3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Får nu utöka listan över större misstag med detta:
Som Y-axlar nyttjade jag ett par okända 12mm:s.
Det är väldigt små kulor i kinalagringarna. Har nu bytt till slipade & härdade axlar.
Ska prova om de gamla duger till Z ( som bara rör sig lite & sakta ) för att få större bygghöjd.
Som Y-axlar nyttjade jag ett par okända 12mm:s.
Det är väldigt små kulor i kinalagringarna. Har nu bytt till slipade & härdade axlar.
Ska prova om de gamla duger till Z ( som bara rör sig lite & sakta ) för att få större bygghöjd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er
Nu ny X- Z- lagring som jag hoppas skall vara tillräckligt stabil även för kretskorts-CNC-användning.
DC-motorn på 300W skall jag driva med PWM för Heated bed och får därmed on/off & varvtalsinställning isf temp. från Marlin.
DC-motorn på 300W skall jag driva med PWM för Heated bed och får därmed on/off & varvtalsinställning isf temp. från Marlin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Har nu gjort ytterligare en variant av heated bed.
Denna gång i 4mm hård aluminiumplåt med 4st 50W / 8ohm //- kopplade.
Alla varianterna har sina för & nack delar:
Denna senaste i aluminium väger över 1.1kg. Lite väl mycket för en 3-D printer, men styvheten behövs för CNC.
Borosilikatglas må vara temperaturtåligt, men mekaniskt verkar det vara ännu mer skört än vanligt. Sprack av tappad metallbit.
Fick också ojämn temp. över ytan, men det hade troligen kunnat avhjälpas med att gjuta silikon ihop med värme-PCB.
Också tungt > 700g med fästen.
Denna gång i 4mm hård aluminiumplåt med 4st 50W / 8ohm //- kopplade.
Alla varianterna har sina för & nack delar:
Denna senaste i aluminium väger över 1.1kg. Lite väl mycket för en 3-D printer, men styvheten behövs för CNC.
Borosilikatglas må vara temperaturtåligt, men mekaniskt verkar det vara ännu mer skört än vanligt. Sprack av tappad metallbit.
Fick också ojämn temp. över ytan, men det hade troligen kunnat avhjälpas med att gjuta silikon ihop med värme-PCB.
Också tungt > 700g med fästen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Väldigt kul att se ett bygge som görs från scratch så att säga, det tar ju väldigt mycket tid men är oerhört lärorikt!
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Äntligen igång igen efter större ombyggnad där det mesta är omgjort en eller flera ggr.
Aluminiumbädden fungerar, men ett elände att rikta upp.
Den behöver nästan 100 grader för stora utskrifter med PLA.
Trälim utspätt med vatten och spetsat med rödsprit fungerar bra för det mesta, men
utskrift på stora ytor kan ge problem om det var ett tag sen ny ströks på.
Stryk på med fuktad svamp vid > 80grader.
Rödspriten sänker kokpunkten så att det bara fräser till medan det bildas
massor av småbubblor som ger en skrovligare yta.
Lyckades rädda denna utskrift, som började släppa i ena kanten, genom att kleta snabblim
på båda sidorna av ett knivblad och föra in under och sedan trycka till. Provat med 2 fläktar för utskriftskylning, men det blev för mycket.
Även med mössa över printhead blev det för kallt. Senaste version av extruder/printhead. E-motorn blev varmast och behövde fläkt.
Skriver ut bussning för olika stora spoolcentrum. Vid fräsning är det risk att det vibrerar för mycket för mekaniska switchar så bytt till Hall.
Aluminiumbädden fungerar, men ett elände att rikta upp.
Den behöver nästan 100 grader för stora utskrifter med PLA.
Trälim utspätt med vatten och spetsat med rödsprit fungerar bra för det mesta, men
utskrift på stora ytor kan ge problem om det var ett tag sen ny ströks på.
Stryk på med fuktad svamp vid > 80grader.
Rödspriten sänker kokpunkten så att det bara fräser till medan det bildas
massor av småbubblor som ger en skrovligare yta.
Lyckades rädda denna utskrift, som började släppa i ena kanten, genom att kleta snabblim
på båda sidorna av ett knivblad och föra in under och sedan trycka till. Provat med 2 fläktar för utskriftskylning, men det blev för mycket.
Även med mössa över printhead blev det för kallt. Senaste version av extruder/printhead. E-motorn blev varmast och behövde fläkt.
Skriver ut bussning för olika stora spoolcentrum. Vid fräsning är det risk att det vibrerar för mycket för mekaniska switchar så bytt till Hall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Måste säga att jag är mäkta imponerad av ditt bygge, och fascinerad av att se det växa fram.
Roligt också att du även delar med dig av misstag och funderingar!
Roligt också att du även delar med dig av misstag och funderingar!
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Har nu kommit på ett bättre sätt än att behöva tejp eller div. medel på printytan
för att utskriften inte skall släppa eller warpa.
