Tillverkning, i Sverige eller inte?
Tillverkning, i Sverige eller inte?
Hej!
Jag har ett projekt, enkelt kort med en PIC och lite krafs runt, som börjar närma sig en färdig produkt.
Har jag tur så kommer det behövas några hundra kort per år.
Kanske lite mycket att sitta och löda ihop själv...
Har någon kontakt med företag i Sverige som kan fixa sådant, göra kretskorten och löda på komponenter, eller ska man leta efter det i Asien någonstans?
--- Jonas
Jag har ett projekt, enkelt kort med en PIC och lite krafs runt, som börjar närma sig en färdig produkt.
Har jag tur så kommer det behövas några hundra kort per år.
Kanske lite mycket att sitta och löda ihop själv...
Har någon kontakt med företag i Sverige som kan fixa sådant, göra kretskorten och löda på komponenter, eller ska man leta efter det i Asien någonstans?
--- Jonas
Fråga här om du vill ha det tillverkat i kina
http://www.edaboard.com/viewforum.php?f=92
Annars verkar det inte så svårt att hitta på google.
Första svaret... http://www.lieab.se/
Andra svaret.. http://www.june-elektronik.se
Mååånga fler: Hit me!
http://www.edaboard.com/viewforum.php?f=92
Annars verkar det inte så svårt att hitta på google.
Första svaret... http://www.lieab.se/
Andra svaret.. http://www.june-elektronik.se
Mååånga fler: Hit me!
Där jag jobbar använder vi ProPoint till alla möjliga volymer för kretskorttillverkning. Maila peter.skarfors.remove(ätt)propoint.<nospam>se. Hälsa gärna från mig
tecno: jag uppfattar att det räcker med 6-7 kort med 50+ komponenter innan det är ekonomiskt oförsvarbart att etsa-borra-löda själv, om nu detta är alternativet. Dessutom ingår eltest av korten innan montering om man köper från ett boardhouse av något slag. Detta förutsätter förstås att den tid man lägger har ett pris
EDIT: stavfel
tecno: jag uppfattar att det räcker med 6-7 kort med 50+ komponenter innan det är ekonomiskt oförsvarbart att etsa-borra-löda själv, om nu detta är alternativet. Dessutom ingår eltest av korten innan montering om man köper från ett boardhouse av något slag. Detta förutsätter förstås att den tid man lägger har ett pris
EDIT: stavfel
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jon
vi har ju tydligen olika uppfattning om 'enkelt' och antalet komponenter.
Nu säger ju inte Jonas nåt om antalet komponenter men av den beskrivningen så är det ett simpelt kort och då betvivlar jag att det för/från en handfull kort skulle vara försvarbart att lägga ut. Tror att jag med mina 35 år i hetluften har lite kött på bena i mina antaganden, men jag kan ju ha fel. Hur kommer det sig att så många fortfarande med små och korta serier behåller sin produktion 'inhouse'??
vi har ju tydligen olika uppfattning om 'enkelt' och antalet komponenter.
Nu säger ju inte Jonas nåt om antalet komponenter men av den beskrivningen så är det ett simpelt kort och då betvivlar jag att det för/från en handfull kort skulle vara försvarbart att lägga ut. Tror att jag med mina 35 år i hetluften har lite kött på bena i mina antaganden, men jag kan ju ha fel. Hur kommer det sig att så många fortfarande med små och korta serier behåller sin produktion 'inhouse'??
Jag blir alltid lika förvånad över hur snabbt man får svar på det här forumet, det är bara för bra!
Kretsen är väldigt simpel, ett chip, några transistorer, motstånd och spänningsstab, runt 40 hål skulle jag tro.
Jag vill bara ha korten gjorda, komponenter och ett par sladdar ditlödda och omslutet av en stump krympslang.
Visst vore det kanske enkelt att göra det själv, kanske bara köpa korten av någon, men ska man trixa ihop 50 i taget och kanske 400 under ett år så blir det lite pyssel i alla fall.
Jag är tacksam för all input!
-- Jonas
Kretsen är väldigt simpel, ett chip, några transistorer, motstånd och spänningsstab, runt 40 hål skulle jag tro.
Jag vill bara ha korten gjorda, komponenter och ett par sladdar ditlödda och omslutet av en stump krympslang.
Visst vore det kanske enkelt att göra det själv, kanske bara köpa korten av någon, men ska man trixa ihop 50 i taget och kanske 400 under ett år så blir det lite pyssel i alla fall.
Jag är tacksam för all input!
-- Jonas
Svar till tecno:
Jag kan knappast konkurrera med tecno's 35 år med ett examensbevis från december 2005 och ett halvår som professionell (i betydelsen betald) elektronikkonstruktör.
