Dörrklocka

Berätta om dina pågående projekt.
dmiller

Dörrklocka

Inlägg av dmiller »

Min bror skall gifta sig, så det måste snidas till en present.
Har länge funderat på att bygga en dörrklocka till dom då de inte har en som passar deras stil riktigt.

Tanken är att en hackspett sitter i ett träd inomhus och när man trycker på ringklockan vid ytterdörren skall hackspetten picka på trädet. Stammen skall vara just där fågeln sitter, för att bilda en resonanslåda.
Efter en tids fundering kom jag fram till att ljudet blir digitalt och det får räcka med att pippin kan röra på sig i takt med ljudet.

Således:
En stam med några grenar monteras på väggen. på grenarna sitter/står det en hackspett. Fågeln tillverkas i ek, likaså stammen.
I fågeln sitter det två motorer och gränslägen. röda LED som ögon.
I stammen monteras det en pi samt ett förstärkarkort, högtalare och lite annat, typ reläer mm.

Återkommer inom kort..
Gimbal

Re: Dörrklocka

Inlägg av Gimbal »

Fräck ide, men är det inte synd att fejka ljudet digitalt? Det borde väl gå att få till det på "rätt" sätt genom att låta hackspetten knacka på en resonanslåda? (Som det ursprungligen var tänkt antar jag)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Inser att elektroniken inte kommer få plats i stammen. måste bygga ut... fräsa trä i maskinen är inget jag gillar, men vad gör man...
Tyvärr blit det inte samma träslag, furu och ek, men det kanske ger sig med tiden då fruran gulnar lite i solen..

När limmet torkat, slipas skarven ner och allt oljas med kokt linolja.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dmiller

Inlägg av dmiller »

Gimbal
Jag håller med dig till 100%
Jag har gjort tester och det blir svårt att få till en lösning som håller i längden. Framför allt med tanke på att det skall skapas ljud som hörs i hela huset..

Kan tillägga att detta projekt nästan är färdigt. så se detta som en historia. Men kommentarer med mera är givetvis välkommet ändå :-)
dmiller

Inlägg av dmiller »

Kroppen består av en stomme i aluminium, alla rörliga delar lika så. Glidlager används över allt, förutom som höft "kulor", där sitter det kullager.
Två motorer med växellåda skall röra nacke och höft.
dmiller

Inlägg av dmiller »

För att få pippin att röra på sig använder jag linor, trissor och rullar. Kan tyckas vara primitivt, men funkar mycket bra. Med en fjäder kan man även få bort glapp.
Varje rörelse har två gränslägen. Dessa är kopplade så att de bryter strömmen när de aktiveras. Skulle man köra dessa via mjukvaran så finns risk för att rörelserna går för långt om systemet laggar eller kraschar, vilket det troligtvis inte kommer att göra så det inte kör pyttemjuk :-)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

En "hackspett"-dörrklocka brukar ha en träffyta av metall i både näbb och resonansbit för att ge maximalt med ljud. Dom brukar då bli ganska högljudda :)

/// Marcus
dmiller

Inlägg av dmiller »

Version 2 kommer bli mer "äkta". Näbb i stål och resonanslåda i stål :-)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

En OT fråga: Det är många som postar bilder med GPS koordinater. Jag skulle tro att de flesta inte har en aning om att de har gjort detta.
dmiller> Postade du medvetet GPS koordinater med dina bilder?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är för att folk är lata och orkar inte redigera bilderna de lägger upp, utan pytsar in dem i forumen direkt från kameran eller albumet, i full storlek och all info på plats. Jag kom själv att tänka på det först efter ett bra tag, och även photoshop och acdsee m.fl behåller all exif-data genom all redigering, tills jag kryssade i att kasta bort all info vid sparning. På telefonen kör jag oftast en app som heter simple resize och den kastar all info också. :)
Vissa bilder jag visar har lite känsliga positioner så det vore ganska dumt att avslöja dem...
Skriv svar