Värmer först upp till 75 grader och samtidigt som utskriften startar sätter jag måltemp. till
50 grader i Start G-code. Ytan kyls då sakta av så att den svalnat till 50 efter ett varierande antal lager
beroende på printytans storlek, men detta verkar inte vara kritiskt.
Plasten är då fortfarande tillräckligt elastisk för att krympa i samma takt.
Sitter kvar rätt hårt även efter avsvalning, men en smäll med liten hammare så lossnar biten.
Detta fungerar utmärkt på min aluminiumskiva, men jag har bara provat med PLA.
för att utskriften inte skall släppa eller warpa.
Värmer först upp till 75 grader och samtidigt som utskriften startar sätter jag måltemp. till
50 grader i Start G-code. Ytan kyls då sakta av så att den svalnat till 50 efter ett varierande antal lager
beroende på printytans storlek, men detta verkar inte vara kritiskt.
Plasten är då fortfarande tillräckligt elastisk för att krympa i samma takt.
Sitter kvar rätt hårt även efter avsvalning, men en smäll med liten hammare så lossnar biten.
Detta fungerar utmärkt på min aluminiumskiva, men jag har bara provat med PLA.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
De senaste förbättringarna:
Monterat IKEA möbelben för att kunna nyttja bordsytan under printern.
Bowdenextruder 2x20W med kylning som behövs om man gör retract ofta.
Sidobelysning så att kvalitet på printade lager syns direkt.
Reglerbar punktkylning för speciellt tunna delar av utskrifter.
Kyler bara på önskat ställe eftersom den följer printytan i.s.f. printhead.
Enklare justering av Z-home magnet.
Kapslad elektronik.
De senaste förbättringarna:
Monterat IKEA möbelben för att kunna nyttja bordsytan under printern. Bowdenextruder 2x20W med kylning som behövs om man gör retract ofta.
Sidobelysning så att kvalitet på printade lager syns direkt.
Reglerbar punktkylning för speciellt tunna delar av utskrifter.
Kyler bara på önskat ställe eftersom den följer printytan i.s.f. printhead.
Enklare justering av Z-home magnet.
Kapslad elektronik.
Monterat IKEA möbelben för att kunna nyttja bordsytan under printern.
Bowdenextruder 2x20W med kylning som behövs om man gör retract ofta.
Sidobelysning så att kvalitet på printade lager syns direkt.
Reglerbar punktkylning för speciellt tunna delar av utskrifter.
Kyler bara på önskat ställe eftersom den följer printytan i.s.f. printhead.
Enklare justering av Z-home magnet.
Kapslad elektronik.
De senaste förbättringarna:
Monterat IKEA möbelben för att kunna nyttja bordsytan under printern. Bowdenextruder 2x20W med kylning som behövs om man gör retract ofta.
Sidobelysning så att kvalitet på printade lager syns direkt.
Reglerbar punktkylning för speciellt tunna delar av utskrifter.
Kyler bara på önskat ställe eftersom den följer printytan i.s.f. printhead.
Enklare justering av Z-home magnet.
Kapslad elektronik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 21 januari 2016, 04:48:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Efter byte till fast monterad extruder av Bowden-typ med trådmatning av 1.75mm tråd i böjd slang med invändig diameter =3mm
fick jag problem med plastdropp.
Det tog mig ett tag att inse att glappet och fjädringen i slangen för sådan är så pass stort som 5mm.
Glappet uppstår då tråden flyttar sig från yttersväng till innersväng i denna böj vid växling från att mata fram till att dra tillbaka vid retract.
så det är först efter 5mm lång retract som det böjar bli någon verkan. Kör nu med 6.5mm retract, vilket kompenserat för vändglappet, i själva verket blir 1.5mm och fungerar bra igen.
Glappet kan lätt kollas på en kall skrivare: Lätta på extruderns fjäder och dra i tråden upp/ner.
fick jag problem med plastdropp.
Det tog mig ett tag att inse att glappet och fjädringen i slangen för sådan är så pass stort som 5mm.
Glappet uppstår då tråden flyttar sig från yttersväng till innersväng i denna böj vid växling från att mata fram till att dra tillbaka vid retract.
så det är först efter 5mm lång retract som det böjar bli någon verkan. Kör nu med 6.5mm retract, vilket kompenserat för vändglappet, i själva verket blir 1.5mm och fungerar bra igen.
Glappet kan lätt kollas på en kall skrivare: Lätta på extruderns fjäder och dra i tråden upp/ner.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Hade funderingar om att det skulle vara bra att lätt kunna växla mellan 3mm & 1.75mm tråd, så därför använde jag
så grov teflonslang, men även för att jag inte hade kommit på någon säker infästning för slang som är 2mm invändigt.
Nu borrade jag en konisk nippel och gängade motsvarande kona med M5 och sågade upp i 3 delar för att
få till något chuckliknande som inte behöver klämma åt alltför hårt, men ändå hålla den hala slangen säkert. Nu har jag en slang som går från extrudern ända till munstycket och trycks mot detta utan skarv.
