Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.

Inlägg av )ExecutoR( »

Efter mycket om och men är jag äntligen på gång! Odling med hydroponics (odling i vatten istället för jord) blir mer och mer populärt. Eftersom vi har ett relativt stort akvarium (400L) har jag länge funderat på att bygga en odlingslåda med akvariet som vattenreservoar. Vi vattnar redan alla krukväxter med akvarievatten och det ger tydlig positiv effekt fiskarna är bra på att konvertera fiskmaten till fin växtnäring.

Målet är att kunna odla egen koriander och andra örter vilket vi äter ganska mycket av.

Steg ett var att byta ut den gamla och hemska elinstallation förra akvarieägaren gjort när han byggt ljusrampen.

Mycket sockerbitar och korrosion var det.
odling01.jpg
Hade två vanliga lysrörsarmaturer över som får ersätta det gamla. En bonus är att de stadgar upp den klena konstruktionen en hel del vilket kan behövas när odlingen ska stå där på.
odling02.jpg
Måttar in lådorna som vattnet ska pumpas upp i. Akvariet är 130x60cm och jag hittade IKEAS låda KUUGGIS som fans i passande storlek och dessutom var rätt snygg. 5st lådor på 26x35x8cm ger en total odlingsyta på 130x35 vilket är perfekt för att fortfarande kunna använda befintlig lucka till akvariet.
odling03.jpg
I brist på alternativ blev det tre lådor med slangkopplingar från biltema för att få tillräckligt många av de storlekar jag behövde. Här är planen på hur slangarna ska kopplas.
odling04.jpg
Dags att borra hål. Var lite rädd att IKEA-plasten lätt skulle spricka men den var seg och stegborren fungerade riktigt bra.
odling05.jpg
Jag köpte ett 20-pack med något jag tror ska sitta i rör att istället använda som budget-nipplar.
odling06.jpg
Förlängningskopplingarna används som dränering vilket förhindrar att lådorna svämmar över. Det är enkelt justera hur högt vattnet fylls genom att trycka på en kort slangbit högst upp.
odling07.jpg
Efter mycket kämpande ser slangpaketet ut såhär. Jag flyttade in T-korset som går ner till pumpen och satte en L-koppling i änden istället, detta gör att jag får en bättre vinkel på slangen till pumpen samtidigt som den också kommer lite längre in från kanten.
odling08.jpg

Planen är ett ebb-flod-system som fyller lådorna med vatten i 15 minuter fyra gånger om dagen. Växterna planteras i plastinnerkrukor med lecakulor som får stå i lådorna. Många använder glasfiberisolering för växterna att bo i men det känns inte så lockande att pumpa ut i akvariet. Tanken är att försöka borra hål i lådornas lock för plastkrukorna. Dels för att hindra krukorna att flyta runt eller välta när vattnet fyller upp men främst för att hindra att så mycket ljus som möjligt kommer ner i lådorna då det annars kommer växa mycket alger i vattenbadet.

Som växtbelysning har jag köpt en EnviroGro FLT44 som är en armatur med 4st T5-rör.
odling09.jpg
Nu väntar jag på att silikonet ska torka. Uppdaterar imorgon med fortsättning om inte silikonet släpper så jag måste limma om nipplarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
diesel

Re: Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.

Inlägg av diesel »

Intressant, kommer att följas!
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Nu så!

Först sågade jag ett långt rektangulärt hål i toppen på ljusrampen, sen monterade jag lådorna och kopplade in slangen.
odling10.jpg
Pumpen orkar pumpa upp vatten! Ett spännande fenomen är att den fyller lådorna ganska ojämnt beroende på hur mycket slang som är mellan pumpen och lådan. Som tur är verkar det vara precis det omvända när pumpen stängs av och vattnet rinner tillbaka genom samma slang och pump, så tiden varje låda är full med vatten borde bli ganska lika även om de inte är i synk.
odling11.jpg
Efter ganska exakt 6 minuters pumpande är även den sista lådan full.
odling12.jpg
Dräneringsnipplarna släpper ut överflödigt vatten.

Hittade små fyrkantiga plastinnerkrukor på plantagen som såg ut att kunna passa ganska bra, köpte även lecakulor i liten storlek att ha i.
odling13.jpg
Passar ganska bra men vet inte om man kan ha växterna så tätt ändå.
odling14.jpg
Fick till slut upp ljusrampen också, ska kolla på något annat att hänga den i så höjden är mer lättjusterad.
odling15.jpg
odling156jpg.jpg
Nu måste man "bara" plantera och odla något också... ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kul projekt! Och kul med akvariet. :)

Fast koriander... Jag tillhör den halvan av befolkningen som tycker det smakar tvål. :sick:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Innehåller akvarievattnet tillräckligt med näring för att det ska fungera?

