, vara sig med eller ytan transformatorer kan det fungera helt fint med en väldimensionerat TRIAC styrning med optokopplar-DIAC. Om det inte är dimning men "slå på nu och av om en timme" blir det helt fint.
pern

Inlägg av pern »

Har hittat MOC3041 nu och tänker köra med den.

2 andra anledningar att använda nollgenomgångsstyring som jag läst mig till skall vara:

1) Mer skonsamt för utrustningen, dvs förlänger livslängden.
2) Undvika störningar i ljudutrustning vid på-av-slag.

Har tittat en del på ritningar på triacstyrning i ljusstyrningsutrustning för PA/Disco - bruk och alla har nollgenomgångsstyring med hänvisning bl.a. till punkt 2. Så det kan ju iaf inte vara fel att använda det.

Cirka 10 enheter skall vara till att styra olika rumsbelysning. Resten till "Chaser" funktion på både vanliga och PAR36 -lampor. Skall göra 3-4 enheter med 4 lampor i varje där varje lampa är unikt styrd . Så ett påslag per timme blir det ju inte direkt . Snarare 0-4 ggr/s för chaser delen .

Sedan skall jag även ha ett par "kanaler" med dimmer-funktion. Men där tänkte jag använda Vellemans DC styrda dimmer.

mmm, "projektet" börjar visst växa. kanske skulle ta och beskriva det i Projekt-delen här.
Skriv svar