Jag byter rätt ofta munstycke för anpassad tjocklek till printat föremål.
Jag har flera olika modeller, varav en hel del är hemmagjorda och alla har olika höjd.
Tröttnade på att behöva justera om Z-home varje gång och skruvade fast denna PB-switch i X/Y noll,
så det är nu munstycket som bestämmer höjden.
så grov teflonslang, men även för att jag inte hade kommit på någon säker infästning för slang som är 2mm invändigt.
Nu borrade jag en konisk nippel och gängade motsvarande kona med M5 och sågade upp i 3 delar för att
få till något chuckliknande som inte behöver klämma åt alltför hårt, men ändå hålla den hala slangen säkert. Nu har jag en slang som går från extrudern ända till munstycket och trycks mot detta utan skarv.
Jag byter rätt ofta munstycke för anpassad tjocklek till printat föremål.
Jag har flera olika modeller, varav en hel del är hemmagjorda och alla har olika höjd.
Tröttnade på att behöva justera om Z-home varje gång och skruvade fast denna PB-switch i X/Y noll,
så det är nu munstycket som bestämmer höjden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Smart!
Det underlättar onekligen en hel del.
Det skulle man kunna utveckla till att ha ett macro som ställer in plattan med mer automatik.
En sådan i varje hörn och sedan algoritm för hur byggplattan ska uppfattas som plan.

Det underlättar onekligen en hel del.
Det skulle man kunna utveckla till att ha ett macro som ställer in plattan med mer automatik.
En sådan i varje hörn och sedan algoritm för hur byggplattan ska uppfattas som plan.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Det behövs inget sådant om man har en slät printplatta.
Med plattan fjädertryckt uppåt och justerskruvar i hörnen, så mäter man enkelt avståndet i hörnen med skjutmått mot X-rail
och ställer in en gång för gott.
Med plattan fjädertryckt uppåt och justerskruvar i hörnen, så mäter man enkelt avståndet i hörnen med skjutmått mot X-rail
och ställer in en gång för gott.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Warpproblem.
Risken för att råka ut för dessa ökar med storleken på utskriftens bottenyta, spetsiga hörn och för snabb och ojämn kylning. Genom att rikta fläktarnas insug bort från skrivytan med monterade avskärmningar, har jag nu fått bort dessa problem. Denna fixade -X hörn och nästa på hot end fixade -Y. P.S. Jag använder Cura som slicar top & bot. diagonalt. Genom att vrida utskriften 45 grader så tycker jag att det blir snyggare resultat.
Risken för att råka ut för dessa ökar med storleken på utskriftens bottenyta, spetsiga hörn och för snabb och ojämn kylning. Genom att rikta fläktarnas insug bort från skrivytan med monterade avskärmningar, har jag nu fått bort dessa problem. Denna fixade -X hörn och nästa på hot end fixade -Y. P.S. Jag använder Cura som slicar top & bot. diagonalt. Genom att vrida utskriften 45 grader så tycker jag att det blir snyggare resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
En nackdel med att skriva direkt på en hotbed av aluminium är att det tar flera minuter för den att svalna
och det är svårt att få loss utskrifterna innan de svalnat ordentligt.
Plasten deformeras lätt medan den är varm, om man försöker.
Denna fläkt, ( som aktiveras av en rad i end-koden, som gör att bordet går till max Y+ och sätter igång fläkten via en endswitch,) minskar problemet.
Den stängs när bädden nått 30 grader.
och det är svårt att få loss utskrifterna innan de svalnat ordentligt.
Plasten deformeras lätt medan den är varm, om man försöker.
Denna fläkt, ( som aktiveras av en rad i end-koden, som gör att bordet går till max Y+ och sätter igång fläkten via en endswitch,) minskar problemet.
Den stängs när bädden nått 30 grader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e
Har nu tröttnat på nackdelarna med Bowdenextruders,( främst för stor fjädring, vändglapp & friktion i slangen ).
Vill dock ha kvar fördelen av mindre rörlig massa, så jag har återupptagit försöken att kombinera detta med
bättre drivning från 2 större drivhjul, som alltså inte lika lätt äter sig in i och deformerar tråden.
För att motorn skall orka med detta, i lagom fart, tror jag att det behövs en nerväxling.
Motor & växel tänker jag montera vrid- & förskjutnings-bart bakom X-axelns mittpunkt, och driva extrudern via
ett aluminiumrör, så att det stort sett bara blir ökad rörlig massa i Z-led.
Vill dock ha kvar fördelen av mindre rörlig massa, så jag har återupptagit försöken att kombinera detta med
bättre drivning från 2 större drivhjul, som alltså inte lika lätt äter sig in i och deformerar tråden.
För att motorn skall orka med detta, i lagom fart, tror jag att det behövs en nerväxling.
Motor & växel tänker jag montera vrid- & förskjutnings-bart bakom X-axelns mittpunkt, och driva extrudern via
ett aluminiumrör, så att det stort sett bara blir ökad rörlig massa i Z-led.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.