Jag läste lite om sånt där förut och tyckte det svåra verkar vara att få lagom med näring i vattnet.

Det känns lite "fel" att köpa in kemikalier på burk att blanda ihop näringslösning av...

Kompost-te känns mer "kretsloppsaktigt", men där vet man ju inte alls vad man får...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kan alla typer av örter odlas i vatten? :vissla:
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Madmodder:
Koriander är riktigt mumsigt när man kommit över att det smakar som tvål, man använder ofta mycket och det känns inte helt rimligt att köpa en sån kruka i affären varje vecka.

Nerre:
Jag vet faktiskt inte, det verkar ju fungera bra för alla andra växter vi har som inte får någon annan näring tillsatt. Vi får se helt enkelt. Är det för lite näring borde det bara vara att skaffa fler fiskar och eller hälla i mer fiskmat. Som det är idag måste man byta vatten i akvariet regelbundet för att mängden kväve hela tiden byggs upp, rekommenderat är en fjärdedel av vattnet varje månad för att hålla nivåerna nere.

Andy:
Söker man på internet är det betydligt enklare att hitta exakt hur man gör för att odla vissa typer av örter mer än andra. Koriander var lite svårare att hitta information om. ;)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har inte kollat detta men du har säkert rätt.
Skämt åsido, det här ska bli intressant att följa. :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått är det inte ovanligt att de som odlar "mindre tillåtna" plantor i industriell skala använder sig av "moderna" metoder.

Det märkte jag om inte annat när jag just googlade efter info om olika typer av vattenodling förut.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Mätte hur lång tid det tar att fylla och tömma för de individuella lådorna.

Kod: Markera allt

Pump Start 19:00 
Låda								1		2		3		4		5
Full							21:30	25:10	25:20	25:30	25:30
Pump Stop 27:00
Tom							 29:50	30:30	31:30	32:00	32:20

Total tid från Full->Tom	8:20	5:20	6:10	6:30	6:50
Maximalt tre minuters skillnad mellan lådorna pga. slanglängden, vi får se om det spelar så stor roll i verkligheten då cyklerna ska vara på 15minuter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är troligen inte längden på slangen som är problemet utan antalet T-kopplingar som vattnet behöver passera. T-kopplingarna har rätt liten innerdiameter och blir alltså en strypning (som ett elektriskt motstånd), du får med andra ord ett tryckfall (spänningsfall) över varje T-koppling så ju längre bort från pumpen du är desto lägre tryck (spänning) blir det som trycker upp vatten i lådan.

I princip är det väl en inverterad R2R-stege du byggt... 2R-R. Varje T kan ses som en "stjärna" med tre stycken R.

För att få det jämnt så behöver man samma tryck i bägge ändar av slangen. Jag tror man kan lösa det på flera sätt.

Ett sätt är att den "fördelande" slangen (och T-kopplingarna) är stora (stor diameter). Då får du inte lika stort tryckfall, det blir som ett avlångt kärl med samma tryck i hela kärlet. (Det motsvarar att två av R:en i T-kopplingen blir mindre än det tredje.)

Ett annat sätt är att sätta strypningar på rören som går upp i lådorna, då ökar du trycket i hela den "fördelande" slangen (och minskar flödet, vilket ger lägre tryckfall). Det tar då längre tid att fylla dock. (Det motsvarar att ett av R:en i T-kopplingen blir större än de andra två.)

Försökte rita en "ekvivalent" i paint.

Kondingarna är vattennivån i lådorna, zenern är nivåbegränsningen. Pumpen matar från vänster (nu är det bara fyra lådor i mitt schema, men du ser principen).
hydroponic.png
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

En T-koppling direkt efter pumpen med en slang till vardera änden, så att du matar från båda håll.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Tack för fina illustrationer! :D Vi får se om det ens är ett problem innan jag gör om något. Pumpen är rätt klen men den duger för att få upp vattnet, det är bra nog för mig. Vill ogärna koppla på ännu fler saker då varje koppling bidrar till ökad risk för systemet att fallera. Att dra om så pumpen är kopplad på båda ändar skulle vara snyggt för flödet men kommer inte fungera i praktiken då slangen är för styv och det skulle antingen bli fult i akvariet eller så skulle den behöva dras på utsidan vilket ökar riskerna för allvarliga läckage. Fördelen med att ha allting uppe på akvariet är att vid läckor är chansen stor att det mesta vattnet rinner tillbaka ner i akvariet istället för ut i köket. :)

Ska se om jag inte kan köpa lite växter idag att utföra hemska transplantationsförsök på.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Spännande! Följer med intresse!

Detta måste göras helt utan jord? Vad planterar man växterna i då?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Och jag hör till den halvan av befolkningen som älskar koriander. Bra val av gröda!
Skriv svar