Jag bygger mitt uttalande på att nyligen lät jag ovan nämnda propoint producera ett antal (mindre än 20) hålmonterade kort med ca 50 komponenter på. De skötte både inköp av komponenter och montering. Kostanden per kort var mindre än två timmars arbete, material inkluderat.
Innan jag beställde kortet tillverkade jag själv en prototyp som jag själv etsade och borrade och lödde. Det tog definitivt mer än två timmar. Det var nog närmare en halv dag. Det skulle säkert gå att pressa till att gå jämt upp med vana på monteringen.
Med detta exempel som bakgrund kan jag inte förstå hur egen handlödning kan vara ett alternativ, ens för små serier
EDIT
Jonas, vad har du för produktionsutrustning?
Jag kan knappast konkurrera med tecno's 35 år med ett examensbevis från december 2005 och ett halvår som professionell (i betydelsen betald) elektronikkonstruktör.
Jag bygger mitt uttalande på att nyligen lät jag ovan nämnda propoint producera ett antal (mindre än 20) hålmonterade kort med ca 50 komponenter på. De skötte både inköp av komponenter och montering. Kostanden per kort var mindre än två timmars arbete, material inkluderat.
Innan jag beställde kortet tillverkade jag själv en prototyp som jag själv etsade och borrade och lödde. Det tog definitivt mer än två timmar. Det var nog närmare en halv dag. Det skulle säkert gå att pressa till att gå jämt upp med vana på monteringen.
Med detta exempel som bakgrund kan jag inte förstå hur egen handlödning kan vara ett alternativ, ens för små serier
EDIT
Jonas, vad har du för produktionsutrustning?
Ler lite, produktionsutrustning?
Jag är en småskalig pulare som håller på med elektronik till bilar och hus som en bisyssla. Har ett eget bolag men är också anställd i annan verksamhet än elektronik.
Så, jag har, för produktion, lödkolv och Eagle.
Brukar lämna bort all etsning av kort, mest för att det är enkelt.
Men gör hittils monteringen själv, antingen på färdiga kort eller så, för det mesta, blir det veroboard.
Mina konstruktioner brukar för det mesta vara ett fåtal liknande, så inga direkta serier.
Detta är första gången som det kanske kan bli tal om någon form av serie, därav mina nybörjarfrågor i ämnet...
Jag är en småskalig pulare som håller på med elektronik till bilar och hus som en bisyssla. Har ett eget bolag men är också anställd i annan verksamhet än elektronik.
Så, jag har, för produktion, lödkolv och Eagle.

Brukar lämna bort all etsning av kort, mest för att det är enkelt.
Men gör hittils monteringen själv, antingen på färdiga kort eller så, för det mesta, blir det veroboard.
Mina konstruktioner brukar för det mesta vara ett fåtal liknande, så inga direkta serier.
Detta är första gången som det kanske kan bli tal om någon form av serie, därav mina nybörjarfrågor i ämnet...
- Greensilver
- Kontakt:
Så du brukar köpa färdga kort från ett "Board House"? I så fall minskar skillnaden. Det som framför allt kan bli billigare (om du lägger ut all produktion) är inköp av material och själva lödningen (som blir våglödning istället för klassisk handlödning).
Be om offerter från olika producenter så kan du själv se om det verkar var a värt det
EDIT
Greensilver: Jag skulle tro mindre än 2000 om inte komponenterna är sjukt dyra
Be om offerter från olika producenter så kan du själv se om det verkar var a värt det
EDIT
Greensilver: Jag skulle tro mindre än 2000 om inte komponenterna är sjukt dyra
- funkis
- Utsparkad, på semester
2000 för tie kort?
De var dyrt, borde inte kosta mer än 500 spänn!
Skippa grön tryck och komponent tryck och alla
andra lyx tryck, kör FR4 standard tjocklek, och
varm förtennat, i bland är kemisk tenning
billigare (har jag hört sägas) och man borde kunna
pressa prisernabetydligt.
Asså, ibland har jag lite svårt med det hära alla dessa
extra tryckena på korten. Billigt e bra ,är dagens slogan!
funkis
De var dyrt, borde inte kosta mer än 500 spänn!
Skippa grön tryck och komponent tryck och alla
andra lyx tryck, kör FR4 standard tjocklek, och
varm förtennat, i bland är kemisk tenning
billigare (har jag hört sägas) och man borde kunna
pressa prisernabetydligt.
Asså, ibland har jag lite svårt med det hära alla dessa
extra tryckena på korten. Billigt e bra ,är dagens slogan!
funkis